Kā iedvesmot meitenes piepildīt savu potenciālu?

FOTO: Krists Luhaers/Publicitātes foto

Sievietēm un meitenēm visbiežāk spārnus aplauž apkārtējo stereotipiskā domāšana, neļaujot īstenot iecerētos karjeras sapņus, atklāj  aptaujas dati, kurā ar šo problēmu sastapušās 23% sieviešu. Gados jaunākas sievietes par sevi šaubās vēl vairāk – 26% aptaujāto vecumā no 25 līdz 34 gadiem norāda, ka stereotipi viņām traucē īstenot sapņus. 

Tāpat daudzas sievietes aizkavē arī bailes; 16% atzīst, ka nav realizējušas savus sapņus baiļu dēļ.

Šo fenomenu sauc par „Dream Gap” jeb „Sapņu plaisu”, kas skar meitenes gan Latvijā, gan ārvalstīs un ietver visus aizspriedumus un šķēršļus, kas nostājas starp meitenēm un viņu pilno potenciālu.

1

„Dream Gap” ir zīmola „Barbie” aktualizēts fenomens, kas uzsver, ka jau no piecu gadu vecuma daudzas meitenes sāk uzskatīt, ka nav tik gudras un spējīgas kā zēni. Viņas pārstāj ticēt, ka varētu būt prezidentes, ieņemt citus augstus amatus. Ļoti liela nozīme ir iedvesmojošām personībām, kas palīdz meitenēm noticēt saviem spēkiem. Norstat/Barbie dati liecina, ka

sievietes Latvijā visbiežāk min eksprezidenti Vairu Vīķi-Freibergu kā iedvesmojošāko personību, paraugu, kam vēlētos līdzināties (20%). Tāpat populāra ir TV šovu vadītāja Baiba Sipeniece-Gavare (9%).

1
Eksprezidente Vaira Vīķe-Freiberga ar kungu Imantu Freibergu FOTO: LETA
Baiba Sipeniece-Gavare FOTO: publicitātes foto

Interesanti, ka 30% aptaujāto Latvijas sieviešu nevarēja nosaukt sievieti, kam pašas gribētu līdzināties, bet 62% aptaujāto, kam ir vismaz viena meita vecumā no 4 līdz 18 gadiem, nevarēja nosaukt Latvijā pazīstamu sievieti, kas būtu iedvesmas avots viņas meitai.

Apzinoties, ka ne visas talantīgas sievietes nonāk uz žurnālu vākiem vai televīzijā, lai varētu iedvesmot ar savu piemēru, bet bērniem nepieciešams demonstrēt iespēju daudzveidību, zīmols „Barbie” vēlas veicināt saturīgas rotaļas un jau no mazotnes meitenēm parādīt viņu plašās iespējas, tāpēc piedāvā dažādu profesiju lelles, piemēram, ārstes, prezidentes, tenisistes, pavāres, tiesneses utt., uzsverot, ka meitenes var būt tās, kas vēlas būt.

Meiteņu sapņu īstenošanas tēma nesen aktualizēta arī Lauras Grēviņas podkāstā „Pa kluso”, kurā dalībnieces uzsvēra iedvesmojošo personību lielo nozīmi. Piemēram, uzņēmēja, Riga TechGirls biedrības pārstāve Anna Andersone norādīja, ka sievietes ir maz redzamas spilgtās lomās: „Tas, ko redzam, ļoti ietekmē mūsu sapņus un ieceres. Tā kā daudz mazāk redzam sievietes spilgtās, lielās lomās, tad arī sapņi šim pielāgojas.”

Motosportiste Monta Dišlere-Kirilko skaidroja, ka ar savu paraugu palīdz meitenēm nepakļauties stereotipiem: „Bieži dzirdēju „tu brauc kā meitene”, bet, kad meitene brauc pa priekšu, tas īsti vairs nedarbojas,” atklāj Monta, norādot, ka meitenes ar labiem panākumiem var ne tikai dejot vai nodarboties ar vieglatlētiku, bet arī, piemēram, spēlēt futbolu vai trenēties motosportā.

Anna Andersone stāstīja, ka viņas organizācija rīko vasaras skolu 8-12 gadus vecām meitenēm par zinātni un tehnoloģijām, lai iedvesmotu pievērsties šīm jomām.

Diskusijas noslēgumā dalībnieces vienojās, ka meitenēm un sievietēm sev jāļauj būt tādām, kādas viņas vēlas būt, – pievērsties motosportam, diplomātijai, tehnoloģijām vai baletam, būt liela uzņēmuma vadītājām vai lieliskām mammām.

„Sievišķība nav vājums. Būt sievietei un sievišķīgai ir skaisti un brīnišķīgi, tas nepadara meiteni vājāku vai mazāk gudru,” uzsvēra Oksfordas Universitātes diplomātijas studente, bijusī ekonomikas un iekšlietu ministra padomniece Beata Jonite.

1
Uz augšu
Back