Pasaules kauss futbolā kļuvis par "mīnu lauku" reklāmdevējiem

TVNET | FINANCENET
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Reuters / Scanpix

Katrus četrus gadus lielas cilvēku daļas uzmanība tiek pievērsta sporta karalim – futbolam, jo risinās Pasaules kauss. Tas ir īsts “pļaujas lauks” reklāmdevējiem, jo šeit jārunā nevis par miljonu, bet gan par vairāku miljardu cilvēku lielu auditoriju. Tomēr šī gada Pasaules kauss futbolā reklāmdevējiem ir nevis pļaujas, bet gan kā “mīnu lauks”.

Jau kopš brīža, kad šī gada Pasaules kausa rīkošanas tiesības tika piešķirtas Katarai, pastiprināta uzmanība ir pievērsta šīs valsts cilvēktiesību politikai, kas reklāmdevējiem liek rūpīgi izvērtēt visus aspektus, lai konkrētos zīmolus nesaistītu ar pārkāpumiem pret viesstrādniekiem, kā arī homoseksualitātes kriminalizēšanu.

“Ir reālas bažas par zīmolu drošību. Tieši tādēļ šogad reklāmdevēji vairāk izvēlas atbalstīt komandas, nevis, piemēram, stadionus Katarā,” sacīja aģentūras “Total Media” operacionālā direktore Liza Dafa.

Arī konkrētas komandas atbalstīšana var izrādīties problemātiska. FIFA lēmums sodīt spēlētājus par “OneLove” (Viena mīlestība) rokas apsējiem, kas paredzēti iekļaušanas un diskriminācijas nosodīšanas reklāmai, ir izsaukuši sašutumu. Tā, piemēram, otrdien Vācijas lielveikalu tīkls “Rewe” paziņoja par savas sadarbības izbeigšanu ar Vācijas futbola asociāciju, FIFA liegumu saucot par “skandalozu” un “absolūti nepieņemamu”.

Tāpat arī bažas par globālo recesiju liek uzņēmumiem būtiski ierobežot reklāmas budžetu. Tā kā šogad turnīrs notiek īsi pirms Ziemassvētku sezonas, nevis vasarā, kā tas bijis iepriekš, reklāmdevēji rūpīgāk izvērtē savas prioritātes.

Lielākā skatuve sportā kļūst netīra

Nenoliedzami, ka futbola mēnesis ir liels notikums gan sporta līdzjutējiem, gan zīmoliem. Prognozes liecina, ka tādas kompānijas kā “Ford”, “T-Mobile”, “Coca-Cola” un “Samsung” šī mēneša laikā reklāmās vien varētu iztērēt ap diviem miljardiem dolāru. Ir skaidrs, kādēļ tiek ieguldīta tāda nauda – 2018. gada Pasaules kausu vēroja ap 3,6 miljardiem cilvēku visā pasaulē, bet finālmaču vien vēroja 1,1 miljards cilvēku.

Ņemot vērā milzīgo auditoriju un ažiotāžu ap šo notikumu, kompānijas vēlas to izmantot savā labā.

Tas gan nemaina faktu, ka šī gada Pasaules kausu aizēno fakts, ka turnīra sagatavošanās laikā tika izbūvēta jauna infrastruktūra, kurā strādājošajiem bija brutāli apstākļi, un daudzi strādājošie šo turnīru nemaz nesagaidīja. Tāpat skandāls ir ar iepriekš minētajām aprocēm, FIFA draudot sodīt komandu kapteiņus, ja viņi tomēr izvēlēsies doties laukumā ar “OneLove” vēstījumu.

ASV Valsts sekretārs Entonijs Blinkens kritizēja FIFA nostāju attiecībā pret aprocēm uzsverot, ka “jebkāda veida brīvības apspiešana rada lielas bažas”. Turklāt, pagājušās nedēļas nogalē FIFA prezidenta Džanni Infantino izteikumi Kataras aizstāvībai arī radīja skandālu. Infantino kritizēja Rietumvalstis par to liekulību.

“Neraugoties uz visām nebūšanām, reklāmdevēji zina, ka skatītāji tāpat sekos līdzi šim notikumam pie TV ekrāniem, koncentrēsies uz komandām un spēlētājiem, nevis domās par to, kas radījis šos skandālus,” pauda “S&P Global Market Intelligence” mediju analītiķis Mohameds Hamza.

Citādāka situācija

Tāpat reklāmdevējiem situāciju sarežģī fakts, ka šogad Pasaules kauss notiek novembrī un decembrī, faktiski paralēli Ziemassvētku iepirkšanās sezonai.

“Eiropas čempionāts un Pasaules kauss parasti notiek četras nedēļas vasaras vidū. Šis laiks burtiski ir kā sala okeāna vidū. Tagad, ziemas sākumā, kompānijas domā par to, kā citādāk ieguldīt naudu,” sacīja ITV pārdošanas direktors Marks Trindlers.

Sākotnējie dati liecina, ka reklāmdevēji tāpat vēlas ieguldīt naudu reklāmās Pasaules kausā. Spāņu valodā raidošā televīzija “Telemundo”, kam ir Pasaules kausa raidīšanas tiesības ASV, pirmdien paziņoja, ka šai televīzijai ir atlikušas vien dažas brīvas reklāmas vietas. Jau pašlaik ir sasniegti jauni reklāmas rekordi, un “Telemundo” izdevies piesaistīt vismaz 20 jaunus reklāmdevējus.

Francijas raidorganizācija TF1 novembra sākumā paziņoja, ka reklāmu pieprasījums ir ļoti spēcīgs, tomēr pastāv bažas, ka pēc futbola turnīra beigām pieprasījums strauji kritīsies.

Nozīmīgs faktors ir arī katras komandas sniegums, it īpaši Pasaules kausa dalībvalstīs. Ja komanda izkļūs no grupas un izslēgšanas spēlēs spēs pārsteigt, tad arī reklāmdevēji vēlēsies “savu daļu no veiksmes pīrāga”. Piemēram, ja Francija spēs tikt līdz finālam, tas televīzijām Francijā, kam ir tiesības pārraidīt Pasaules kausu, ļaus gūt vēl lielākus reklāmas ienākumus. Ja Francija netiks ārā no savas apakšgrupas, tad gan pieprasījums pēc reklāmām var ļoti strauji kristies, tādējādi – potenciāli atņemot arī lielu naudu reklāmas ienākumos.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu