Uzmanies! Krāpnieki aktīvāk sākuši izmantot "WhatsApp" un shēmās iesaista kurjerus

TVNET | FINANCENET
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Shutterstock

Finanšu krāpnieki 2024. gada sākumā savu upuru medīšanai aktīvi izmanto saziņas lietotni "WhatsApp", turklāt jaunākajās krāpšanas shēmās iesaista arī kurjerus, liecina bankas "Citadele" IT drošības departamenta novērojumi.

Bankā skaidro, ka

krāpnieki veic zvanus, uzdodoties par policijas, drošības dienestu vai bankas darbiniekiem, un informē, ka radusies problēma ar maksājumu kartes datiem, tāpēc tā jānomaina. Tiek teikts, ka atbrauks kurjers vai bankas darbinieks ar jaunu karti, taču vispirms kurjeram jāatdod vecā bankas karte un PIN kods.

"Banka šāda veida kurjerpakalpojumus nenodrošina, turklāt nekādā gadījumā ne maksājumu karšu PIN kodus, ne arī bankas pieejas datus nedrīkst atklāt arī bankas darbiniekiem," uzsver bankas "Citadele" IT drošības daļas vadītājs Roberts Birzgalis.

Viņš arī atgādina – ja rodas nepieciešamība nomainīt maksājumu karti vai tai beidzies derīguma termiņš, jaunā karte tiks nosūtīta pa pastu, turklāt atsevišķos sūtījumos – vispirms karte, pēc tam PIN kods.

Tāpat novērots, ka krāpnieki uzstājīgi raksta un veic zvanus no vairākiem numuriem arī saziņas lietotnē "WhatsApp", lai vēstītu, ka bankas klients it kā ir kļuvis par krāpnieku upuri, tāpēc, lai nodrošinātu finanšu līdzekļu drošību, nepieciešams atjaunot sava konta numuru. Vēl tiek sūtīti paziņojumi par to, ka nav iespējams veikt bankas pārskaitījumus, kamēr nav atjaunota informācija par personas datiem.

"Šādā veidā krāpnieki izvilina internetbankas datus un vēlāk tos izmanto finanšu līdzekļu izkrāpšanai, aizdevumu noformēšanai, kā arī preču iegādei nomaksā," skaidro Birzgalis un uzsver, ka 

banka nekad nesazinās ar klientiem "WhatsApp" lietotnē.

Tāpat joprojām aktuāls krāpniecības veids ir uzdošanās par policijas vai drošības dienestu darbiniekiem, informējot par vīrusiem vai citām tehniskām problēmām, kuru atrisināšanai nepieciešams instalēt "AnyDesk" lietotni, lai it kā pārbaudītu datu drošību.

Izplatītas ir arī īsziņas par it kā saņemtu sūtījumu, kura piegādei trūkst precīzas adreses, un par informācijas atjaunošanu jāmaksā komisijas maksa.

"Ir ļoti svarīgi pievērst uzmanību saites nosaukumam, no kuras tiek saņemts paziņojums vai kurā ir jāievada informācija, tās vienmēr atšķirsies no oriģinālā pakalpojuma sniedzēja domēna adreses," norāda "Citadele" pārstāvis.

Tāpat teksti latviešu valodā visbiežāk būs ar kļūdām, jo tiek neveikli tulkoti ar "Google" tulkotāja palīdzību.

Birzgalis arī aicina atcerēties, ka

neviena valsts institūcija un to pārstāvji telefonsarunās un e-pasta ziņojumos nemudinās uz tūlītēju rīcību un neaicinās dalīties ar jūsu bankas konta pieejas vai maksājumu karšu datiem.

"Katras iestādes un organizācijas mājaslapā ir pieejams konsultatīvais tālrunis, uz kuru var piezvanīt un noskaidrot informācijas patiesumu," skaidro eksperts.

Banka "Citadele" ir Grupas mātes uzņēmums Latvijā, un tās meitas uzņēmumi un filiāles darbojas Latvijā, Lietuvā un Igaunijā. Pēc aktīvu apmēra banka "Citadele" 2022.gada beigās bija trešā lielākā banka Latvijā. Bankas akcionāri ir ASV investīciju kompānijas "Ripplewood" meitaskompānija "RA Citadele Holdings LLC" un starptautisku investoru grupa (75% plus viena akcija), kā arī Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības banka (25% mīnus viena akcija).

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu