RUS
Tavs pārlūks ir novecojis, lūdzu atjauno to..
Sīkdatnes (cookies) mums sniedz iespēju uzlabot jūsu kā lietotāja ērtibas. Turpinot izmantot mūsu vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. VAIRĀK >

VK norāda uz e-talonu sistēmas nesamērīgo dārdzību

LETA/TVNET Kolāža: Toms Ostrovskis 67
Foto: LETA

Kaut arī Rīgas sabiedriskā transporta elektroniskajai norēķinu sistēmai (e-talons) nav būtisku priekšrocību, salīdzinot ar iepriekšējo kompostrētāju norēķinu sistēmu, tās lietošana un uzturēšana tuvākajos 13 gados izmaksās vismaz par 100 miljoniem latu vairāk, revīzijā konstatējusi Valsts kontrole (VK).

Pats uzņēmums projekta dārdzību neizvērtē

Neskatoties uz būtisko sadārdzinājumu, Rīgas pašvaldība SIA "Rīgas satiksme" pirms lēmuma pieņemšanas par kopīga uzņēmuma dibināšanu ar "Affiliated Computer Services Solutions France S.A.S'', izveidojot SIA "Rīgas karte", lai ieviestu elektronisko norēķinu sistēmu, nenoteica sasniedzamos rezultātus un neizvērtēja pieaugošo izmaksu pamatojumu iepretī sabiedriskā transporta lietotāju un pakalpojuma sniedzēju ieguvumiem.

"Rīgas satiksme", neizmantojot pretendentu atlases sarunu procedūras nolikumā noteiktās tiesības pieprasīt papildu informāciju par noteiktiem izdevumu posteņiem piedāvājumos, kurus bija iespējams salīdzināt, noslēgusi līgumu ar uzvarētāju, kura iesniegtās izmaksas bija par 1,064 miljoniem latu lielākas nekā cita pretendenta piedāvājumā, secinājusi Valsts kontrole.

Lai arī "Rīgas satiksme" bijusi tiesīga piesaistīt pieejamos ES fonda līdzekļus 2007.-2013. gada plānošanas periodā, kapitālsabiedrība to nedarīja.

E-talons ietekmēs kopējās transporta izmaksas

VK uzskata, ka izvēlētais e-talona ieviešanas modelis ar kopīga uzņēmuma starpniecību nepamatoti palielinās sabiedriskā transporta pakalpojumu izmaksas un tarifus, kā arī prasīs papildu Rīgas nodokļu maksātāju naudu kompensācijām pārvadātājam.

"Rīgas satiksme" ekonomiski nepamatoti ir apņēmusies par elektroniskās norēķinu sistēmas uzturēšanu 13 gados samaksāt līdz pat 16,034 miljoniem latu vairāk, nekā to bija piedāvājis pats darījuma partneris.

Elektroniskās norēķinu sistēmas uzturēšana ar kopīga uzņēmuma starpniecību "Rīgas satiksmei" 13 gados izmaksās līdz pat 7,445 miljoniem latu vairāk, nekā sistēmu uzturot pašu spēkiem, jo saskaņā ar kopīgā uzņēmuma dibināšanas līgumu šāda summa tiks izmaksāta dividendēs otram dalībniekam.

Turklāt "Rīgas satiksmes" saņemtās dividendes no SIA "Rīgas karte", kas saskaņā ar biznesa plānu 13 gadu laikā var sasniegt līdz pat 7,750 miljoniem latu, nebūs jāiekļauj aprēķinos par "Rīgas satiksmes" zaudējumiem un piešķiramo dotāciju, tādējādi par šo summu nesamazinot ar dotāciju kompensējamos zaudējumus.

Biļešu cenas pie autobusa vadītāja noteiktas prettiesiski

VK arī konstatēja, ka "Rīgas satiksme" 2009.gadā trīs mēnešu laikā nepamatoti no pasažieriem iekasējusi 594 221 latu, prettiesiski palielinot maksu par braukšanas biļeti pie transportlīdzekļa vadītāja laikā, kad pasažieriem nav iespēju citur iegādāties vienu vienreizējās braukšanas biļeti.

VK secinājusi, ka izveidotā atlaižu sistēma netiek efektīvi pārvaldīta, jo tā nenodrošina viedkartei piesaistītā atvieglojuma zaudēšanu brīdī, kad pasažieris ir zaudējis atlaides saņēmēja statusu.

Likumības revīzija "Rīgas pilsētas pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" elektroniskās norēķinu sistēmas ieviešanas sabiedriskajā transportā efektivitāte un atbilstība normatīvo aktu prasībām" veikta SIA "Rīgas satiksme" par laika posmu no 2008.gada 1.janvāra līdz 2009.gada 30.aprīlim, atsevišķiem darījumiem līdz 2009.gada 31.oktobrim.

"Rīgas satiksme" pārmetumus uzskata par nepamatotiem

SIA "Rīgas satiksme" preses sekretāre Iluta Bērziņa gan iepriekš uzsvērusi, ka revīzijā par elektronisko norēķinu sistēmas ieviešanas "Rīgas satiksmes" sabiedriskajā transportā efektivitāti un atbilstību normatīvo aktu prasībām Valsts kontrole (VK) nav konstatējusi pārkāpumus, bet ir paudusi savu viedokli par sistēmas ieviešanas lietderību.

"Rīgas satiksme" nepiekrīt VK "izvirzītajām versijām" par dažādiem riskiem, kas saistīti ar izvēlēto sistēmas uzturēšanas modeli un tā turpmāko ietekmi uz "Rīgas satiksmes" ieņēmumu un izdevumu sadaļu.

Bērziņa norādīja, ka kritiski esot vērtējami VK apgalvojumi par sistēmas funkcionalitāti. "Rīgas satiksme" jau ziņojusi, ka pirms pārejas uz elektroniskajiem norēķiniem laika posmā no 2005. līdz 2007.gadam tika veikta apjomīga izpēte gan par tehnoloģiskiem, gan ekonomiskiem aspektiem, kurā piedalījās dažādu jomu profesionāļi un eksperti. Tā rezultātā tika izstrādāts komplekss ieviešanas un uzturēšanas modelis, kas nepieļaujot riskus, uz kuriem norāda VK.

Bērziņa skaidroja, ka pasažieriem tagad ir ievērojami plašākas iespējas samaksāt gan par atlaižu biļetēm, gan pārējām. Pasažieriem ir iespēja ietaupīt - ir lielāks biļešu klāsts un biļetes ar atlaidēm arī tiem, kuri neizmanto pašvaldības piešķirtās atlaides. Statistika rāda, ka lielākā daļa ietaupa, pērkot 20 braucienu biļetes. Tāpat ievērojams ieguvums ir spēja operatīvi reaģēt uz domes lēmumiem par izmaiņām biļešu klāstā saistībā ar piešķiramajām atlaidēm.

Elektronisko norēķinu sistēmu "Rīgas satiksme" pilsētas sabiedriskajā transportā ieviesa pagājušā gada pavasarī, un pakāpeniski iedzīvotājiem tiek piedāvāti jauni pakalpojumi, piemēram, 24 stundu biļete un ģimenes jeb grupu biļete.

67 Komentāri