Viņa bilst, ka svarīgi ir veidot īsu hronoloģisku darba vietas uzskaitījumu CV tekstā, pēc nepieciešamības pieteikuma vēstulē var visu gari un plaši aprakstīt (3-5 lapas). Līdz ar to – kļūda ir sūtīt CV, kas ir garāks par divām lapām.
Nav nepieciešams plaši uzskaitīt arī darba pienākumus un vispār nepieminēt ārpus akadēmiskās vides gūtos neformālās izglītības aspektus. Te gan jāņem vērā, ka nav labi norādīt arī garu mācību kursu vai semināru izklāstu. Jāizvairās no tā, ka CV nav minētas galvenās personīgās pieredzes jomas un zināšanu bloki.
Jāatceras, ka viens statisks CV formāts visām dzīves situācijām nebūs labākais variants. Kā jau minēts iepriekš, uz dažādu līmeņu amatiem un darba vietām tomēr nepieciešams sūtīt nedaudz atšķirīgus CV. Jāraugās, lai CV nav monotons, respektīvi, lai tas nav vienkārši tekstuāls apraksts, kam iztrūkst struktūras, akcentu uz būtisko.
Kā minēts iepriekš, svarīgi, lai informācija ir koncentrēta, tāpēc kļūda būs, ja CV esošā informācija būs izkaisīta un svarīgās detaļas pārnestas uz noslēgumu. Atkarībā no situācijas jāskatās arī uz noformējumu, jo CV nevar būt bez krāsainības vai arī pārāk košs. Arī bilžu un grafikas nedrīkst būt vairāk kā teksta.
Iepriekš CV bija formāls dokuments, kurā bija ietverta “sausa informācija”. Tomēr tagad tas var būt ar radošu un personīgu saturu, taču jāatceras, ka tam jābūt uz vienas lapas.
Mūsdienās profesionālās dzīves faktu atspoguļošanai var izmantot arī citus paņēmienus, ne tikai “klasisku tekstu”. Tam var izmantot arī infografikas.
“Visu ko var no savas pieredzes mērīt, to parādīt skalās. Tā ir tendence – to šobrīd plaši izmanto. Veidojot šādu vizualizāciju, darba ņēmējam ir jāveic sevis analīze, tādējādi sagatavojas darba intervijai, bet tas, kurš lasīs CV, varēs arī atpūtināt acis no liela teksta apjoma. Mēs jau redzam, ka arī valsts iestādes izsaka sarežģīto dažādās infografikās,” stāsta Nīcgale. Līdz ar to – ir vizuāls uzskates materiāls, ko var viegli un uztverami pasniegt.
Ikviens cilvēks CV sagataves var atrast bez maksas, piemēram, “Word” dokumentos sadaļā “Templates”, kur var izvēlēties no vairākām vizuāli interesanta CV izveidei.
Līdz ar to CV var izveidot PDF vai bildes formātā, lai ar to ir iespējams ērti un viegli dalīties.
Mūsdienās reti kurš darba meklētājs neizmanto sociālos tīklus. Jā, ir “profesionāļu sociālais tīkls” “LinkedIn”, bet kā ar pārējiem?
Eksperte skaidro, ka sociālie tīkli ir būtiska vieta, kur personāla daļas vadītāji var iegūt informāciju par potenciālo darbinieku. Sociālo tīklu konti, ko viņš raksta un ar ko dalās, – tas ir ļoti būtiski darba meklējumu procesos.
“Tāpēc digitālā vizītkarte ir ļoti svarīga. Ir amati, kur tiek pievērsta uzmanība tam saturam, ko potenciālais darba ņēmējs publicē savos sociālajos tīklos. Tāpēc darba meklējumu procesā ir ļoti rūpīgi jādomā, ko darba meklēšanas laikā publicē sociālajos tīklos,” skaidro eksperte.
Jauna tendence ir arī video CV, kas ir viena no metodēm, kā pasniegt sevi. Video CV šobrīd varētu būt viens no spēcīgākajiem instrumentiem, kā pieteikt sevi darba tirgū, kur konkurence ir ļoti liela. Tas ļauj darba devējam gūt vēl tuvāku priekšstatu par potenciālo darbinieku.
“Tā ir pašprezentācija. Tas var būt kā pielikums rakstiskajam CV. Te gan jāņem vērā, ka cilvēkam nav jābaidās no runāšanas kameras priekšā, online vide ir šī brīža saziņas kanāls, tāpēc arī ir vērts padomāt par šādu iespēju sevi prezentēt,” norāda Nīcgale.
Veiksmīgs CV un jautājumi, uz kuriem jāatbild
Spēcīgs CV sniedz atbildes uz šādiem jautājumiem:
- Pateicoties kam – kādai pieredzei, esmu kļuvis par to, kas esmu šodien – profesionālā aspektā?
- Kādas īpašības man ļāva to sasniegt?
- Kādas zināšanas/prasmes es iemantoju, lai sasniegtu nākotnes karjeras mērķus?
- Kādi ir mani plāni attīstībā uz nākotnes perspektīvām?
- Kas ir tas, ko šobrīd protu vislabāk?
- Kas man patīk visvairāk no tā, ko protu?
- Ko no visa tā esmu gatavs darīt turpmākos mēnešus, gadus…
Visspēcīgākais CV ir tāds, kas ir pielāgots konkrētai vakancei vai jomai pēc amata līmeņa, savukārt ar universālu CV ”visiem gadījumiem” ir augsta konkurence darba tirgū. Tas „nepārdod” jeb neatspoguļo precīzi cilvēka varēšanu.