Noskaidroti Latvijas ietekmīgākie miljonāri (41)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Viņus zina un par viņiem runā. Kāds viņus apbrīno, dažs apskauž, cits nopeļ, bet visādā ziņā interese par Latvijas miljonāriem nav mazāka kā par aktieriem, politiķiem vai mūziķiem. Viņi tiek intervēti, viņu dzīve atspoguļota raidījumos, bet nauda un vara sarindota dažādos topos. Jaunākais no tiem nupat kā publicēts žurnāla Pastaiga septembra numurā. Tajā noskaidrots, kas tad ir 50 Latvijas ietekmīgākie miljonāri un kurus viņi paši no sava vidus uzskata par cienījamākajiem.

Naudu var saskaitīt, popularitāti statistiski aprēķināt, bet kā izmērīt ietekmi? Tās noteikšanai tika izmantoti pieci kritēriji. Pirmais – ekonomiskā jauda, kas izteikta totālā īpašumu vērtējuma ciparos. Otrais – administratīvais resurss, proti, saistība ar politiku un valstiskajiem lēmumiem pēdējā gada laikā. Trešais – popularitāte un atpazīstamība sabiedrībā, kas tika rēķināta pavisam vienkārši, saskaitot mediju publikācijas. Ceturtais – ietekme uz cilvēku prātiem dzīvesstila, modes un tamlīdzīgās jomās. Un piektais – pozīcija visvairāk apskausto cilvēku topā, kuru žurnāls Pastaiga publicēja iepriekšējā numurā un kurā ļoti augstās vietās ierindojās tādi Latvijas miljonāri kā Aivars Lembergs (1. vieta), Andris Šķēle (3. vieta), Ainārs Šlesers (5. vieta) un Valērijs Kargins (6. vieta).

Ietekmīgāko miljonāru topa autori atzīst, ka ietekmes jēdziens ir tik daudzšķautņains, ka to aprēķināt ir gana sarežģīti. Taču rezultāti ir noskaidroti: saskaitot kopā vairāku simtu saraksta kandidātu sniegumu visos iepriekšminētajos kritērijos, ir tapuši zināmi piecdesmit Latvijas ietekmīgākie miljonāri.

Pēc ietekmes – uz banku

Ja ietekmi mērītu tikai naudā – absulūtais līderis būtu viens no Parex bankas akcionāriem Viktors Krasovickis, kura īpašumu vērtība sasniedz 203 miljonus latu. Ja ietekmīgākais būtu tas, kurš izraisa vislielāko skaudību cilvēkos, pirmā vieta pienāktos bijušajam Ventspils mēram Aivaram Lembergam. Bagātība un biznesa veiksme, kā arī prāts, spējas un sakari ir iemesls, kas liek viņu apskaust vairāk par visiem. Lembergs ir arī medijos visbiežāk pieminētais miljonārs, līdz ar to atbilst vēl vienam kritērijam, kas tiek ņemts vērā, izvērtējot ietekmes līmeni. Savukārt, ja cilvēka reputācija būtu svarīgākais ietekmes rādītājs, uzvaru svinētu Lido tēvs Gunārs Ķirsons. Viņu kā cienījamāko no sava vidus izvirzījusi virkne miljonāru, kas tika aptaujāti Pastaigas cienījamāko miljonāru topa ietvaros. Bet, ja nu par ietekmes pamatkritēriju izvēlētos to, vai cilvēks ir modes noteicējs un tendenču aizsācējs vai, svešvārdos runājot, "trendseters", iespējams, gavilētu Vilis Vītols, Ieva Plaude, Valērijs Belokoņs vai kāds cits no topā iekļuvušo divdesmitnieka.

Tomēr ietekmīgākais no ietekmīgajiem tika noteikts, sasummējot visus šos dažādos rādītājus kopā. Un rezultātā 1. vietu 50 ietekmīgāko Latvijas miljonāru topā ir ieguvis ceturtais bagātākais un sestais visvairāk apskaustais Latvijas miljonārs Parex bankas akcionārs Valērijs Kargins. Savukārt viņa kompanjons Viktors Krasovickis ierindojies 3. vietā, sev priekšā palaižot bijušo premjeru un otro Latvijā visvairāk apskausto cilvēku Andri Šķēli.

20 miljonāri, kas diktē modi

Līdz ar ietekmīgāko bagātnieku uzskaiti Pastaiga ir apzinājusi arī 20 "trendseterus" – miljonārus, kas spējuši izvirzīt jaunus patēriņa vai domāšanas virzienus, noteikuši modi, aizsākuši tendences. Tam, kas tad tiek apzīmēts ar latviešiem vēl maz pazīstamo jēdzienu "trendseteri", topa ievadā tā autors Lato Lapsa sniedz šādu skaidrojumu: "Gadījuma rakstura palielīšanās ar mitekļa interjeru, jahtu, mašīnu vai izvilktu zobenzivi neskaitās: lai iegūtu punktus šajā kategorijā, nepieciešami daudz dzelžaināki pierādījumi – gadiem ilga darbība izvēlētajā darba vai atpūtas jomā, gribot negribot pilinot apbrīnu (vai nepatiku) uz desmitiem tūkstošu svešu smadzeņu. Viens – kā Vilis Vītols – kļūst par nesavtīgas dalīšanās un filantropijas idejas nesēju, cits, piedod, lāga Juļik! – pārvēršas par personiskā patēriņa ekshibicionisma simbolu, trešais – mersedesu tirgotāja Benita Sadauska, austeru piegādātājs Boriss Gluhmans vai ziepju un šokolāžu meistare Zane Bērziņa – iedzen robežstabiņus jaunos, brīžam pat citu neapjaustos, it kā nemaz nepastāvošos patēriņa segmentos. Jebkurā gadījumā – ietekme ir nenoliedzama."

Interesanti, ka topā iekļuvušas pat četras sievietes (Zane Bērziņa, Ieva Plaude, Irēna Pulkinena un Benita Sadauska), kas nebūt nav slikts rādītājs Latvijas izteikti vīrišķajā miljonāru vidē.

Lai cienītu – jāsāk no nulles un jābūt cilvēcīgam

Unikāls ir vēl viens Pastaigas 50 ietekmīgāko Latvijas miljonāru topā tapušais pētījums. Tā ir pašu miljonāru aptauja par to, kurš no viņu vidus uzskatāms par cienījamāko. Neskatoties uz lielu naudu, palikt cilvēkam un ne tikai gūt sev labumu, bet arī atbalstīt valsti, sabiedrību – šie bija vieni no galvenajiem kritērijiem, kurus miljonāri minēja, izvēloties kandidātus. Tomēr visbiežāk cieņu uzņēmēju vidū izraisa tas, kā cilvēks ir uzsācis savu biznesu – vai tas ir noticis no nulles, rezultātus sasniedzot pašam saviem spēkiem. Latvijas miljonāru vidē nule uzskaitītajiem punktiem visprecīzāk atbilst Lido šefs Gunārs Ķirsons, kuram sarakstā seko Valērijs Kargins un Pēteris Šmidre.

***

VIEDOKĻI

Arnis Kaktiņš, sociologs, SKDS direktors Kas var būt patīkamāks, kā skaitīt svešu naudu. Visiem patīk to vētīt, pārvētīt, iedomāties pašiem sevi bagāto vietā. Šos cilvēkus apskauž par viņu naudu un ar to saistītajām neierobežotajām iespējām. Tomēr kopumā nedomāju, ka miljonāriem ir labs koptēls. Mums ir bijis pētījums, kur atklājās, ka absolūtais vairākums uzskata, ka ar godīgu darbu nav iespējams kļūt bagātam – vairākums ir pārliecināti, ka krietnā ceļā diez vai tas ir iespējams.

Tas, ka Ķirsons ir atzīts par cienījamāko, mani nepārsteidz, jo atšķirībā no daudziem citiem viņš savu bagātību ir uzbūvējis paša rokām un no nulles. Tas viņu padara atšķirīgu no daudziem citiem. Fizikāli ietekme, protams, nav izmērāma. Tās vairāk ir izjūtas. Ietekme piemīt tiem, kas sevi definējuši kā publiskas personas un cenšas būt sabiedrības uzmanības centrā. Pateicoties mediju uzmanībai, viņiem ir ietekmes iespējas. Liela daļa sabiedrības šos cilvēkus apskauž, cenšas līdzināties. Prasmīgi to izmantojot, var noteikt modi un tendences.

Aigars Freimanis, sociologs, Latvijas Fakti direktors Sabiedrībai vienmēr patikuši dažādi topi, jo tie ļauj pozicionēties pašam, piemēram, finansiālā aspektā. Cits tā veido attieksmi, cits paņirgājas, citam, caur šo prizmu veroties, ir iemesls vērtēt sociālās norises.

Parex pamatakcionāri vienmēr sarakstos ir grozījušies. Bankas saistība ar liela mēroga pašvaldību projektiem, vismaz ekonomiskā elitē, gribot negribot padara Karginu un Krasovicki par spēlētājiem, kas vistiešāk saistīti ar politiskiem procesiem. Tas neizbēgami dara viņus pamanāmus, un, ja ilgstoši viņi atrodas šajā vidē, ietekme ar katru gadu tiek atražota un parādās arvien no jauna. Arī Ķirsona kungs, salīdzinot ar citiem, miljonāru sarakstā atrodas jau ļoti ilgu laiku. Viņa radītais uzņēmums ir viens no senākajiem, tas ir izdzīvojis un attīstījies. Ķirsona kungs turklāt ir ļoti uzmanīgs (lai neteiktu vairāk) savos izteikumus. Paužot viedokli par jebkuru sabiedriski politisku norisi, ir grūti izlobīt viņa attieksmi, viņš paliek neitrāls, kamēr citi ir aktīvi izrādījuši savu pozīciju.

Komentāri (41)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu