Kā salīdzināt benzīna, dīzeļdzinēja un elektroauto kopējās lietošanas izmaksas?

Elektroauto uzlāde FOTO: Shutterstock

Ikviens automobiļa īpašnieks zina, ka mašīna sniedz neierobežotu brīvību un cik daudz laika palīdz ietaupīt dienas, nedēļas, gada laikā atkarībā no dzīves stila. Tiesa gan, šai brīvībai ir cena, turklāt tā nav tikai pirkuma cena, bet gan visi izdevumi, kas saistīti ar degvielas iegādi, eļļas maiņu un cita veida regulārām apkopēm. Tādējādi, izvēloties jaunu auto, pircēji aizvien vairāk un vairāk uzmanības pievērš tam, ko sauc par mašīnas kopējām lietošanas izmaksām (angliski – total cost of ownership jeb TCO), nevis tikai sākuma cenai. Zinot šo rādītāju, pircējam ir vieglāk izvēlēties sev piemērotāko auto.

Tā kā daudzi autoražotāji mūsdienās piedāvā vairākas viena modeļa versijas, pircējam ir plašas izvēles iespējas, kam gan līdzi seko virkne sarežģījumu. Piemēram, Peugeot klāstā ir mazās klases hečbeks 208, kas pieejams kā ar benzīna un dīzeļdzinēju, tā arī ar elektromotoru versijā e-208. Galīgo izvēli par labu vienai vai otrai modeļa versijai gan nosaka personīgā pieredze vai intuīcija, tomēr ir vērts zināt, kā katrs no piedziņas veidiem ietekmē konkrētā automobiļa kopējās izmaksas jeb TCO.

Kā tiek aprēķinātas automašīnas lietošanas kopējās izmaksas

Kā likums, kopējo izmaksu aprēķins ietver līzinga un apdrošināšanas izdevumus, kā arī vidējos tēriņus par degvielu un akpopēm. Visi šie parametri nepārtraukti mainās, tādēļ ir svarīgi aprēķinos iekļaut svaigākos datus par, piemēram, degvielas tirgu un izmaiņām nodokļu politikā.

Lai kāds būtu auto, lielāko daļu no kopējām tā lietošanas izmaksām veido pirkšanas cena, kas aprēķinos parasti tiek uzskaitīts kā līzinga ikmēneša maksājums. Tieši augstās “veikala” cenas dēļ elektromobiļi līdz šim bijuši kopējo izmaksu reitingu “dārgajā” galā, kamēr benzīna un dīzeļdzinēja automašīnu lietošanas kopējās izmaksas bijušas zemākas.

Par piemēru ņemot augstāk minēto 208, kurš bāzes versijā ar benzīna dzinēju maksā 15 000 eiro, ar dīzeļdzinēju 18 tūkstošus eiro, bet e-208 versijā ar 100 kW elektromotoru 31 tūkstoti eiro, cenu atšķirības ir skaidri redzamas. Tās ir saistītas ar elektroauto uzbūves specifiku, tehnoloģiskajiem risinājumiem un izmantotajiem materiāliem, kuru attīstība turpinās.

Peugeot e-208 FOTO: Peugeot

Elektriskie automobiļi ir dārgāki par tradicionālajiem iekšdedzes dzinēja automobiļiem, tomēr spēkā ir dažādi mehānismi, ar ko paredzēts veicināt videi draudzīgā transporta izplatību. No 2022. gada tās būs subsīdijas 4500 eiro apmērā, ja pircējs spēs izpildīt vairākus nosacījumus, bet pagaidām tie ir dažādi nodokļu atvieglojumi. Piemēram, privātpersona, kuras īpašumā ir elektroauto, ir atbrīvota no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa jeb tā sauktā ceļa nodokļa, savukārt uzņēmumam, kurš izmanto elektrisko transportu, saskaņā ar CSDD pieejamo informāciju, noteikta fiksēta likme 10 eiro apmērā par mēnesi. Pārējiem transportlīdzekļiem likmes noteiktas atkarībā no dzinēja tilpuma. Piemēram, ja uzņēmums lieto pēc 2005. gada 1. janvāra reģistrētu auto ar motoru, kura darba tilpums nepārsniedz 2 litrus, mēneša likme ir 31 eiro. Savukārt, ja tilpums ir lielāks par 3 litriem, tad 82 eiro. Transportlīdzekļiem, kuri pirmo reizi reģistrēti līdz 2005. gada 1. janvārim, nodokļa likme ir 49 eiro mēnesī.

Augot elektromobiļu pārdošanas apjomam, pieaug arī otrreizējais tirgus un bagātāka izvēle kļūst tieši lietoto automašīnu piedāvājumā. Līdz ar to sākotnējai automašīnas cenai, kad tā bija jauna, vairs nav tik lielas nozīmes. Lielāku svaru kopējo lietošanas izmaksu aprēķinā iegūst degvielas cenas un uzturēšanas izdevumu parametri.

Degvielas izmaksas

Šobrīd dzīvojam laikā, kad degvielas cenas kāpj dienu no dienas, tā elektrisko transportu padarot aizvien pievilcīgāku. Ja salīdzina izdevumus par degvielu, elektromobiļu ikgadējie lietošanas izdevumi būtu zemāki pat tad, ja naftas cenas pazeminātos. Jo īpaši tas attiecas uz elektromobiļa lādēšanu mājas apstākļos, kur uzlādi iespējams veikt diennakts laikā ar izdevīgākajiem elektrības tarifiem. Sarežģītāka būs elektromobiļa lādēšana tālākos ceļojumos, un tā prasīs gan speciālu maršruta plānošanu, gan arī uzkavēšanos uzlādes stacijās.

FOTO: Shutterstock

Tai pašā laikā jāsaka, ka, tāpat kā degvielas, arī elektrības tirgū pēdējos mēnešos ir noticis ievērojams cenu pieaugums. Tiesa, pat tik dārga elektrība, kāda tā ir šobrīd, neveido tik lielu daļu no kopējiem izdevumiem, kā tas ir benzīna un dīzeļdzinējiem nepieciešamās degvielas gadījumā. Elektromobiļu īpašniekus vairāk uztrauc uzlādes iespējas, bet tas vairāk attiecas uz tālākiem braucieniem. Taču jāņem vērā, ka pat mājās ar 7,4 kW wall-box sienas lādētāju e-208 bateriju iespējams uzlādēt septiņās ar pusi stundās. Pie 100 kW līdzstrāvas lādētāja bateriju līdz 80% iespējams uzlādēt pusstundas laikā.

Svarīgākais aspekts vienmēr ir braukšanas pieredze

Papildus degvielas un līzinga izdevumiem, kopējās lietošanas izmaksās jāiekļauj arī apdrošināšanas un uzturēšanas jeb apkopju izmaksas. Apdrošināšanas prēmijas apmēru galvenokārt ietekmē automobiļa dzinēja jauda un automašīnas īpašnieka līdzšinējā pieredze un uzvedības riski.

Tā kā elektromobiļu ikdienas satiksmē pagaidām ir krietni mazāk nekā benzīna vai dīzeļdzinēja automašīnu, apdrošinātāji var noteikt lielākas apdrošināšanas prēmijas. Taču tās kompensē zemāki izdevumi par tehniskajām apkopēm. Kā zināms, elektromobiļiem nav jāveic eļļas maiņa un praktiski vienīgās dilstošās detaļas ir riepas un bremžu uzlikas, kas turklāt dilst mazāk, jo elektriskie auto gaitu bieži palēnina uz enerģijas rekuperācijas rēķina.

Ja paraugās detalizēti uz iekšdedzes dzinēja auto un elektroauto kopējo lietošanas izmaksu salīdzinājumu, sanāk, ka videi draudzīgais transports, lai arī tā sākotnējā pirkšanas cena ir ievērojami augstāka, ilgtermiņā var izmaksāt mazāk. Un galvenais jau tāpat paliek prieks, ko sniedz autobraukšana, neatkarīgi no tā, vai automobili uz priekšu dzen benzīns, dīzeļdegviela vai elektrība no rozetes.

Uz augšu
Back