Tā ir augsti organizēta noziedzība, kurā ir savi “treniņu centri”, kur tiek apmācīti zvanu centru darbinieki, tur strādā augstas raudzes psihologi, kuri zina, kā pareizi piemeklēt cilvēkam universālu atslēdziņu, lai cilvēku izsistu no līdzsvaru.
“Tas ir priekšnosacījums tam, lai cilvēks sāktu pieņemt emocionālus lēmumus. Tas norāda, ka krāpšana būs veiksmīga. Te ir augsta psiholoģiska sagatavotība, tāpat arī informācijas tehnoloģiju izmantošana, tomēr arī tas evolucionē. Ja policija nāk klajā ar kādu informāciju par krāpnieku darbībām, tad mainās krāpnieku darbība. Piemēram, iepriekš krāpnieki zvanīja no ārzemju numuriem, taču tagad krāpnieki prot zvanīt no Latvijas numuriem.
Ir pienākuši laiki, kad nevaram ticēt tam numuram, ko redzam ekrānā, jo to var noviltot. Ja jums zvana svešs numurs, ir jābūt divkārši, trīskārši uzmanīgam,” uzsver Homenko.
"Policija, ejot soli uz priekšu, aicina cilvēkus noteikt sarkanos karodziņus - tie ir personas dati - personas kods, vārds, uzvārds, dzīvesvieta, pēc tam arī finanšu dati. Nedrīkst sevi sarunas laikā identificēt. Nedrīkst nosaukt maksājumu līdzekļu kodus, personas dokumentu informāciju. To nedrīkst atklāt. Ja jūs šo zvanu negaidāt, tad ir jābūt maksimāli skeptiskam, un varbūt tur varētu būt kāds, kas mēģinās šo informāciju iegūt," saka Homenko.
Pret telefonkrāpniekiem ir jāizturas kā pret nopietniem pretiniekiem, viņus nevar novērtēt par zemu. Cilvēkam var zvanīt pat astoņas reizes, un pēdējā reizē cilvēks var uzķerties.
“Tik, cik zinām, telefonkrāpnieki uzturas Krievijā, Baltkrievijā un Ukrainā. Mēs spējam saprast, ka tie ir šie cilvēki, kas darbojas starptautiska rakstura organizētā noziedzībā. Krāpnieki arī ievāc informāciju par cilvēku, piemēram, meklējot informāciju sociālajos tīklos,” saka Šmits.
Ir universāli principi, kas strādā ar jebkuru cilvēku, un tie ir gadu tūkstošiem izstrādāti. Noziedznieki ir izstudējuši visas tiešās pārdošanas rokasgrāmatas. Gadiem ejot, klāt nākušas citas lietas, ko negodīgi izmanto arī vēlēšanās ASV, ievācot datus no sociālajiem tīkliem.
“Ir pieturas punkti pēc sociālajiem tīkliem, kas ļauj precīzi profilēt krāpšanas scenārijus attiecībā uz potenciālo upuri,” saka Austers.
Kā cīnīties pret telefonkrāpniecību?
Bankas nemitīgi iegulda resursus sistēmas uzlabošanā, lai varētu kvalitatīvāk analizēt krāpnieciskos maksājumus, lai laicīgāk varētu palīdzēt cilvēkiem. Viens no ieročiem ir sabiedrības informēšana.
“Informācijas sniegšana cilvēkiem ir labākais, ko mēs varam darīt,” saka Šmits.
Krāpniecības ierobežošanas jautājums skar virtuālo telpu, starptautiskās sadarbības aspektus. Šajā gadījumā noteikti var teikt, ka Valsts policija veiksmīgi strādā gadījumos, ja krāpnieki darbojas Latvijas teritorijā.
“Ir pārtraukts noziedzīga grupējuma darbs, kuri stādījušies priekšā kā bankas darbinieki un mēģinājuši rekrutēt darbam cilvēkus. Ir arī citi līdzīgi gadījumi. To varētu nosaukt par starptautiska fenomena atvasinājumu, kad mūsu vietējie kriminālo grupējumu pārstāvji cenšas izmantot starptautisku fenomenu, lai to īstenotu Latvijā. Šajā gadījumā mums veicas ļoti labi, jo varam viņus laicīgi identificēt un aizturēt,” saka Homenko.