LTAB liek šķēršļus jauna spēlētāja ienākšanai OCTA apdrošināšanas tirgū (18)

CopyLinkedIn Draugiem X
Automašīnas lielveikala stāvvlaukumā
Automašīnas lielveikala stāvvlaukumā Foto: LETA

Obligāto civiltiesisko apdrošināšanu auto īpašniekiem piedāvā astoņas kompānijas. Pēc gandrīz divkāršā cenu lēciena 2017.gadā tirgus šobrīd ir nostabilizējies ar augstām cenām un miljonu peļņu, vēsta raidījums Nekā Personīga.

Vēlmi sākt polišu tirdzniecību Latvijā izteikusi vēl viena apdrošināšanas sabiedrība. Pircējiem šādas izmaiņas būtu ieguvums.

Tomēr ienākšana tirgū nav tik vienkārša. Lai sāktu darbību, firmai jākļūst par biedru Latvijas transporta apdrošināšanas birojā. Tajā apvienojušies 8 konkurenti, kas no jaunā dalībnieka pieprasa 140 tūkstošu dalības maksu.

Lai jauna kompānija kļūtu par šobrīd labi pelnošā OCTA biznesa dalībnieku, nepietiek ar valsts izsniegtu licenci. Vēl ir jāiestājas īpašā biedrībā. Tās dalībnieki ir citi apdrošinātāji, kas jaunu konkurentu nevēlas.

Obligāto civiltiesisko apdrošināšanu Latvijā piedāvā 8 kompānijas. Gada ieņēmumi no auto īpašnieku samaksātā ir ap 80 miljoniem. Peļņa 2019.gadā bija 10 miljoni, arī pērn, visticamāk, gads noslēgts krietnā plusā.

Iesaistīties pelnošajā biznesā izlēmusi Latvijā reģistrēta apdrošināšanas kompānija Balcia. Kompānija pakalpojumus līdz šim piedāvājusi Polijā, Vācijā un Francijā un citviet Eiropā. Tai jau ir Finanšu un kapitāla tirgus komisijas licence, taču, lai sāktu darbu, tai jāiestājas Latvijas transporta apdrošināšanas birojā. Biedrībai valsts uzticējusi rūpēties par OCTA garantiju fondu, kas sedz neapdrošinātu automašīnu izraisīto postu. Tāpat tā uztur OCTA IT sistēmas.

Tomēr biedrība ir izlēmusi uzņemt jauno dalībnieku ar nosacījumu – tam jāsamaksā vienreizēja iestāšanās maksa.

"Ir izveidojusies nepieņemama situācija, kad privāta biedrība LTAB, veicot valsts deleģētu funkciju uzdevumu, rada šķēršļus jaunu biedru uzņemšanai un vienlaicīgi arī ienākšanai OCTAs tirgū Latvijā, prasot nesamērīgu un nepamatotu maksājumu," norāda “BALCIA INSURANCE” SE valdes priekšsēdētājs Jānis Lucauss.

Biedrība prasījusi samaksāt 176 tūkstošus eiro. Vēlāk summa samazināta līdz 130 tūkstošiem, pēc tam atkal palielināta līdz 137. Jaunam tirgus dalībniekam tā ir liela nauda, kas jāatpelna, palielinot polises cenas. Latvijas transporta apdrošināšanas birojam līdz šim ir veiksmīgi izdevies panākt, ka jaunais spēlētājs darbību nesāk.

Latvijas transporta apdrošināšanas birojs uzskata, ka naudu prasa pamatoti. No 2005.gada biedrības statūtos ierakstīts, ka jaunajiem dalībniekiem jāsamaksā daļa no ieguldījumiem biedrības uzturēšanā. Citas kompānijas maksājušas. Netaisnīgi būtu neprasīt.

Par nepamatotu un konkurenci kavējošu biroja prasību uzskata citi apdrošināšanas tirgus spēlētāji - apdrošināšanas brokeri. Viņu ieskatā, jauns apdrošinātājs varot būtiski mainīt tirgu.

Kompānija Balcia ir vērsusies pie valdības vadītāja Krišjāņa Kariņa, Tieslietu un Finanšu ministrijas, lai absurdo situāciju labotu. Kompānija vēlas panākt, lai atbildīgā Finanšu ministrija “uzspiež” uz biedrību, lai tā nepamatoto naudas pieprasījumu atceļ.

Ministrija iesaka uzņēmumam iet uz tiesu. Tas prasīs laiku. Šāds iznākums būtu izdevīgi pārējiem tirgus dalībniekiem, jo tas aizkavēs jaunā apdrošinātāja darbības sākšanu. Kompānija vērsusies arī Konkurences padomē par konkurences kropļošanu. Arī tur ātru rezultātu nesola.

Biedrības “Latvijas transporta apdrošināšanas birojs” valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins uzskata, ka iestāšanās maksu apdrošinātāju biedrībā Finanšu ministrijai būtu jānosaka likumā. Tad pār LTAB nekristu aizdomu ēna par šķēršļu likšanu konkurentiem. Ministrijā saka –

likumā nekāda iestāšanās maksa nav paredzēta un likums netiks grozīts, jo tas kavētu konkurenci.

Balcia apsver iespēju sūdzēt tiesā ne vien LTAB, bet arī Finanšu ministriju. Kompānija uzskata, ka ministrijai ir pienākums tieši iejaukties ietiepīgā biroja darbā, lai arī precīzi likumā tas nav noteikts.

Komentāri (18)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu