«Ceļu fonds» varētu būt līdzeklis ilgtspējīgai ceļu finansēšanas nodrošināšanai

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Zane Bitere / LETA

«Ceļu fonds» ir līdzeklis, kā varētu nodrošināt ilgtspējīgu ceļu finansēšanu, šodien pēc pirmās autoceļu finansēšanas modeļa izstrādei sasauktās ekspertu tikšanās norādīja Uldis Augulis (ZZS).

Šajā fondā attiecīgi tiktu ieskaitīti infrastruktūrai paredzētie līdzekļi - akcīzes nodoklis no degvielas, transportlīdzekļa nodoklis un vinjete jeb maksa par ceļiem. Patlaban no šiem līdzekļiem ceļiem tiekot atvēlēta vien trešā daļa.

Viņš skaidroja, ka galvenais patlaban saprast, kā ceļu finansējuma jautājumu var atrisināt blakus citām budžeta vajadzībām, un jau tagad esot skaidrs, ka «rīt uz pusdienlaiku» pietiekama finansējuma vēl nebūs. Taču jautājums esot jāatrisina, ja ne - «būsim vēl lielākos zaudējumos», skaidroja ministrs. Jau tagad katru gadu slikto ceļu dēļ radušies zaudējumi, sasniedzot 800 miljonus eiro.

Kā skaidroja Augulis, patlaban cerēt, ka nākamā gada budžetā papildus ceļiem tiks piešķirti vēl 150 eiro, neesot reāli. Tas ir līdzekļu apjoms, lai varētu izpildīt Nacionālajā attīstības plānā izvirzītos mērķus. Tomēr būtiskākais esot atrast ilgtermiņa risinājumu, lai, mainoties arī politiskajiem spēkiem nozarē, finansējums būtu deleģēts ilgtermiņā.

Tāpat esot jāsaprot, kā ceļu finansējums tiks nodrošināts pēc 2018.gada, kad beigsies Eiropas Savienības finansējums, kā arī izvērtēt, - vai labāk labāk vienreiz gadā maksāt transportlīdzekļa nodokli, vai to iekasēt kopā ar pārdoto degvielu. Lai to saprastu, esot jāizanalizē, kā sistēmas maiņa varētu ietekmēt kravu un pasažieru pārvadātājus un citus nozares spēlētājus. Kad būšot sociāli ekonomiskais izvērtējums, tad arī varēšot veikt secinājumus. Ekspertiem risinājums jāpiedāvā līdz 30.jūlijam.

Arī biedrības «Latvijas ceļu būvētājs» izpilddirektors Zigmars Brunavs pēc ekspertu tikšanās skaidroja, ka redz izeju «Ceļu fonda» izveidē, kas ļaušot efektīvāk izmantot ceļiem domātos līdzekļus. Tad tie nebūšot nelietderīgi jāizmanto obligāti līdz konkrētā gada beigām, kā tas ir jāveic patlaban, tāpat ceļinieki spēšot, ilgtermiņā plānojot, efektīvāk uzturēt ceļus. Ja finansējums ceļiem netikšot palielināts, tad «paliekam bez ceļiem», secināja Brunavs.

Kā ziņots, šodien notika pirmā autoceļu finansēšanas modeļa izstrādei sasauktā ekspertu tikšanās, kuras laikā padziļināti tika analizēta pašreizējā situācija valsts ceļu pārvaldībā.

Satiksmes ministrijā skaidro, ka ekspertu grupa būšot platforma kopīgam darbam pie pašreizējā ceļu sakārtošanas modeļa izvērtēšanas un analīzes, kā arī stabila, prognozējama un ilgtspējīga ceļu finansējuma modeļa radīšanas līdz šā gada 30.jūlijam.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu