Hipotēku banka vēlas uzvārīties. Ko darīt? (49)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

Slēdzot hipotekāro kredītu līgumus ar klientiem, ļoti daudzos līgumos bankai ir paredzēta iespēja mainīt aizdevuma likmi, savstarpēji vienojoties ar aizņēmēju. Pārsvarā šāda pārskatīšana bija iespējama pēc trim gadiem, un nu ir pienākusi kārta pārskatīt 2007.g. slēgtos līgumus.

Lūgums esošo  piemēru nejaukt ar mainīgās likmes (Euribor vai Rigibor) izmaiņām. Konkrētajā gadījumā tiek mainīta tieši aizdevuma likmes fiksētā daļa, kas, ņemot aizdevumu, pārsvarā bija robežās starp 1-2%,  pie kā, aprēķinot aizdevuma likmi, tiek pieskaitīts attiecīgais Rigibors vai Euribors.

Gadījumā, ja klients nepiekrīt likmes paaugstināšanai, „tiek piedāvāts” divu mēnešu laikā atmaksāt visu atlikušo kredīta daļu, vai arī citos līgumos pēc šo divu mēnešu perioda bankai ir tiesības vienpusēji palielināt likmi.

It kā, ja šīs izmaiņas būtu saprātīgas, 0-5-1% robežās, jau varētu piekrist, taču praksē vairākkārt ir nācies pārliecināties, ka pieaugums ir vismaz 4-5%, kas, salīdzinot ar sākotnējo likmes fiksēto daļu, ir trīskāršs vai pat četrkāršs pieaugums.

Kā attaisnojums nesamērīgam likmes pieaugumam tiek norādīts naudas resursu cenas straujš sadārdzinājums.

Ko iesākt, jo, saņemot šādu bankas piedāvājumu, cilvēki ir bieži tuvu šokam.

1. Paskatīties, vai banka ir ievērojusi termiņu, kādā tai jānosūta paziņojums par likmes paaugstināšanu. Vairākos līgumos esmu redzējis, ka tas jādara ne vēlāk kā 30 dienas pirms iepriekšējā trīs gadu perioda likmes termiņa izbeigšanās.

Līdz ar to, ja līgumā ir pielīgts, ka kaut kas jādara ne vēlāk kā  30 dienas iepriekš, tad, šo noteikto termiņu nokavējot (ir nācies saskarties jau ar trim gadījumiem, kad nav ievērots), pazūd attiecīgās tiesības.

Praksē sūdzoties par šā termiņa neievērošanu Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, banka diezgan „strauji” pieņēma lēmumu arī nākamajiem trim gadiem likmi atstāt nemainīgu par spīti visam „naudas resursu tirgus sadārdzinājumam”.

2. Ja termiņš informēšanai par jauno likmi ir ievērots, tad atliek palūgt no bankas pamatojumu, kas ir sadārdzinājies par 300-400% finanšu resursu tirgū.

Pēc šāda pieprasījuma banka jau divos gadījumos no diviem savu sākotnējo piedāvājumu ir „krietni mīkstinājusi”.

Tāpēc, saņemot šādus piedāvājumus no Latvijas Hipotēku un zemes bankas, atļausimies tiem iebilst, un pat tad, ja šis piedāvājums ir nosūtīts laikus, likmes izmaiņas pieprasīsim samērīgas. Nekavējoties rakstiski informēsim arī Patērētāju tiesību aizsardzības centru - viņi noteikti palīdzēs.

 Turklāt tas, ka viena puse nepiekrīt pārmērīgam likmes pieaugumam, nav iemesls, lai banka varētu pieprasīt līguma izbeigšanu. Līgumus tomēr slēdz, lai izpildītu, nevis lai tad, kad tos kādu iemeslu dēļ apnīk pildīt kaut kādu grūtību dēļ, pirms termiņa izbeigtu.

Viss it kā ir saprotams,

kāds vienkārši cenšas iedzīvoties uz citu rēķina, taču visskaudrākais ir tas, ka šī ir mūsu pašu „valsts banka”.

Tāpēc nekaunēsimies aizsūtīt bankai e-pastus uz adresi 80000100@hipo.lv , lai paustu savu nosodījumu šādai rīcībai, pat ja neesam šīs bankas klienti. Ticu, ka kopā mums izdosies padarīt daudzas lietas labākas.

Pilnu speciālista rakstu varat izlasīt šā raksta Resursos.

Komentāri (49)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu