Valdība piešķir 74,4 miljonus eiro elektrovilcieniem uz Siguldu un Bolderāju (8)

TVNET/LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Jaunais "Škoda" elektrovilciens.
Jaunais "Škoda" elektrovilciens. Foto: Jānis Škapars/TVNET

Valdība otrdien, 7. martā, atbalstīja akumulatoru bateriju elektrovilcienu iegādei nepieciešamo priekšfinansējumu līdz 74,4 miljoniem eiro, kā arī pievienotās vērtības nodokļa (PVN) segšanai nepieciešamo 15,624 miljonu eiro piešķiršanu Satiksmes ministrijai (SM) no valsts budžeta pēc vajadzības līdz 2026. gada beigām.

Ministru kabinets (MK) otrdien uzklausīja SM sagatavoto informatīvo ziņojumu "Par Eiropas Savienības (ES) Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. komponentes "Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja" reformu un investīciju virziena "Emisiju samazināšana transporta sektorā" reformas "Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana" investīcijas "Konkurētspējīgs dzelzceļa pasažieru transports kopējā Rīgas valstspilsētas sabiedriskā transporta sistēmā, attīstot bezemisiju dzelzceļa infrastruktūru ar bezemisiju ritekļiem" pasākuma īstenošanu"".

Informatīvajā ziņojumā skaidrots, ka ieguldījumi bateriju elektrovilcienu iegādē nodrošinās labāku dzelzceļa pasažieru transporta integrāciju kopējā Rīgas sabiedriskā transporta sistēmā, izveidojot dzelzceļa pasažieru pārvadājumus maršrutā Rīga-Bolderāja ar iespēju ritošo sastāvu izmantot savienotā maršrutā Rīga-Sigulda.

Satiksmes ministrs Jānis Vitenbergs (NA) preses konferencē pēc valdības sēdes skaidroja, ka bateriju elektrovilcienu iegāde izmaksās lētāk nekā elektrificēt visas dzelzceļa līnijas.

Vitenbergs arī pauda uzskatu, ka pieprasījums pēc vilcienu satiksmes maršrutā Rīga-Bolderāja būs liels, jo Bolderājā un Daugavgrīvā dzīvo 20 000 iedzīvotāju, turklāt tur atrodas vairākas lielas rūpnīcas, piemēram, "Latvijas finieris".

Arī maršruts Rīga-Sigulda, kurā patlaban kursē novecojuši dīzeļvilcieni, ir pietiekami noslogots.

Bateriju elektrovilcienu iegāde tiek veidota sinerģijā ar VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) dzelzceļa tīkla elektrifikācijas plānu, kas paredz Bolderājas līnijas attīstību, pirmajā posmā līdz 2026.gadam īstenojot elektrifikāciju un otrajā posmā pēc 2026.gada izbūvējot otro sliežu ceļu.

SM skaidro, ka investīcija ļaus īstenot Transporta attīstības pamatnostādnēs 2021.-2027.gadam un Valdības rīcības plānā paredzēto par dzelzceļu kā pasažieru pārvadājumu "mugurkaulu". Arī Sabiedriskā transporta attīstības koncepcija 2021.-2030.gadam paredz ieviest principu, ka dzelzceļš ir kā sabiedriskā transporta sistēmas "mugurkauls".

Atbilstoši Atveseļošanās fonda plānam un tā darbības kārtībai līdz 2026.gada 30.jūnijam jāekspluatē septiņi bateriju elektrovilcieni. Tostarp līdz 2023.gada 31.decembrim jābūt parakstītiem visiem iepirkuma līgumiem par kopējo bateriju vilcienu skaitu, kas piegādājami. Kopējais pieejamais Atveseļošanās fonda finansējums ir 74 400 000 eiro, kas tiek sniegts granta veidā 100% apmērā.

Kopējais indikatīvais finansējuma sadalījums pa gadiem paredz, ka 2023. gadā projektam vajadzēs 11,16 miljonus eiro, 2024. un 2025. gadā - 0 eiro, bet 2026. gadā - 63,24 miljonus eiro.

Valdība atbalstīja ES Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna investīcijas "Konkurētspējīgs dzelzceļa pasažieru transports kopējā Rīgas valstspilsētas sabiedriskā transporta sistēmā, attīstot bezemisiju dzelzceļa infrastruktūru ar bezemisiju ritekļiem" īstenošanu, kā arī nepieciešamo priekšfinansējumu līdz 74,4 miljonu eiro apmērā un PVN maksājuma 15,624 miljonu eiro apmērā segšanu no valsts budžeta līdzekļiem.

SM nepieciešamo valsts budžeta priekšfinansējumu un finansējumu PVN segšanai pēc nepieciešamības būs jāpieprasa no "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas "Nesadalītais finansējums ES politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" līdzekļiem, paredzot finansējumu SM budžeta programmas "Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) projektu un pasākumu īstenošana" atsevišķā apakšprogrammā atbilstoši investīcijas īstenošanai nepieciešamajam finansējuma apjomam attiecīgajā gadā.

Jau ziņots, ka Autotransporta direkcija (ATD) atklātu konkursu par deviņu jaunu akumulatoru bateriju elektrovilcienu piegādi izsludināja pērn aprīlī, bet augustā ATD ziņoja, ka iepirkumā par akumulatoru bateriju elektrovilcienu iegādi otrajai kārtai izvirzīti trīs pretendenti - Spānijas "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles", Čehijas personu apvienība "Škoda Transportation - Škoda Vagonka" un Polijas "Stadler Polska".

Plānots, ka septiņi ar Atveseļošanās un noturības mehānisma plāna atbalstu iegādātie vilcieni tiks piegādāti līdz 2026.gada beigām un kursēs Rīgā un Pierīgā, savukārt vēl divu vilcienu iegāde tiks līdzfinansēta no Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. finansējuma, tostarp Kohēzijas fonda finansējuma, un tos varēs izmantot neelektrificētajās līnijās.

ATD pērn norādīja, ka tiklīdz iepirkuma komisija apstiprinās konkursa procedūras otrā posma nosacījumus (nolikumu, tehnisko specifikāciju un līguma projektu), tie tiks publicēti Elektronisko iepirkumu sistēmā (EIS) un visi trīs kandidāti tiks uzaicināti iesniegt sākotnējo piedāvājumu par akumulatoru bateriju elektrovilcienu vienību (BEMU) piegādi.

Atbilstoši Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plānam Latvijā tiek pakāpeniski veikta Rīgas metropoles areāla sabiedriskā transporta maršruta tīkla reforma, attīstot pasažieru satiksmi dzelzceļa līnijā Rīga-Bolderāja (perspektīvā līdz Daugavgrīvai) un Rīga-Sigulda, pārvadājumus šajās līnijās nodrošinot ar bateriju vilcieniem.

Plānots, ka sākotnēji tiks iegādāti deviņi bateriju vilcieni, tomēr iepirkuma dokumentācijā ir paredzēta iespēja papildu finanšu iespēju rašanas gadījumā palielināt vilcienu apjomu vēl līdz pat septiņiem jauniem vilcieniem.

Komentāri (8)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu