Kā tu turpmāk sauksi «staķiku»?

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Vai esat pamanījuši, ka bieži vien, it īpaši, runājot neformālā sarunvalodā, dažas produktu vai pakalpojumu grupas saucam patiesībā kāda konkrēta zīmola vārdā? Paši šādu savu paradumu visbiežāk pamanām tikai, kad novērtējam citu konkrētas produktu grupas zīmolu vai brīdī, kad iemīļotais zīmols maina nosaukumu, piemēram, kā tas ir degvielas uzpildes stacijas «Statoil» gadījumā. Biznesa augstskolas «Turība» docētāja Renāte Cāne akcentē to kā zīmolvedības augstāko pilotāžu, savukārt Valsts valodas centra galvenais lingvists Agris Timuška skaidro to kā valodas ekonomijas principu un valodas spēli.

Mūsdienās bieži sakām, ka, piemēram, brokastīs ēdam kellogus, nevis brokastu pārslas, relaksējamies džakuzi, nevis burbuļvannā, braucam ar džipiem, nevis apvidus auto. Šādu piemēru ir daudz, par to pārliecinājāmies, aptaujājot mūsu pašu, TVNET, darbiniekus.

Šo un citu zīmolu nosaukumu lietošanu ikdienā, apzīmējot ne tikai konkrēto firmu, bet arī citas līdzīgas preces, komentē Valsts valodas centra galvenais lingvists Agris Timuška: «Speciāla apzīmējuma tam nav, bet te varētu saskatīt līdzību ar metonīmiju. Proti, vienas parādības nosaukums tiek izmantots, lai nosauktu kādu citu. Tas nav nekas neparasts, tā sarunvalodā notiek. Es atturētos vērtēt to kā kaut ko negatīvu,

tas vienkārši rāda to, kādi procesi notiek valodā.

Piemēram, ir iesaistīts gan valodas ekonomijas princips, kad neizmantojam precīzo, garo nosaukumu, gan arī valodas spēle, kad runātājs rotaļājas ar valodu,» tā Timuška.

Savukārt to, cik tiešs ir bijis zīmolvedības mērķis radīt tik spilgtu zīmolu, ka ar tā nosaukumu tiek apzīmēta vesela produktu vai pakalpojumu grupa, skaidro Biznesa augstskolas «Turība» docētāja Renāte Cāne:

«Zīmolvedībā tā ir augstākā pilotāža, kas vien var būt,

ja savu produktu esi padarījis par visas produktu grupas nosaukumu, jēdzienu. Tas izdodas tiem zīmoliem, kuri ir ļoti veiksmīgi, pamatīgi un stratēģiski strādājuši un tikuši galā ar konkurentiem. Lai tas izdotos, konkrētajam zīmolam ir jābūt pirmajam tirgū - vai nu pirmais laika ziņā, vai pirmais kā lielākais, dominējošais zīmols attiecīgo produktu vai pakalpojumu grupā.»

Vaicāta, kā tas ietekmē mūs kā patērētāju sabiedrību, Cāne uzsver, ka emocionālā piesaiste, kas rodas, saucot zīmolu mīļvārdiņā (piemēram, «Statoil» - «staķiks»), rada vēlmi vairāk patērēt šo konkrēto produktu vai pakalpojumu nekā citus. Savukārt patērētāji, kas līdz galam neorientējas vai nav izpētījuši konkrētā produkta vai pakalpojumu tirgu, ieraugot produktu grupas jumta zīmolu, iespējams, vairāk uzticēsies tieši šim visbiežāk dzirdētajam nosaukumam.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X

Tēmas

Svarīgākais
Uz augšu