:format(webp)/nginx/o/2025/05/22/16862016t1h6bd3.jpg)
VAS "Valsts nekustamie īpašumi" (VNĪ) vadībā būvuzņēmējs maija beigās sācis darbus noslēdzošajā Latvijas–Baltkrievijas robežas izbūves posmā gar Daugavu, informēja VNĪ.
Būvdarbu laikā plānots veikt patruļtakas izbūvi 16,7 kilometru garumā un uzstādīt piecus tiltus, lai nodrošinātu robežsargu kustību visā posma garumā, tostarp, pāri upītēm, strautiem un gravām. Būvdarbus plānots paveikt līdz 2026.gada janvārim.
Darbu veikšanai noslēgts līgums ar SIA "Vianova" par aptuveni 4,82 miljoniem eiro bez pievienotās vērtības nodokļa (PVN). Līgumā iekļaujas projektēšana, būvdarbi (16,7 kilometru partuļtakas izbūve, piecu tērauda kopņu konstrukcijas tiltu ražošana, uzstādīšana ar nestspēju 3,5 tonnas) un autoruzraudzība.
VNĪ informē, ka infrastruktūras izbūve veicinās valsts robežsardzes efektīvāku un iedarbīgāku valsts robežas kontroli, savlaicīgi identificējot valsts robežas nelikumīgas šķērsošanas gadījumus un citus pārkāpumus valsts robežas joslā.
VNĪ valdes locekle Jeļena Gavrilova skaidro, ka patlaban VNĪ vadībā turpinās noslēdzošie darbi nepieciešamās infrastruktūras izbūvē uz Latvijas-Baltkrievijas robežas divos posmos, kur nav paredzēts robežas žogs - posmā ar Riču ezeru un Daugavas posmā, kas ļaus valsts robežsardzei nodrošināt iespēju kontrolēt valsts ārējo robežu efektīvāk.
Daugavas posmā jau 2024.gadā izbūvēti seši novērošanas torņi un pievedceļi, kas šogad janvārī tika pieņemti ekspluatācijā. Kopējais projekta finansējums bija 3 633 924 eiro, tostarp Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai fonda finansējums 75% un valsts budžeta finansējums 25%.
Vienlaikus VNĪ vadībā turpinās rokādes ceļu izbūve Latvijas-Baltkrievijas robežas posmā ap Riču ezeru, kas ļaus robežsargiem operatīvi pārvietoties gar ūdenstilpnes krastu, tā efektīvi reaģēt uz iespējamajiem pārkāpumiem. Būvdarbus plānots pabeigt šī gada laikā.
VNĪ ir uzticēts vadīt, uzraudzīt un īstenot Latvijas ārējās Austrumu robežas žoga un infrastruktūras izbūvi. Latvijas-Baltkrievijas robežas robežas žoga izbūves darbi 145 kilometru garumā VNĪ vadībā noslēdzās pagājušā gada jūlijā - 2023.gadā izbūvēts sauszemes posmos (112 kilometri), 2024.gadā tika pabeigta žoga izbūve atlikušajā posmā gar publiskajiem ūdeņiem.
Patlaban aktīvi turpinās darbi Latvijas-Krievijas robežas žoga izbūvē - šobrīd izbūvēti aptuveni 250 kilometri robežas žoga. Atlicis izbūvēt aptuveni 28 kilometrus žoga īpaši sarežģītās, grūti piekļūstamās zonās, kas tiks izbūvēti līdz oktobra beigām. Paralēli SIA "Igate" veic iepriekš izbūvētā robežas žoga defektu novēršanu. Darbus plānots paveikt līdz oktobra beigām.
Austrumu robežas stiprināšanā ir iesaistītas vairākas organizācijas. VNĪ atbildība ir būvniecības procesa vadīšana un organizēšana, tostarp būvnieku atrašana konkursā, par nepieciešamo zemes gabalu atsavināšanu ir atbildīga Nodrošinājuma valsts aģentūra, faktisko atmežošanu veic VAS "Latvijas valsts meži" (LVM), savukārt Latvijas valsts radio un televīzijas centrs ir atbildīgs par tehnoloģisko risinājumu ieviešanu, kā arī notiek sadarbība ar robežas un infrastruktūras lietotāju - Valsts robežsardzi un Iekšlietu ministriju.
Robežas un infrastruktūras izbūves projekta īstenošanu uzrauga Ārējās robežas infrastruktūras izbūves uzraudzības komiteja, kuras sastāvā ir pārstāvji no Aizsardzības ministrijas, Iekšlietu ministrijas, Ārlietu ministrijas, Ekonomikas ministrijas, Satiksmes ministrijas, Zemkopības ministrijas, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas, Valsts robežsardzes, Nodrošinājuma valsts aģentūras, VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs", VNĪ, LVM, Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūras un Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem.
VNĪ dibināts 1996.gadā tā 100% akcionārs ir Finanšu ministrija.