"Ietekmeļu" mārketinga tirgus piedzīvojis neticami grandiozu izaugsmi (1)

TVNET | FINANCENET
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Unsplash

Pēdējo sešu gadu laikā influenceru mārketinga tirgus ir pieaudzis par 700%: no 1,7 miljardiem ASV dolāru 2016.gadā līdz 13,8 miljardiem dolāru 2021.gadā. Pandēmijai un karam Ukrainā bija katalizatora efekts, tā rezultātā pēdējo divu gadu laikā tirgus palielinājās vairāk nekā divas reizes, liecina starptautiskie dati. 

“Mēs prognozējam, ka 2022.gads influenceru mārketinga jomā Latvijā noslēgsies ar divu miljonu eiro lielu apgrozījumu, bet jau 2023.gadā palielinājums būs vēl 15%,” komentē talantu un influenceru aģentūras “Collex” līdzdibinātājs un attīstības direktors Deniss Ševeļovs.

Strauji augošais industrijas apgrozījums ir cieši saistīts ar finanšu rezultātiem, kurus sociālo tīklu viedokļi līderi rada biznesam. Globāls pētījums ir atklājis, ka 88% aptaujāto mārketinga speciālistu atzīst: viņu sadarbība ar digitālā satura autoriem palielināja biznesa atpazīstamību, teju 80% uzsvēra apmeklētāju skaita palielināšanos viņu zīmola vietnē vai lietotnē, bet 69% - ģenerēto līdu skaita palielināšanos (proti, lietotāju intereses palielināšanos par produktu vai pakalpojumu ar potenciālu šai interesei pārvērsties pirkumā).

“Pieprasījums pēc sadarbības ar satura autoriem pieaug,” skaidro Ševeļovs. “Un tas ir likumsakarīgi: gados jaunāki cilvēki, īpaši Z paaudze, informāciju lielākoties patērē sociālajos tīklos – piemēram, 39% “digitālo aborigēnu” (lietotāji vecumā no 18-24 gadiem) šobrīd lieto sociālos tīklus kā galveno ziņu avotu, salīdzinot ar 34%, kas jaunumus lasa tieši vietnēs vai lietotnēs. Viņiem ir īpaši svarīgs reālisms un autentiskums, ko veiksmīgi izmanto influenceri, veidojot saturu.

Atšķirībā no klasiskajām reklāmas kampaņām influenceri paši iesaistās kampaņas veidošanā un runā vienaudžu valodā, kas ne vienmēr izdodas klasisko reklāmas kampaņu autoriem. Turklāt izpildes termiņi bieži ir daudz ātrāki,” dalās Ševeļovs.

Tādējādi, ņemot vērā, ka vairāk nekā 50% ES iedzīvotāju lieto sociālos tīklus, bet starp cilvēkiem vecumā 16-24 gadu aktīvo lietotāju daļa ir gandrīz 90%, influenceru mārketings ir kļuvis par svarīgāko jomu, kuras tendencēm ir plaša sociālā un ekonomiskā ietekme. Vairāk nekā 50% Eiropas uzņēmumu to izmanto savā komunikācijā, bet atsevišķās valstīs šī daļa ir gandrīz trīs ceturtdaļas uzņēmumu. Tā kā dati par 2022.gadu vēl nav pieejami, mēs varam izanalizēt 2020. un 2021.gadu, kad visā pasaulē bija vērojams šā mārketinga segmenta sprādzienveidīgs pieaugums.

Ko mēs varam novērot citās ES valstīs?

Somija: Influenceru mārketinga apgrozījums 2020.gadā šajā valstī tika lēsts 27,9 miljonu eiro apjomā. Vairāk nekā puse (58%) reklāmdevēju Somijā 2020.gadā izmantoja influenceru mārketingu, bet 2021.gadā pieaugums šajā kategorijā bija 17%.

Zviedrija: 2021.gadā Zviedrijā bija 17 daudzkanālu mediju aģentūras, kas strādāja ar influenceriem, salīdzinājumam – pirms dažiem gadiem šādu mediju aģentūru bija tikai 10-12.

Vācija: 2020.gadā influenceru mārketinga tirgus DACH (Vācija, Austrija un Šveice) reģionā tika vērtēts 990 miljonu eiro apjomā, tas ir teju divas reizes vairāk nekā 2017.gadā. 2021.gada novembra pārskatā 25 vadošo vācu influenceru kopējā “tirgus vērtība” tika novērtēta 80,7 miljonu eiro apmērām (no 10,9 miljoniem eiro influencerim ar visaugstāko reitingu līdz 0,1 miljonam eiro influencerim, kas ierindojās 25.vietā). Pēc aptaujas datiem, kuru 2021.gadā veica Vācijas digitālās ekonomikas asociācija, 45% aptautāto uzņēmumu ir palielinājuši influenceru mārketingam atvēlēto gada budžetu, bet 23% - saglabāja budžetu iepriekšējā gada līmenī. Tikai 4% atbildēja, ka samazinās savu budžetu.

Itālija: 2021.gadā influenceru mārketinga jomā Itālijā bija nodarbināti aptuveni 450 000 cilvēku. To vidū vairāk nekā 350 000 – paši influenceri un digitālā satura veidotāji, bet pārējie – starpnieki, piemēram, sociālo tīklu platformas, menedžeri, talantu aģentūras, mārketinga aģentūras vai mediju centri. Itālijas influenceru tirgus vērtība 2021.gadā sasniedza 280 miljonus eiro, bet pieaugums salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu sasniedza 15%. Svarīgākie sektori ir mode un skaistumkopšana, kas aizņem gandrīz trešo daļu visa tirgus (31%), tam seko ceļojumi, ēdieni un dzīves stils (18%), kuru būtiski ietekmēja pandēmija, un fitness un veselīgs dzīves veids (15%).

“Varam pētīt jebkuru valsti – visur ir vērojama sprādzienveidīgs sadarbības pieaugums starp uzņēmumiem un influenceriem.

Pandēmijas laikā tika fiksēts influenceru radītā reklāmas satura pieaugums par 72%, un šī tendence saglabāsies arī nākotnē.

Tā kā pieprasījums pēc influenceru pakalpojumiem pieaug ar katru dienu, daudzi no viņiem cenšas deleģēt administratīvos pienākumus - piemēram, līgumu sagatavošanu, grāmatvedību, atskaites, sadarbības termiņu un nosacījumu ievērošanu, kā arī savu interešu pārstāvēšanu pārrunās un rūpes par savu tēlu – profesionāļiem, proti, talantu aģentūrām. Piemēram, tikai pusgada laikā Latvijā pirmā talantu un influenceru aģentūra “Collex” uzņēmās rūpes par 60 digitālā satura veidotājiem: Marku Rivu, Signi Meirāni, Annu Bīrmani, Indru Salceviču, Armandu Jaunzemi, Jūliju Verbicku, Kristīni Beitiku, Ullu Zirni un daudziem citiem,” komentē Ševeļovs.

Ņemot vērā straujo attīstību, influenci sadarbībai piesaista ne tikai aģentus, kas pārstāv to intereses, bet arī veselas radošās komandas – operatorus, režisorus, fotogrāfus, grimētājus, radošos direktorus, scenāristus un producentus. Jo augstāks “zvaigžņu” līmenis, jo plašāks ir speciālistu loks, kuri ir iesaistīti satura un reklāmas veidošanā.

“Acīmredzami, ka influenceru mārketings ir atnācis, lai paliktu, un pandēmija un karš ir bijuši tā attīstības katalizatori, vienlaikus izvirzot sabiedrībai un digitālā satura autoriem nopietnus jautājumus par ētiku, medijpratību un toleranci,” secina Ševeļovs, piebilstot, ka prognozētais 15% pieaugums nākamgad ir ļoti pieticīga prognoze, ievērojot aktuālās tendences.

Komentāri (1)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu