Seat Leon. Nepelnīti aizmirstais «spāņu Golf» (7)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Seat

Divas nedēļas ar universāli Seat Leon ST ļauj no jauna atklāt Volkswagen grupas melno avi.

 
Foto: Seat

Leon kā pēdējā iespēja

Seat jau gadiem ilgi bijis katastrofāli nerentabls VW grupas atzars, kuru draudējuši pat likividēt vai pārorientēt pieprasītāku automobiļu izlaišanai. Daļēji tas jau noticis, jo neizmantotās Martorelas jaudas tiek izmantotas Audi Q3 ražošanai. Seat mūžīgā problēma jau kopš Fiat laikiem bija orientēšanās uz vietējo tirgu, kamēr attālākos Eiropas reģionos šo marku tikpat kā nepazina, - ko no vēl runāt par jelkādiem pasaules iekarošanas plāniem.

Aptuveni pirms gada Seat kārtējo reizi tika pie jauna priekšnieka, šoreiz vācieša Jurgena Štakmana, kurš nomanīja mākoņstūmēju un bijušo Mazda Eiropas bosu Džeimsu Muiru. Štakmans pārliecināja VW grupas direktoru padomi izlaist jaunu Seat Leon modeli uz nesen debitējušā Golf VII bāzes. Lai gan neviens tam vairs īsti neticēja, notika brīnums: ar dzirkstīgu dizainu apveltītais kompaktklases auto uzrāva debesīs Seat pārdošanas apjomus Vācijā un vēl vairākos galvenajos (core) tirgos. Negaidītais izrāviens deva iemeslu pagarināt Seat izvirzīto ultimātu – vai nu tieciet laukā no zaudējumu bedres, vai klapējam bodīti ciet un atdodam rūpnīcu Audi.

Lieki teikt, ka Seat atjaunotnes iedīgļi neizplauka krāšņos ziedos tik sīkā tirgū kā mūsējais. Markai joprojām ir tikai viens dīleris AutoHalle, kas pārstāv arī citus, populārākus autoražotājus, un Latvijā jaunu Seat pircēji atrodas reti. Lielā mērā pie tā vainojama Somijas importētāja snaudulīgā attieksme, kuras rezultāts ir nulle reklāmas un visai aroganta attieksme pret cenu veidošanu. Tāpēc biju ne mazumu pārsteigts par piedāvājumu pavadīt divas nedēļas universāļa Seat Leon ST sabiedrībā. Tik garus jaunu automobiļu testus šeit nepiedāvā pat vadošo marku importētāji.

 
Foto: Seat

Atmiņas par Audi

Iespējams, ka Seat vēlību esmu iemantojis tāpēc, ka nekad neesmu slēpis simpātijas pret šo marku. Man ir piederējis iepriekšējās paaudzes Seat Leon FR (VW Golf GTI analogs), ar ko esmu pavadījis daudz jauku kilometru, samaksājis pagalam maz naudas par apkopēm un – kas nav mazsvarīgi, nekad neesmu sastapis uz ielas tādu pašu auto. Pirms pieciem gadiem uz jautājumu «Kāpēc šāda izvēle?» man vienmēr bija gatava standarta atbilde: «Itāļu dizains un Volkswagen tehnika par Mazdas cenu.»

Foto: Seat

Šodien no tā visa palikusi tikai vācu tehnika, jo bijušā Alfa Romeo dizainera Valtera da Silvas noapaļoto rokudarbu aizstājušas pavisam citas līnijas, bet jaunu Mazdu cena nav atdarināšanas vērta. Taču es arī necik neskumstu pēc vecajiem laikiem. Jaunais Leon ir spirgts, moderns un izskatīgs automobilis, kā bieži tiek uzsvērts Golf dzimtenē Vācijā, «skaista un akurāta Golf alternatīva». Lai paplašinātu modeļa iespējas, lielie priekšnieki visžēlīgi atļāva uzbūvēt Leon universāli, kas modeļa pastāvēšanas vēsturē atgadījies pirmoreiz. Savulaik Seat Leon bija lēts Audi A3 analogs, un uz četriem riņķiem automašīna atskatās arī šodien, kad bauda Volkswagen MQB arhitektūru. ST ir viens no mazākajiem bagāžniekiem kompaktklasē (gluži kā Audi Avant), savukārt mērskalu dizains labākajās versijās atspoguļo aktuālā Audi A3 «pulksteņus».

Foto: Seat

Seat vienmēr bijusi sportiska marka no vismazākās pilsētas uts vārdā Arosa līdz minivenam Altea XL, un auto emocion doktrīna pārmantota arī jauno laiku automašīnās. Braukt ar Seat ir jautri un interesanti pat tad, ja zem motorpārsega atrodas nīkulīgs 1,2 litru motorelis. Apdares materiāli, protams, ir lētāki nekā Golf, taču savā veidā augstvērtīgāki nekā Škoda Octavia. Tas ir pat mazliet dīvaini – Seat Leon ar čehu bestselleru dala vienu hierarhijas pakāpienu un no tirgus viedokļa ir identiski barības ķēdes posmi. Tomēr Octavia ir lielāka, praktiskāka un lētāka, taču gaitā raupjāka un iekšpusē butaforiskāka par Seat. Nestrīdos, ka kādam var patikt plastmasas ar marmora zīmējumu, bet es kā detalizācijas piekritējs balsoju par Leon industriālo askēzi, kurā var saskatīt Audi samtainās plastikas atblāzmu. Nevar nenovērtēt arī to, ka par spīti unificētiem mezgliem Seat savam modelim noorganizējis oriģinālu paneļa dizainu, nevis vienkārši «pārspiedis» Golf, kā to izdarījusi Škoda.

 
Foto: Seat

Mazlitrāžas apetīte

Testa automobilis, kas nu jau atradis laimīgo īpašnieku, bija aprīkots ar 1,6 litru TDI dzinēju. Ar 105 zirgspēkiem tas ir tipisks working class agregāts. Taču, sapārots ar septiņu pārnesumu DSG, mazākais Leon pieejamais dīzelis kļūst par ļoti komfortablu spēka iekārtu ikdienas braucieniem. Skaņas izolācija nekad nav bijusi Seat automobiļiem stiprā puse, tomēr jaunajā Leon lietas ir gājušas uz labo pusi, tāpēc dīzeļa skaņa drīzāk ir patīkama, nevis traucējoša. Taču visvairāk iepriecina degvielas patēriņš. Testa sākumā nospiedu reset pogu, un pēc divām nedēļām un 1200 kilometriem ieraugot vidējo rādījumu 5,1 l/100 km, neviļus tomēr kļuvu lepns – ne tik daudz par sevi kā par automašīnu.

Foto: Seat

Šajā laikā Leon ST paspēja izbraukāt vai pusi Latvijas, un nebūt ne vedot tukšu gaisu. Ja automašīnā neatradās nekas vairāk par mani un velosipēdu, universālis bija ar mieru iztikt pat ar 4,3 litriem uz simtu. Patēriņš pilsētā nebija tik rožains, taču arī patīkami zems, ap 6 litriem. Ciparos Leon ST 1.6 TDI DSG izskatās pagalam lēns, 11 sekundes līdz simtam, taču reālos apstākļos nepieciešamā elastība izrādījās ļoti uzmundrinoša. Jāatzīstas, ka tā arī neizdevās pilnībā pārbaudīt «simtprocentīgo» LED lukturu sniegumu, tomēr tuvo gaismu izkliede šķita pietiekami vienmērīga, lai ieteiktu šādu opciju. Seat Leon ir vienīgais modelis šajā cenu kategorijā, kam biksenona lukturu vietā tiek piedāvāti full-LED starmeši.

 
Foto: Seat

Ja vien tas būtu lētāks

Seat Leon ST ar katru dienu iepatikās arvien vairāk, taču tikpat pastāvīgi prātu grauza šaubu tārps – kas, izņemot dizainu un ekstras, varētu nosvērt izvēli par labu spāņu, piedodiet, kataloniešu Golfam? 4 gadu un 120 000 km garantija? Tādu tagad var saņemt kā Škoda, tā Volkswagen. Zemāka cena? Diemžēl nē. Vācijā Seat Leon maksā 5000 eiro mazāk par analoģiski aprīkotu VW Golf - tas, piekritīsit, ir vērtīgs arguments. Latvijā atšķirīgās cenu politikas dēļ cenu starpība starp vācu un kataloņu Golfu ir nieka tūkstotis vai pat mazāk. Vislētākais Leon ST Reference ar plastmasas stūri un depresīvu interjeru maksā 16 590 eiro. Golf Variant Trendline, kas arī nav nekāds sapņu auto, un tomēr izskatās elegantāk, maksā 17 419 eiro. Bet tukša Škoda Octavia Combi Active ar tādu pašu 1.2 litru TSI mazmotoru maksā tikai 14 971 eiro...

Cenām, kā mēdz teikt, ir «ilustratīvs raksturs», turklāt neesmu neko bildis par atlaidēm. Tomēr cenu karā, it sevišķi autoparku konkursos, Seat nav izdevīgākajās pozīcijās. Rīgā un pat ne Baltijā nav arī lielas Seat noliktavas – katrs automobilis ir jāpasūta un tad jāgaida. Leon brauc līganāk, klusāk un cēlāk par Octavia, it kā joprojām censtos iet Audi A3, nevis Golf pēdās. Lai to novērtētu, nepieciešama, mazākais, iespēja izbraukt ar abām automašīnām ilgāk par pusstundu.

Foto: Seat

Mazs āķītis privātajiem pircējiem ir Seat liberālā politika Leon sporta versiju piedāvājumā. Ja Golf GTI vai Octavia RS tiek izsniegti tikai ar jaudīgākajiem motoriem, Leon FR jeb Formula Racing var dabūt pilnā sporta ekipējumā, taču ar mazu 1,4 litru 125 zirgspēku TSI dzinēju par 21 490 eiro. Leon ST ir arī pilnpiedziņas versija 4Drive, taču tāda ir arī Octavia un Golf universāļiem. Vai jau pieminēju, kā man patika sēdekļu sānu atbalsts, radio, borta dators un pat pogas uz stūres, kuras parasti necik bieži nelietoju? Lai gan izredzes uz Seat panākumiem šeit ir tikpat vājas kā Barselonas kļūšanai par neatkarīgas valsts galvaspilsētu tur, es nezaudēju cerību, ka Leon vismaz kļūs pamanāmāks – kaut vai Mārtiņa Brauna un Katalonijas dēļ. Saule, Pērkons, Seat!

Seat Leon 1.6 TDI DSG Style cena bez papildaprīkojuma – 21 190 eiro.

Komentāri (7)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu