Matīss: Dīzeļvilcienu modernizācija 2013.gadā izstrādāta steigā, lai nezaudētu ES finansējumu

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Ieva Lūka/LETA

AS «Pasažieru vilciens» (PV) dīzeļvilcienu modernizācijas projekts 2013.gadā tika izstrādāts steigā, lai nezaudētu Eiropas Savienības (ES) finansējumu, sacīja toreizējais satiksmes ministrs, pašreizējais Saeimas deputāts Anrijs Matīss (V).

Komentējot projekta audita secinājumus, ka sagatavošanās fāzē 2013.gadā netika pilnvērtīgi izvērtēti visi riski un iepirkuma dokumentācija sagatavota steigā, Matīss skaidroja, ka 2013.gadā pēc PV neveiksmīgā elektrovilcienu iepirkuma valdība nolēma pārdalīt ES finansējumu 100 miljonu latu (142 miljonu eiro) apmērā vairākiem citiem projektiem, tostarp dīzeļvilcienu modernizācijai. Ja tas netiktu darīts, ES nauda tiktu zaudēta.

Matīss norādīja, ka tālāk ātrā tempā vajadzēja šajā projektā izstrādāt tehnisko specifikāciju un izsludināt iepirkumu, lai iekļautos ES finansējuma apguves termiņos. «Ja projekts nebūtu gatavots ātri, mums vispār nebūtu modernizētu vilcienu,» uzsvēra bijušais ministrs.

Vienlaikus viņš pieļāva, ka steigā arī radās kādas kļūdas, taču kopumā tas jau bija konceptuāls jautājums - īstenot projektu vai ne.

Savukārt runājot par kavēšanos ar vilcienu sastāvu nodošanu, bijušais satiksmes ministrs skaidroja, ka AS «Rīgas vagonbūves rūpnīca» (RVR), kas projektā veica lauvas tiesu darbu, ilgu laiku nebija strādājusi ar šādiem projektiem, tehnoloģijas bija attīstījušās un RVR tās vajadzēja apgūt.

Vienlaikus viņš pauda gandarījumu, ka projekts ir pabeigts un to izdarīja tieši vietējie uzņēmumi, kas ļauj tiem ar iegūto pieredzi piedalīties citu valstu iepirkumos un saglabāt Latvijā vagonbūves tradīcijas.

Aģentūra LETA jau rakstīja, ka PV dīzeļvilcienu modernizācijas projekta auditā, kuru veica SIA «KPMG Baltics», secināts, ka projekta sagatavošanās fāzē 2013.gadā netika pilnvērtīgi izvērtēti visi riski un iepirkuma dokumentācija sagatavota steigā.

«Auditā ir atzīts, ka, neskatoties uz ne pārāk veiksmīgo projekta sākšanas fāzi, turpmākās darbības, ko pasūtītājs un Satiksmes ministrija veica atbilstoši noslēgtajam līgumam, bija saimnieciski pamatotas, savukārt citi risinājumi, ieskaitot projekta apturēšanu, novestu pie ES līdzfinansējuma zaudēšanas, kā rezultātā PV un Satiksmes ministrija tiktu nostādīta izvēles priekšā - apmaksāt modernizāciju no saviem līdzekļiem vai iesaistīties ilgstošā tiesvedībā ar grūti prognozējamu rezultātu,» klāstīja PV pārstāvis Egons Ālers.

Ziņots arī, ka 19.septembrī PV pieņēma ekspluatācijā pēdējo no sešiem modernizēto dīzeļvilcienu sastāviem, līdz ar to noslēdzās ES Kohēzijas fonda līdzfinansētais 19 dīzeļvilcienu vagonu modernizācijas projekts.

Dīzeļvilcienu modernizācijas projekta kopējās izmaksas sasniedza nepilnus 22 miljonus eiro, no kuriem gandrīz deviņi miljoni bija Eiropas Kohēzijas fonda līdzfinansējums un 1,5 miljoni eiro - valsts līdzfinansējums. PV ieguldījums modernizācijas projektā pārsniedza 11,6 miljonus eiro, savukārt modernizāciju veikušajiem ražotājiem par termiņu kavējumiem piemēroti līgumsodi 2,2 miljonu eiro apmērā, attiecīgi samazinot PV ieguldījumus.

Ekonomisko noziegumu apkarošanas pārvalde sākusi resorisko pārbaudi par PV 22 miljonus eiro vērto sešu dīzeļvilcienu sastāvu modernizācijas projektu.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu