Rīgas satiksme nespēj palaist plaši izreklamēto ar ūdeņradi darbināmo trolejbusu projektu

Trolejbuss

FOTO: Rebeka Žeire / LETA

Jau vairākus gadus Rīgas satiksme un pašvaldība lepni stāsta par plāniem ieviest pilsētā ūdeņraža sabiedrisko transportu. Ar ūdeņradi darbināmajiem trolejbusiem jau pērn rudenī vajadzēja kļūt par Rīgas kā inovāciju pilsētas simbolu. Taču tas nenotika. Novembrī uz Rīgā atveda pirmo miljonu vērto trolejbusu, taču līdz šim tas no depo joprojām nav izbraucis. 16 miljonus vērtais projekts ir iestrēdzis. To solīja pabeigt pavasarī, tad uz vasarā, tagad jau trolejbusu parādīšanos ielās sola tikai rudenī.

Šogad Rīgas satiksme plāno atvērt pirmo Austrumeiropā ūdeņraža ražošanas un uzpildes staciju. Kas būs paredzēta gan sabiedriskā transporta vajadzībām, gan privāto mašīnu uzpildei. Rīgā jau notiek ar ūdeņradi darbināmo sabiedriskā transporta testi un drīz tie sabiedriskā transporta līdzekļi parādīsies Rīgas ielās un rīdzinieki tos varēs izmantot.

Sabiedriskais transports ir Saskaņas vadītās Rīgas domes lepnums. Pilsētas vadība rūpējas, lai rīdziniekus pārvadātu jaunākie un modernākie tramvaji, trolejbusi un autobusi. Ik gadus tam no pilsētas budžeta atvēlot vairāk nekā simts miljonus eiro. Tagad izaicinājums ir pāriešana uz videi nekaitīgiem trolejbusiem un autobusiem.

Pirms vairāk nekā diviem gadiem Rīgas Satiksme paziņoja par saviem ambiciozajiem plāniem rīdziniekus pārvadāt ar ūdeņradi darbināmos trolejbusos. Patlaban ūdeņraža uzpildes stacijas ēka ir uzbūvēta, iekārtas ir atvestas, taču teritoriju joprojām apjož žogs un zālāja vietā aug nezāles.

Rīga pirmā izvēlējās ieviest ar ūdeņradi darbināmos trolejbusus. Tā varēja piesaistīt Eiropas naudu, kas paredzēta inovācijām. Nekur citur pasaulē neviens vēl nebija iedomājies, ka trolejbusam var uzmontēt ūdeņraža iekārtu, kas ražos elektrību. Lai gan Eiropas ierēdņiem ideja likās atbalstāma, projekta efektivitāti apšauba zinātnieki.

2016.gada pavasarī Rīgas Satiksme īpaši sasauktā preses konferencē paziņoja, ka par 16 miljoniem eiro būvēs ūdeņraža uzpildes staciju Vienības gatvē un pirks desmit trolejbusus. Astoņus miljonus maksās Eiropa, astoņus - Rīgas sastiksme. Projektu solīja pabeigt līdz 2017gada rudenim.

Būvniecībai Rīgas Satiksme izvēlējās firmas Velve un SIA Hydrogenis apvienību. Velve būvē sienas, bet Hydrogenis atbild par ūdeņraža ražošanu, uzglabāšanu un uzpildi. Firmas pie darba ķērās pagājušā gada pavasarī. 15.maijā Rīgas domes un uzņēmuma vadība svinīgi iemūrēja kapsulu stacijas pamatos. Septembrī jau gandrīz gatavo staciju apmeklēja arī Nils Ušakovs. Divus mēnešu vēlāk viņš savā tvitera kontā ziņoja par pirmā trolejbusa piegādi.

Tomēr plāni nepiepildījās. Miljonu vērtais trolejbuss tika nolikts parkā un tur arī palika gaidīt pavasari. Pēc Nekā personīga ziņām, ziemā ar trolejbusu noticis incidents. Rīgas Satiksmes darbinieku neuzmanības dēļ trolejbusam gandrīz sabojāts dārgais ūdeņraža dzinējs. Konkursa nolikumā bija prasība, ka trolejbusam jāiztur mīnus 40 grādu aukstums. Taču ūdeņraža iekārta ir daudz vārīgāka un to var sabojāt, ja temperatūra pazeminās zem plus pieciem grādiem, tāpēc trolejbusam nepārtraukti jābūt pieslēgtam elektrībai.

Rīgas Satiksmē atzīst, ka ir problēmas ar ūdeņraža uzpildīšanu. To nevar izdarīt pietiekami ātri un droši. No gada sākuma uzpildīšanu testē poļu trolejbusu ražotāji, nīderlandiešu un dāņu ūdeņraža iekārtu speciālisti.

Rīgas Satiksmes sadarbības partneru eksperimenti ar ūdeņraža iedabūšanu trolejbusā var izrādīties nelikumīgi. Ūdeņradis ir bīstams – saskaroties ar skābekli, tas eksplodē. Ūdeņraža glabāšana un uzpildīšana notiek zem liela spiediena. Šādas iekārtas īpaši jāuzrauga. Latvijai saistoši Eiropas noteikumi paredz, ka neatkarīgai inspekcijai ūdeņraža stacijas drošība jāpārbauda ne vien pirms nodošanas ekspluatācijā, bet vēl pirms tiek testēta transporta uzpildīšana. Rīgas Satiksmes uzpildes stacijas būvētāji to nav ņēmuši vērā.

Tomēr eksperimentētājus neviena iestāde nevar sodīt. Uzpildes stacijas ir Satiksmes ministrijas atbildība, taču tās izstrādātie un šī gada sākumā valdībā steigā pieņemtie noteikumi rada haosu. Šobrīd jau saražoti visi desmit Rīgas pasūtītie ūdeņraža trolejbusi. Deviņi atrodas Polijā pie ražotāja, kur gaida, kad Rīga būs gatava tos palaist ielās.

Uz augšu