Pētījums: Latvijā vīriešiem ir izteiktāka vēlme kļūt par uzņēmējiem nekā sievietēm

Dalīties Dalīties E-pasts Drukāt Iesūtiet ziņu Komentāri

Ilustratīvs attēls

FOTO: Shutterstock

Pretēji sievietēm Latvijā vīriešiem ir izteiktāka vēlme kļūt par uzņēmējiem, liecina tiešās pārdošanas uzņēmuma «Amway» jaunākais globālās uzņēmējdarbības pētījums.

Atbilstoši datiem, Latvijā vēlmi kļūt par uzņēmējiem pauduši 54% vīriešu, bet sieviešu vidū to atzīmējuši 47%. Tomēr, salīdzinot ar 2016.gada «Amway» uzņēmējdarbības gara jeb AESI («Amway» Entrepreneurial Spirit Index) indeksu, pēdējo divu gadu laikā tas sievietēm pieaudzis par pieciem procentpunktiem - līdz 60%, liecinot, ka dzimumu atšķirībai saistībā ar vēlmi sākt uzņēmējdarbību ir tendence samazināties.

Latvijā sievietes bažīgas par uzņēmējdarbības sākšanu dara nestabila ekonomiskā situācija, neparedzama valsts nodokļu politika un neskaidra likumdošana. Tikai 19% aptaujāto sieviešu uzskata, ka patlaban ir labvēlīga ekonomiskā situācija biznesa uzsākšanai. Tikmēr vīrieši minētajā jautājumā ir nedaudz pozitīvāki (26%). Sievietes visbiežāk (38%) min, ka sākotnēji atbalsts būtu nepieciešams tieši biznesa administrēšanā - grāmatvedībā, atskaišu sagatavošanā, nodokļu aprēķināšanā.

Kaut arī Latvijā sievietes personīgo biznesu redz vairāk uz peļņu orientētu, salīdzinot ar vīriešiem, ievērojami lielāka daļa pauž vēlmi pēc sociāli orientētas uzņēmējdarbības. Minēto norādījuši 34% sieviešu, tikmēr vīriešu vidū to atzīmējuši 18%. Sievietes vairāk vēlas veidot savu biznesu pilsētā, sniedzot pakalpojumus un apkalpojot klientus personīgi nevis digitāli.

Salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, kopējais AESI indekss Latvijā ir audzis, no 100 punktiem sasniedzot 50 punktus, tādējādi apliecinot, ka iedzīvotājos nostiprinās uzņēmēja gars. Latvijā minētais rādītājs ir nedaudz augstāks nekā pasaulē (47 punkti) un pārsniedz Eiropas Savienības valstu vidējo līmeni (42 punkti).

Rīgas Ekonomikas augstskolas zinātniskais līdzstrādnieks un pētnieks Aivars Timofejevs atzīmēja, ka sieviešu spēja pretoties sabiedrības spiedienam pieaug. Tomēr viņš skaidroja, ka, neskatoties uz formāli pozitīvo ekonomikas izaugsmes novērtējumu, sievietes sāk tam noticēt tikai tad, kad personīgi izjūt ekonomiskās situācijas uzlabojumu.

Viņš arī atzinīgi vērtēja sieviešu vēlmi un gatavību iesaistīties sociālajā uzņēmējdarbībā, kas pētnieka ieskatā noteikti būtu jāatbalsta, lai veidotos pēc iespējas vairāk jaunu uzņēmumu minētajā jomā, tādējādi sniedzot pozitīvu pienesumu gan pašu uzņēmēju, gan sabiedrības labsajūtas un labklājības veicināšanā.

«Brīdinājuma karodziņš būtu jāpaceļ, vērtējot sieviešu vēlmi ar klientiem komunicēt klātienē. Mūsdienās tieši pakalpojumu eksports ir uzskatāms par vienu no galvenajām iespējām, kas ļauj sasniegt ekonomisko izrāvienu. Savukārt nevēlēšanās pakalpojumus sniegt virtuāli digitālajā vidē ievērojami samazina izaugsmes un peļņas iespējas, ko nodrošina pakalpojumu eksports,» piebilda Timofejevs.

«Amway» Globālās uzņēmējdarbības pētījums («Amway» Global Entrepreneurship Report 2018) šogad veikts astoto reizi, kopumā katrā no ietvertajām 44 valstīm, tostarp Latvijā, aptaujājot vidēji 1000 iedzīvotāju vecumā no 14 gadiem klātienē un telefonintervijās. Kopumā pasaulē aptaujāti 48 998 cilvēki. Šogad trešo reizi pētījumā iekļauts AESI indekss, kas nosaka respondentu vēlmi sākt biznesu, uzņēmējdarbības sākšanas gatavību un noturību pret sociālo spiedienu.

Uz augšu