Pagrieziena punkts "Viss, tūdaļ būs blīkšķis..." Helmuta stāsts. Motociklista frontāla sadursme ar mikroautobusu (1)

CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Ekrānuzņēmums no video

Portāls TVNET sadarbībā ar Ceļu satiksmes drošības direkciju (CSDD) turpina projektu "Pagrieziena punkts", kas ietilpst direkcijas kampaņā "Laimē ceļojumu uz cietumu vai ievēro ātrumu". "Pagrieziena punkta" un CSDD kampaņas ietvaros vērsīsim uzmanību uz satiksmes drošību, ilustrējot ar cilvēku skarbo pieredzi. Sestajā epizodē savā stāstā dalījās Helmuts, kurš ceļojuma laikā Alpu kalnos iekļuva motocikla un autobusa sadursmē. Helmuts sekas izjūt vēl šodien.

Projektā apskatām dažādus satiksmes dalībniekus. Pirmajā epizodē runājām ar velosipēdistu Dāvi, otrajā sērijā savu skaudro pieredzi mums atklāja Ilgmārs, kuram nav autovadītāja apliecības. Ilgmārs ir cietis četrās avārijās, turklāt divas no tām ir bijušas ļoti smagas. Vienā no tām viņš zaudēja tēvu, bet otrā - bija liecinieks tam, kā labākais draugs triecienā tiek izmests no automašīnas.

Savukārt trešajā epizodē bija stāsts par Alvi, kurš dzimis laimes krekliņā - par mata tiesu izglābās no nāves smagā avārijā. Un Jānis, kuram ļoti patīk braukt ar auto, taču bieži vien viņš brauc ātri un agresīvi, pārkāpjot ceļu satiksmes noteikumus, un ir bijis vainīgs vairākās avārijās. Piektajā epizodē bija stāsts par Rutu, kura cieta smagā avārijā, ko izraisīja spēkratam priekšā izskrējis dzīvnieks un pārāk liels ātrums.

Sestās epizodes galvenais varonis ir Helmuts. Viņš ar motociklu devās ceļojumā uz Alpu kalniem, taču avarēja. Uzreiz jāpiemin, ka Helmuta stāsts nav saistīts ar ātruma pārkāpšanu.

Tās dienas notikumus Helmuts atceras šādi.

Ja man atmiņa neviļ, tas bija 2014. gada 8. augusts. Man bija lejupejošs brauciens, un gatavojos kārtējam līkumam. Bija jābrauc ap klinti pa labi, tāds kārtīgs S tipa līkums. Itālijā šādās vietās ceļa segums mēdz nebūt labākajā kvalitātē, tiesa, tas nebija šis gadījums.

Biju gatavs jau veikt manevru, bet pretējā virzienā augšā brauca divstāvīgais autobuss. Kā šodien vēl atceros - tumši sarkanā krāsā...

Ceļš bija šaurs, un autobuss aizņēma lielu tā daļu. Sapratu, ka man ātri jāmaina plāni. Pieļāvu virkni kļūdu, kas galu galā noslēdzās ar avāriju. No sarkanā autobusa vēl paspēju izvairīties, bet no mikroautobusa vairs ne... notika frontāla sadursme.

Motociklistu iekļūšana ceļu satiksmes negadījumos Latvijā

Valsts policijas statistika par piecu gadu pirmajiem deviņiem mēnešiem, par ceļu satiksmes negadījumiem, kuros iesaistīts motocikls.

9 mēneši20192020202120222023
CSNg kopā365318339323389
CSNg ar cietušajiem242214224224275
Ievainotie262224224224287
Smagi ievainoti3444424139
Viegli ievainoti228180183184248

Statistikā redzams, ka CSNg, kuros iesaistīts motocikls, pēdējo piecu gadu laikā ir samērā līdzīgā skaitā, taču 2023. gadā visvairāk. Otrkārt, arī CSNg ar cietušajiem un ievainotajiem 2023. gadā ir visvairāk.

CSNg statistika ar iesaistītu motociklu pa negadījuma veidiem. Piebilde - šajā tabulā kopējais negadījumu skaits var atšķirties no iepriekšējā tabulā esošā skaita, jo daži CSNg var būt pie vairākiem negadījumu veidiem.

Veids20192020202120222023
Sadursme223180182157222
Apgāšanās819397106113
Uzbraukums stāvdrāža vadītājam00000
Uzbraukums stāvošam transporlīdzeklim2315171918
Uzbraukums šķērslim1411172313
Uzbraukums gājējam108378
Uzbraukums velosipēdistam22105
Uzbraukums dzīvniekam95473
Cits veids841095
Uzbraukšana pajūgam00000
Pasažiera krišana02112

Interesējāmies arī par ceļu satiksmes negadījumiem, kuros bojā gājuši motociklisti. Aina ir šāda: 2019. gada deviņos mēnešos tas ir bijis viens motociklists, 2020. gadā statistika ir kāpusi līdz četriem, 2021. un 2022. gadā bojā gājuši pa deviņiem motociklistiem, bet 2023. gadā - desmit.

Secinājums viens - tendence pēdējos piecos gados ir augoša.

Kampaņa "Laimē ceļojumu uz cietumu vai ievēro ātrumu"

Ātruma pārsniegšana ir izplatītākais ceļu satiksmes noteikumu pārkāpums Latvijā, turklāt nepareiza ātruma izvēle ir lielākais cēlonis satiksmes negadījumu izraisīšanā. Pēdējos gados 43 – 47% no visiem bojā gājušajiem un vairāk nekā 50% no ievainotajiem ceļu satiksmes dalībniekiem ir vieglo transportlīdzekļu vadītāji un pasažieri. Ātruma pārsniegšana, pārgalvība, agresīvs braukšanas stils un nerēķināšanās ar citiem satiksmes dalībniekiem ir daudzu traģēdiju iemesls.

Lai vērstu autovadītāju uzmanību uz nepieciešamību ievērot noteikto braukšanas ātrumu, CSDD īsteno sociālu kampaņu "Laimē ceļojumu uz cietumu vai ievēro ātrumu". Kampaņas ietvaros ar pārspīlējumu un ironiju tiek vērsta uzmanība uz ātruma neievērošanas bīstamību. Ātruma pārsniegšana ir kā ceļu loterija, kuras lozes var būt autobraucēju vai pasažieru nāve, sakropļojums vai citas smagas sekas.

Sociālā kampaņa tiks realizēta saskaņā ar Ceļu satiksmes drošības plāna 2021.-2027. gadam paredzētajiem rīcības virzieniem ar mērķi sasniegt izvirzīto politikas plānošanas mērķi - 2030. gadā ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo un smagi ievainoto skaita samazinājums 50% apmērā pret 2020. gadu.

Sociālo kampaņu pret atļautā ātruma pārsniegšanu organizē CSDD sadarbībā ar Valsts policiju un partneriem - "Circle K", "CityBee", "ERGO" un "Mapon". Kampaņa tiek finansēta no CSDD un Ceļu satiksmes drošības padomes līdzekļiem - sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas prēmijām, ko ceļu satiksmes negadījumu novēršanas pasākumu veikšanai apdrošināšanas sabiedrības katru ceturksni ieskaita biedrības "Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs" (LTAB) kontā.

Raksts tapis sadarbībā ar CSDD un Ceļu satiksmes drošības padomi.

Komentāri (1)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu