Radaram «piecīti» neiedosi (110)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Visi autobraucēji pazīst ātruma mērīšanas ierīci – radaru, kas likumsargiem palīdz regulēt ātruma režīmu uz ceļiem. Tiesības apstrīdēt tā tehniskos mērījumus ir jebkuram vadītājam, taču izredzes uzvarēt ir niecīgas.

Austrālijas zinātnieks Kristiāns Doplers šo ierīci izgudroja 1935. gadā. Šobrīd aparāti ir daudz precīzāki, to uzbūve kļuvusi sarežģītāka un izmantošanas iespējas – daudz plašākas. Kas tad ir kustības ātruma mērīšanas radars? Tā ir radiolokācijas ierīce, kura izstaro elektromagnētisko signālu, kurš savukārt, atstarojoties pret metāla virsmu, nonāk atpakaļ mērierīcē un uzrāda ātrumu.

Likums augstāk par visu Ceļu satiksmes uzraudzība Latvijā tiek veikta saskaņā ar Ceļu satiksmes likumu, Ceļu satiksmes noteikumiem un Iekšlietu ministrijas iekšējiem normatīvajiem aktiem. Kas attiecas uz ātruma pārkāpēju ķeršanu atklātā veidā vai "no krūmiem", tad to drīkst darīt, pamatojoties uz 2003. gada 30. decembra Ceļu policijas darba organizēšanas instrukciju Nr. 22. Tur lasāms, ka ceļu satiksmes uzraudzība veicama kā atklātā, tā arī slēptā veidā.

Kā RB paskaidroja Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD), šobrīd normatīvie akti neparedz, ka policistiem būtu jāuzrāda ātruma kontroles mērierīces rādījums vadītājiem.

Valsts policijā RB informēja, ka Ceļu policijas birojā neesot apkopota statistika par pārsūdzētajiem un atceltajiem lēmumiem šajā pārkāpumu sadaļā. Tomēr tas nenozīmē, ka administratīvā pārkāpuma protokola lēmumu nevar pārsūdzēt likumā noteiktajā kārtībā un termiņā.

Tehnika uz goda

Vairākums, ja ne visi Ceļu policijas rīcībā esošie auto ir moderni aprīkoti un atbilst Eiropas Savienības standartiem. Pēdējie ieguvumi ir "Volvo S60" un "Hyundai Sonata" auto, kuriem ir pat globālās pozicionēšanas sistēma. Tās lieliskākā īpašība ir monitorā redzamās ielas un mājas, pieejamā interneta datu bāze, kā arī ātruma mērīšanas videoradari. Tie "izšauj" ne vairs vienu, bet gan divus starus, un policijas mašīnā esošā ierīces programma piekoriģē mērījumus. Vecā parauga radariem novirze mēdza būt no 5 līdz 7%, jaunajiem – vairs tikai 1%. Pat šo kļūdas procentu dubultojot, mērījums ir tuvu absolūtajam skaitlim.

Protams, pasaulē vēl dzīvo talanti, kuri spēj apmuļķot šīs ierīces. Austrijā fiksēti gadījumi, kad autobraucēji savam spēkratam radījuši uz iekšpusi izgriežamus reģistrācijas numurus. Ja autovadītāju apstādina policisti, numuri tiek atgriezti standarta stāvoklī. Pārdošanā ir arī speciāli aerosoli, ar kuriem auto numura zīme tiek apstrādāta tā, ka ar radara fotografēšanu iegūst tikai "miglas bildi".

***

Ieteikumi

=CP darbinieki nedrīkst mērīt jūsu braukšanas ātrumu ar sava transporta līdzekļa spidometra palīdzību un tad piemērot sodu.

=Palūdziet CP darbinieku uzrādīt jūsu pārvietošanās ātruma pārkāpuma fiksēšanas laiku (ne pašu mērījumu).

=Atcerieties, ka vecākās paaudzes "Stalker" firmas radariem šādas iespējas vispār nav.

=Pārliecinieties, vai CP darbinieks ievērojis radaru ražotāju lietošanas instrukcijas noteikumus.

=Radara atmiņa vienā "ņēmienā" nodrošina tikai 2 ātrumu fiksāciju vienam transporta līdzeklim.

***

Speciālistu viedokļi

Edmunds Zivtiņš, Valsts Ceļu policijas biroja priekšnieks:

– Situācijas uz ceļiem mēdz būt dažādas, taču visi ātruma mērīšanas radari ir sertificēti un tiem tiek veikta pārbaude vismaz reizi gadā. Mūsu rīcībā ir jaunākās paaudzes ASV ražoti radari. Kļūdīties mēdz visi, taču šī kļūda var būt tikai 1%. Ceļu policisti parasti šo kļūdu dubulto, pieņemot, ka tā ir 2%. Tas nozīmē: ja jūs traucaties ar ātrumu 100 kilometru stundā, tad, ņemot vērā radara iespējamo kļūdu, jūsu auto pārvietojies ne lēnāk par 98 kilometriem stundā. Varu apgalvot, ka no 100 pārkāpumu gadījumiem 99 procentos mums – ceļu policijai – ir taisnība.

Svetlana Kravčenko, Latvijas Nacionālā metroloģijas centra Elektronisko mērījumu testēšanas laboratorijas vadītāja:

– Katram radaram ir savs sertifikāts, kurš apstiprina tā mērījumu atbilstību. Sertifikāta derīguma termiņš ir viens gads. Likumus par mērījumu sertificēšanu un izmantojamo ierīču firmām pieņem un apstiprina Ministru kabinets. Ziņas par to, cik tiesvedību par apšaubāmiem ātruma radaru mērījumiem pašreiz ir tiesas instancēs, netiek izpaustas. Šī informācija ir konfidenciāla, taču tas nenozīmē, ka jums liegtas tiesības likumīgā kārtā pierādīt vai arī izcīnīt savu taisnību. Būtiski ir tas, ka katra pilsoņa iesniegums tiek oficiāli reģistrēts.

Komentāri (110)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu