Krīze: izaicinājumi, atziņas un jauna pieredze

FOTO: Unsplash

Vēl tieši pirms gada neviens nevarēja iedomāties, cik strauji pasaule mainīsies. Ne tikai iedzīvotājiem, bet arī uzņēmējiem īpaši nozīmīgs bijis aizvadītais gads, kas nesis dažādas jaunas atziņas, mācības un prasmes, jo galu galā – šāda mēroga krīze ir jauna pieredze. Darba specifikas maiņa, dažādi atbalsta mehānismi, pāreja uz interneta vidi – tās ir lietas, ko nācies apgūt teju ikvienam uzņēmumam.

Saka, ka ikviena krīze var būt iespēja sākt kaut ko jaunu. Tomēr vispirms šī krīze ir jāpārvar, un tas nebūt nav vienkāršs uzdevums, ņemot vērā, ka daudzi uzņēmumi bija spiesti pārtraukt darbu pavisam, citiem ir būtiski mazinājies klientu skaits, bet daļa uzņēmumu pārprofilējuši savu darbību, cenšoties darboties e-komercijas jomā.

Faktoringa kompānijas "Factris" un Latvijas Biznesa savienības analīze liecina, ka, turpinoties pandēmijas otrajam vilnim, lielākais izaicinājums maziem un vidējiem uzņēmumiem (MVU) šogad būs piemēroties ierobežojumu diktētajām pārmaiņām.

“Ieguvēji būs tie uzņēmumi, kuri šajā smagajā situācijā spēs pielāgot vai pārskatīt biznesa modeli atbilstoši patērētāju paradumu maiņai. Kā redzam ikdienā, šie jaunie paradumi ietver lielāku patēriņu dažādās e-komercijas platformās, vēlmi pēc zemākām preču un pakalpojumu cenām, biežāku izvēli par labu pašmāju preču un pakalpojumu sniedzējiem,” skaidroja "Factris" izpilddirektors Latvijā Kaspars Barons.

Lai pielāgotos, MVU ir jāspēj tālredzīgi pārorientēt biznesa modeli, jāpārskata situācija ar parādniekiem un maksātspēju, lai nodrošinātu stabilu finanšu plūsmu, kas ļaus sekmīgi uzlabot uzņēmuma finanšu noturību, saglabāt izaugsmes potenciālu, spēju uzņemties parādsaistības, investēt un attīstīties, uzsvēra Barons.

Viens no virzieniem, kurā transformēt savu darbību, ir digitalizācija, panākot plašāku inovatīvu digitālu risinājumu izstrādi un izmantošanu, kur Latvijas MVU būtiski atpaliek no Eiropas valstīm, piemēram, e-komercijā u.c.

“Pandēmijas ietekmē iekšējais tirgus sašaurinās, naudas apjoms, pirktspēja krīt, tāpēc mūsu MVU ir jādomā, kā paplašināt preču un pakalpojumu pārdošanu citos tirgos, jāveicina eksportspēja, kas bez digitalizācijas nav iespējams,”

uzsver Latvijas Biznesa savienības valdes priekšsēdētājs Eduards Filippovs.

Digitalizācija sniedz pozitīvu pienesumu, piemēram, iekšējo procesu sakārtošanā, attālināta darba iespēju un e-komercijas risinājumu ieviešanā, kas ir nozīmīgi biznesa nepārtrauktībai, lai stiprinātu tā noturību.

Valstī noteiktie ierobežojumi ir tie, kas neļauj veikt uzņēmējdarbību tāpat, kā tas bija iespējams iepriekš. Tāpēc uzņēmumi talkā ņem moderno tehnoloģiju sniegtās iespējas, kas ļauj savu darbību pārnest uz digitālo vidi, ņemot vērā citu pieredzi un mācoties paši.

Tieši tāpēc šajā situācijā portāls TVNET turpina projektu "Uzņēmējdarbības māksla", kura mērķis ir atainot situāciju Latvijas uzņēmējdarbības vidē, uzņēmumu vadītājiem vai pārstāvjiem pastāstot par savu pieredzi Covid-19 krīzes laikā un to, kā notiek darbības transformēšana, pielāgojoties jaunajiem apstākļiem.

Projekta ietvaros tiks runāts par to, kā mainījies uzņēmumu darbs, kādi ir zaudējumi un vai šī krīze ir devusi iespēju arī iemācīties ko jaunu, kas varētu palīdzēt turpmākajā uzņēmuma darbībā. Šajā projektā uzņēmēji dalīsies pieredzē un ieteiks, kā rīkoties, lai vieglāk pārvarētu krīzi, tādējādi rādot savu uzņēmējdarbības mākslu, kā tikt galā ar sarežģīto situāciju un transformēt savu darbību.

"Uzņēmējdarbības māksla" - tas ir projekts, kurā uzņēmēji dalās ar savu pieredzi saistībā ar darbības maiņu, pāreju uz e-vidi un pārdomām par to, kādas ir nākotnes perspektīvas.

Projekts top sadarbībā ar “Mozello”.

Uz augšu
Back