“BNY Mellon Investment Management” galvenais ekonomists Šamiks Dars norāda, ka tirdzniecības tendences būs lielā mērā atkarīgas no liela politiskā spēka atgriešanās, kā arī no dažādu draudzīgo valstu tirdzniecības blokiem.
“Pat ja arī Krievijas karš Ukrainā būs relatīvi īss, pastāvošā starptautiskā ekonomiskā arhitektūra joprojām būs lielā mērā atkarīga no lieliem, politiskiem jautājumiem. Tāpēc valdības nākotnē, visticamāk, kā primāros izvēlēsies drošības jautājumus, nereti ignorējot dažādus acīmredzamus ekonomiskus ieguvumus,” skaidro Dars.
“UniCredit” ekonomiskais padomnieks Eriks Nīlsens sacīja, ka “mēs neizbēgami virzāmies pretim ilgstošam deglobalizācijas periodam – procesam, kas cels cenas un izmaksas gan precēm, gan pakalpojumiem”.
Finanšu nozares amatpersonas vienmēr ir bijušas tiešas savos brīdinājumos, taču Anglijas Bankas vadītājs Endrjū Beilijs pagājušajā nedēļā sacīja, ka “pasaule ir izaicinājumu priekšā”, runājot par iespējamu tirdzniecības fragmentēšanos, kas būs daudz izteiktāka nekā globālās finanšu krīzes laikā, kad valstis centās izvairīties no dažādiem jauniem tarifiem un citiem apgrūtinājumiem.
Vai dati liecina par kādām globāli nozīmīgām pārmaiņām?
Nē. Jaunākie Nīderlandes Ekonomiskās politikas analīzes biroja dati liecina: lai arī ir bijis neliels kritums tirdzniecībā no Ķīnas un citām attīstības ekonomikām janvārī (augsto importa cenu dēļ), kopumā globālais tirdzniecības apjoms sasniedza rekordaugstu līmeni – aptuveni par 9% pārsniedzot pirmspandēmijas līmeni 2019. gada decembrī.
Vēl ir arī citi spēcīgi indikatori. Konteinerkravu pārvadājumu apjoms ir samazinājies kopš Krievijas sāktā kara Ukrainā, taču joprojām šie rādītāji ir divas reizes augstāki nekā pirms gada. Arī ostas katrā pasaules reģionā ziņo par lielu kravu apjomu, kā arī sastrēgumiem loģistikā.
“Tie nav tikai kravu sastrēgumi ostās. Ir problēmas arī uz sauszemes... Mums nav pietiekami daudz noliktavu, nav arī pietiekami daudz šoferu,” izdevumam “Financial Times” skaidroja Pasaules Tirdzniecības organizācijas vadītāja Ngozi Okondžo-Iveala. Viņa piebilda, ka problēmas ar piegāžu ķēdēm būs aktuālas “vēl kādu laiku”.
Tas liek uzdot jautājumu – ja reiz tirdzniecība ir spēcīga, kas tad rada problēmas? Īsumā – ir vairāki problemātiski faktori. Spēcīgs pieprasījums, augstas piegāžu cenas, paaugstināti tarifi, kā arī sankcijas pret Krieviju saistībā ar tās sākto karu Ukrainā. Tas kompānijām liek arvien vairāk domāt par loģistikas ķēžu pārkārtošanu un noturību sarežģītajos laikos. Pašreizējais modelis, kurā nepārtraukti tiek apmierināts pieprasījums pēc dažādām lietām un pakalpojumiem, pieredz lielas grūtības, ko radījusi pandēmija, dabas katastrofas un tagad arī karš.
Arī Anglijas Banka norāda, ka uzņēmumi Lielbritānijā arvien aktīvāk sāk pārskatīt savus loģistikas plānus un tiek meklētas racionālākas iespējas atbildēt uz neskaitāmajiem izaicinājumiem. Tāpat pastāv bažas, ka turpmāk importam būs vairāk ierobežojumu, jo populistu valdības visā pasaulē meklē iespējas, kā koncentrēt spēkus uz valsts iekšējām ambīcijām. Līdzīgi, kā to darīja bijušais ASV prezidents Donalds Tramps ar “Amerika pirmajā vietā”.