Faktomāts Vai Bils Geitss iegādājies ābolu sidra etiķa kompāniju un izmainījis tās produktu sastāvu? (1)

TVNET | FINANCENET
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Reuters/Scanpix, TVNET kolāža

Pēdējās nedēļās Amerikas Savienotajās Valstīs (ASV) sociālajos tīklos tiek izplatīti sabiedrību satraucoši ieraksti: miljardieris Bils Geitss iegādājies vienu no lielākajiem ābolu sidra etiķa ražotājiem valstī, turklāt vēl izmainījis iecienīto produktu sastāvu, padarot tos ne tik veselīgus. TVNET faktu pārbaudes projekts "Faktomāts" pēta šo apgalvojumu patiesumu.

Novembrī un decembrī sociālajos tīklos izplatīti ieraksti, apgalvojot, ka informācijas tehnoloģiju milža "Microsoft" līdzīpašnieks un viens no bagātākajiem cilvēkiem pasaulē Bils Geitss iegādājies ābola sidra etiķa ražotāju "Bragg Live Food Products" ("Bragg") un izmainījis produktu sastāvu.

Šis decembra sākumā sociālajā tīklā "X" publicētais ieraksts ieguvis divus miljonus skatījumu. Ierakstu publicējušajam kontam ir 1,1 miljons sekotāju.

Vairākiem no popularitāti guvušajiem ierakstiem pievienots arī video, kurā komiķe Vitnija Kamingsa piedalās televīzijas personības Džo Rogana raidierakstā un apspriež šo pirkumu un produktu pagatavošanai izmantoto ābolu maiņu, uzsverot, cik slikti tas ir. 

Piemēram, šis ieraksts no tā publicēšanas brīža sociālajā tīklā "Instagram" ir saņēmis vairāk nekā 7000 "patīk" atzīmju. Šim ierakstu publicējušajam kontam ir vairāk nekā 300 000 sekotāju.

Arī citi līdzīgi ieraksti ar šo apgalvojumu gan "Instagram", gan sociālajā tīklā "X" (iepriekš "Twitter"), gan "TikTok" guvuši pietiekami lielu popularitāti – tiem ir tūkstošiem skatījumu, "patīk" atzīmju, kā arī cilvēki aktīvi dalījušies ar tiem, paužot sašutumu un solījumus turpmāk boikotēt šīs kompānijas produkciju. 

Šādus apgalvojumus saturoši ieraksti lielu popularitāti guvuši arī spāniski runājošo amerikāņu vidū. 

@notasdeunaconciencia #braggs #braggsapplecidervinegar #vinagredemanzana #vinagre #fyp #parati #paratipage ♬ original sound - DharmaCo.

Tikmēr realitātē

Jau pirmais šo ierakstu apgalvojums, ka Geitss iegādājies kompāniju "Bragg", izrādās nepatiess. "Bragg" informē, ka izplatītie paziņojumi neatbilst patiesībai – produktu sastāvs nav mainījies, un kompānijas kontrolpakete joprojām pieder tai pašai investoru grupai – "Swander Pace Capital" –, kas to iegādājās 2019. gadā. Starp investoriem ir arī mūziķe Keitija Perija un aktieris Orlando Blūms. 

"Bragg" pārstāvji arī uzsver, ka "Swander Pace Capital" kā investorus izvēlējās pati iepriekšējā kompānijas īpašniece Patrīcija Braga, kompānijas dibinātāja vedekla. 

Foto: Ekrānuzņēmums no Bragg.com

Savukārt otrs apgalvojums ir, ka "Bragg" ir mainījis produktu sastāvu un etiķa pagatavošanai izmanto nevis bioloģiski audzētus ābolus, bet ar kompānijas "Apeel" ražoto pārklājumu apstrādātus ābolus. Uzsvars šajos apgalvojumos nereti tiek likts uz to, ka "Apeel" daļēji piederot Geitsam, kas arī neatbilst patiesībai. 

"Apeel" 2012. gadā dibināja Džeimss Rodžerss, un šim mērķim palīdzēja iegūtais 100 tūkstošu ASV dolāru grants no "Bila un Melindas Geitsu fonda", savukārt 2015. gadā no šī paša fonda iegūts grants 985 161 ASV dolāru apmērā. Tomēr jāuzsver, ka granta piešķiršana nenozīmē, ka šim fondam pieder "Apeel" kompānijas daļas. Kopumā nedaudz vairāk kā 10 gadu laikā "Apeel" ir piesaistījis vairāk nekā 600 miljonu ASV dolāru finansējumu no dažādiem investoriem, savukārt kompānijas vērtība vēl 2021. gadā tika lēsta divu miljardu ASV dolāru apmērā. 

Jāsaka, ka ar līdzīgiem pārmetumiem "Bragg" saskāries jau iepriekš un arī iepriekš šos pārmetumus ir noraidījis, apgalvojot, ka sava ābolu sidra etiķa ražošanā izmanto tikai bioloģiski audzētus ābolus un no zemniekiem iegādātie āboli netiek apstrādāti ar minētā "Apeel" produktu "Edipeel" vai "Organipeel" pārklājumiem, lai tie ilgāk uzglabātos.

Foto: Ekrānuzņēmums no Bragg.com

Spriežot pēc "Bragg" mājaslapas, šādi jautājumi kompānijai tiek uzdoti bieži, jo iekļauti pat piedāvātajā FAQ (biežāk uzdotie jautājumi – red.) sadaļā.

Augļu pārklājumi ir toksiski?

Par "Apeel" ražoto pārklājumu drošumu sociālajos tīklos pēdējā gada laikā izskanējuši dažādi neglaimojoši viedokļi, taču, iespējams, tieši šim uzņēmumam lielāka uzmanība pievērsta tā nosacītās saistības ar Geitsu dēļ. Vieni uzsver, ka šis produkts ir ļoti toksisks, citiem lielākā problēma ir tieši Geitss un viņa "vēlme" samazināt cilvēku populāciju, bet citi, mērenāk noskaņotie, pauž bažas par to, ka produktu sastāvs nav pilnībā atklāts. 

Dažādi augļu un dārzeņu iepakojumi un pārklājumi to "mūža" pagarināšanai nav nekāds jaunums. Arī Latvijā nopērkami, piemēram, ar vaskainu kārtiņu pārklāti āboli, paprika un citi produkti.

Saistībā ar pārklājumiem var pieminēt arī Latvijā īstenoto projektu "Bionoārdāmo polimēru iegūšana no atjaunojamiem resursiem augļu aizsargplēvju un iepakojuma materiālu izstrādei", kura ietvaros tika testēti jauni, biodegradējami materiāli augļu, īpaši mīksto ogu (aveņu un zemeņu) apstrādei uzglabāšanas laika pagarināšanai. Projektā secināts, ka pētīto materiālu izmantošana varētu paildzināt ogu derīguma termiņu.

Līdzīgi arī ASV uzņēmuma "Apeel" ražotais augļu un dārzeņu pārklājums paredzēts, lai paildzinātu to "mūžu". "Apeel" pārklājums tiek ražots no monoglicerīdiem un diglicerīdiem, kas tiek iegūti no vīnogu sēklām. Šo produktu par drošu lietošanai ir atzinusi ASV Pārtikas un zāļu administrācija un arī Eiropas Savienība. Eiropas Savienībā pārtikas produktu marķējumā monoglicerīdi un diglicerīdi uz pārtikas iepakojumiem tiek norādīti kā pārtikas piedeva E471 – tiek uzskatīta par nekaitīgu lietošanai uzturā.

Komentāri (1)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu