Viņš atzina, ka Latvijas elektroenerģijas un energobūvniecības nozare piekrīt publiski jau izskanējušam vērtējumam par to, ka Latvijas ierosinātajiem projektiem un pasākumiem Eiropas Savienības (ES) Atveseļošana fonda finansējuma saņemšanai pietrūkst ambīciju un skaidri izmērāmas atdeves tautsaimniecībai.
Valdmanis norādīja - lai arī jau pērn nozares profesionāļi pievērsa uzmanību pietiekami ambiciozām investīciju iespējām elektroenerģētikas nozares infrastruktūrā, aicinājums rūpīgi izvērtēt šādu investīciju iespēju ir palicis nesadzirdēts.
"Vēl jo vairāk, secinām, ka līdz šim nepietiekami nopietni ir uztverta viena no plānā nepārprotami minētajām prioritātēm - klimata pārmaiņas. Tāpēc esam pārliecināti, ka pie diskusijas par nepieciešamību atgriezties pie līdzekļu izlietojama arī klimata pārmaiņu ierobežošanai un zaļās ekonomikas attīstībās veicināšanai mēs vēl nonāksim, jo, visticamāk, par to mums atgādinās arī Eiropas Komisija," teica Valdmanis.
Viņš atzina, ka līdzšinējā zaļās enerģijas atbalsta programma jeb obligātais iepirkums sabiedrībā ir izpelnījies ļoti lielu skepsi, un patlaban politikas veidotāji un komersanti ir vairāk nodarbināti ar domām par to, kā labot iepriekšējās sistēmas kļūdas. Tādējādi patlaban steigšus veidot jaunu atjaunojamās enerģijas ražotāju atbalsta sistēmu asociācijas ieskatā ir netālredzīgi.
"Pirmkārt, iespējamās atbalsta sistēmas enerģijas ražošanai būtu apspriežamas tad, kad tiktu panākts visām iesaistītajām pusēm - komersantiem, politikas veidotājiem un pārējai sabiedrībai - pieņemams kompromiss. Otrkārt, pat ja šāds kompromiss tiktu panākts, ir jārēķinās, ka projektu īstenošana atjaunojamās enerģijas ražošanas jomā nereti prasa ievērojami ilgāku laiku, nekā investīcijas infrastruktūrā," uzsvēra Valdmanis.
Vienlaikus viņš pauda pārliecību, ka patlaban Latvijai ir jārīkojas strauji un apņēmīgi, ar pārliecību jo, vērtējot pēc infrastruktūras nozares plānošanas mērogiem, 2030.gads, līdz kuram Latvijai ir jāizpilda jaunas saistības klimata pārmaiņu ierobežošanas jomā, patiesībā jau ir ļoti tuvu.
Asociācija uzskata, ka bez šiem atbalsta pasākumiem nebūs iespējams laikus un no izmaksu viedokļa efektīvi izpildīt Latvijas saistības klimata pārmaiņu ierobežošanas un atjaunojamās enerģijas attīstības jomās, kuras izriet gan no ES, gan arī Latvijas nacionālajiem stratēģiskās plānošanas dokumentiem.
Pēc Valdmaņa teiktā, patlaban var visai droši prognozēt, ka Latvijas pašreiz izstrādātie pasākumi tiks vērtēti atbilstoši Eiropas Atveseļošanas un noturības mehānisma vadlīnijās iestrādātajiem prioritārajiem attīstības virzieniem, un aktivitāšu apjoms, ko patlaban ir uzņēmusies īstenot Latvija, visticamāk, tiks novērtēts, kā neapmierinošs.
Šī iemesla dēļ LEEA uzskata, ka jau savlaicīga klimata pārmaiņas ierobežojošu un zaļo transformāciju veicinošu pasākumu iekļaušana plānā ir arī būtiska, lai nodrošinātu plāna laicīgu ieviešanu un laicīgu finansējuma saņemšanu arī citām nozarēm, kā arī to savlaicīgu nonākšanu tautsaimniecībā.
Tāpat, pēc Valdmaņa paustā, svarīgi saprast, ka elektroenerģijas sadales un pārvades sistēmas modernizācijas pasākumi sadales sistēmas operatoram būs jāīsteno neatkarīgi no tā, vai sistēmas attīstībai būs iespējams novirzīt Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējumu.