Apdrošinātāji biedē – tiem nelabvēlīgs tiesas spriedums var izmaksāt € 2000 gadā katram Latvijas šoferim

TVNET/TV3 ziņas
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: depositphotos.com

Ja tiesa liktu apdrošinātājiem izmaksāt trolejbusa avārijā sievu un meitu zaudējušajam Ansim Priedem prasīto piecu miljonu eiro kompensāciju, tas visiem pārējiem Latvijas autovadītājiem varētu radīt papildu 2000 eiro izdevumu gadā, jo strauji dārgākas kļūtu OCTA prēmijas.

Tā tiesā apgalvoja apdrošinātāja Gjensidige pārstāve. Savukārt Anša Priedes pārstāvji apdrošinātāju vainoja tiesiskajā nihilismā, atgādinot, ka citās valstīs tas par līdzīgiem gadījumiem izmaksājis miljonos mērāmas kompensācijas, bet Latvijā cilvēka dzīvību vērtē ar vien 150 eiro. Šos argumentus šodien uzklausīja apelācijas instances tiesa.

2014. gada pavasarī trolejbuss Rīgā, Čaka ielā, uz gājēju pārejas sabrauca jaunu sievieti ar bērnu. Par to šobrīd tiek tiesāta trolejbusa vadītāja, kura, iespējams, nebija pamanījusi sarkano gaismu luksoforā. Tikmēr Gjensidige, kas apdrošina gan Rīgas Satiksmes materiālos, gan morālos zaudējumus, avārijā bez ģimenes palikušajam Ansim Priedem piekrita izmaksāt vien 300 eiro kompensāciju. Tāds bija morālā kaitējuma maksimālais apmērs, ko paredzēja tobrīd spēkā esoši Ministru kabineta noteikumi.

«Jūs piekritīsiet, ka nu ģimenes zaudēšana, tas ir diezgan briesmīgi cilvēkam,» teic Anša Priedes pārstāvis Aldis Blumbergs. «Man tādas pamatotas aizdomas, ka tas ir viss laikam strādājis kāds apdrošinātāju lobijs caur politiku un tāpēc tādas smieklīgas summas.»

Tik tiešām, Satversmes tiesa šos Ministru kabineta noteikumus atcēla, atzīstot par spēkā neesošiem no pieņemšanas brīža. Tādēļ Priedes pārstāvji uzskata, ka viņam ir tiesības no apdrošinātājiem prasīt Eiropas līmenī šādos gadījumos noteikto maksimumu – piecus miljonus eiro. Gjensidige savukārt uzstāj, ka, ievērojot tiesiskās paļāvības principu, šādu kompensāciju no viņiem nevarot piedzīt. Šāds precedents izbojātu visus aprēķinus, pēc kuriem vadoties, apdrošināšanas sabiedrības nosaka OCTA prēmiju apjomus.

«Gadījumā, ja par šādu gadījumu katru reizi būtu jāmaksā pieci miljoni, kā grib prasītājs mums teikt, tad ir tā, ka katram auto īpašniekam gadā polise izmaksātu dārgāk par aptuveni 2000 eiro. Tāds aprēķins,» teic Gjensidige pārstāve Jeļena Alfejeva.

Priedes pārstāvji gan aizrāda, ka līdzīgās lietās citās valstīs tas pats uzņēmums izmaksājis cietušajiem pat miljonos mērāmas kompensācijas un apdrošināšanas sistēma no tā nav sagruvusi. Tiesa šodien uzklausīja visus šos argumentus, un sprieduma pasludināšana paredzēta 22. novembrī. Apdrošinātāji sola – ja tas būs viņiem nelabvēlīgs, viņi naudu centīsies piedzīt atpakaļ no Latvijas valdības, sūdzot to Eiropas Cilvēktiesību tiesā.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu