Viesnīcu nozares apgrozījums kopš 2011.gada audzis par 14%

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Reuters/ScanPix

Viesnīcu nozarē strādājošo uzņēmumu vidējais apgrozījums kopš 2011.gada audzis par 14,27%, liecina SIA «Lursoft» apkopotā informācija.

Aizvadītais gads viesmīlības nozarē strādājošajiem uzņēmumiem nesis izaugsmi. To apliecina arī Centrālās statistikas pārvaldes apkopotie dati, kuri rāda, ka 2013.gadā Latvijas viesnīcās un citās tūrisma mītnēs apkalpots 1,8 miljoni viesu, kas ir par 11,8% vairāk nekā 2012.gadā. Pērn arī par 6,4% palielinājies nakšu skaits, ko viesi pavadījuši viesnīcās.

Nozares izaugsme atspoguļojas arī «Lursoft» apkopotajos datos, kuri parāda, ka viesnīcu nozarē strādājošo uzņēmumu apgrozījumam ir tendence pēdējos gados palielināties, savukārt nozares zaudējumi ar katru gadu sarūk.

«Lursoft» pētījuma apkopotie dati rāda, ka viesnīcu jomā strādājošo uzņēmumu vidējais apgrozījums kopš 2011.gada audzis par 14,27%, kamēr valsts vidējā rādītāja kāpumu trīs gadu laikā veidojuši vien 6,93%. 2013.gadā viens viesnīcu nozarē strādājošais uzņēmums apgrozījis vidēji 29 971 eiro, kas ir par 12,74% vairāk nekā valstī vidēji.

Pētot viesmīlības nozares vidējā apgrozījuma dinamiku laika posmā no 2011.gada, redzams, ka ar katru gadu tas uzrāda aizvien lielāku pārsvaru pār valsts vidējo rādītāju. Tā, piemēram, 2011.gadā nozares apgrozījums uz vienu uzņēmumu bijis par 5,5% augstāks nekā valstī vidēji, 2012.gadā pārsvars audzis jau līdz 11,96%, bet pērn sasniedzis jau iepriekš pieminētos 12,74%.

Viesnīcu un citu tūrisma mītņu nozarē strādājošo uzņēmumu vidējais apgrozījums būtiski atšķiras, ja uzņēmumi tiek skatīti sadalījumā pēc to klasifikācijas. Tā, piemēram, pērn uzņēmumi, kuri nodarbojas ar izmitināšanu viesnīcās un līdzīgās apmešanās vietās, apgrozījuši vidēji 36 951 eiro, kamēr viesu namu vidējais apgrozījums bijis nepilnas trīs reizes mazāks, proti, 13 422 eiro, kas izskaidrojams gan ar tūrisma mītņu ietilpību, gan sniegto pakalpojumu klāstu, kā arī sezonalitāti, kas viesu namiem ir izteiktāka.

Viszemākais apgrozījums 2013.gadā bijis dienesta viesnīcu tipa naktsmītnēm, proti, 3415 eiro, tiesa gan, trīs gadu laikā tieši šī veida tūrisma mītnes spējušas visievērojamāk palielināt apgrozījumu, kas kopš 2011.gada audzis par 156,96%.

Pēdējo gadu laikā apgrozījums audzis gan viesu namiem, gan dienesta viesnīcu un kempinga tipa naktsmītēm, izņēmums bijušas vien viesnīcas, kuru vidējais apgrozījums kopš 2011.gada samazinājies par 4,09%.

2013.gadā apgrozījumu, kas lielāks par desmit miljoniem eiro, uzrādījuši divi nozares uzņēmumi - AS «Viesnīca Latvija» un SIA «BBH Investments», kas plašāk zināma ar zīmolu «Baltic Beach Hotel», savukārt vairāk nekā vienu miljonu eiro pērn apgrozījuši nepilni 3% no visiem nozares uzņēmumiem.

Pēc «Lursoft» veiktajiem aprēķiniem, patlaban viesnīcu un citu tūrisma mītņu sfērā Latvijā strādā vairāk nekā 1300 uzņēmumi, no kuriem desmitā daļa nozarē strādā jau vairāk nekā 20 gadus, savukārt 45,73% ir vecāki par desmit gadiem. Visaktīvāk jauni uzņēmumi nozarē reģistrēti laika posmā no 2004.gada līdz 2008.gadam, kad piecu gadu laikā nozarei piepulcējušies nepilni 40% no visiem viesnīcu un citu tūrisma mītņu nozarē strādājošajiem uzņēmumiem.

Lai arī kopējais uzņēmumu skaits viesnīcu un citu tūrisma mītņu sfērā šķiet samērā augsts, viesnīcas «Roma» īpašnieku pārstāve un vadītāja Linda Abu Meri norāda, ka nozarē strādājošo uzņēmumu skaits nav sasniedzis maksimumu. Patlaban Rīgā tiek celtas vairākas viesnīcas, viena no lielākajām - bijusī viesnīca «Rīga» - tiek rekonstruēta, kas nozīmē, ka nākotnē konkurence viesmīlības biznesā tikai pieaugs un liks pašreizējām viesnīcām domāt par pakalpojumu klāsta papildināšanu, cenu politiku un servisa paaugstināšanu.

«Jau tagad periodā, kas nav sezona, viesnīcu aizpildījums ir zems, un nākotnē tas varētu pazemināties, ja vien par tūrismu atbildīgās institūcijas pastiprināti nestrādās, piesaistot tūristus Latvijai,» atzina Abu Meri. Viņa gan norāda, ka lielu pasākumu laikā viesnīcu skaits šobrīd ir nepietiekams. Lai nodrošinātu uzņēmuma apgrozījumu, viesnīca «Roma» patlaban strādā ne tikai, lai piesaistītu ārvalstu, bet arī vietējo publiku, izīrējot konferenču zāles, telpas banketiem, šogad sākot izīrēt arī telpas kāzu organizēšanai.

Ņemot vērā laiku, kad dibināta lielākā daļa no pētāmajā jomā strādājošajiem uzņēmumiem, likumsakarīgs ir fakts, ka viesnīcu un citu tūrisma mītņu vidējais pamatkapitāls ir 2815 eiro, savukārt mazkapitāla SIA veido 10% no visām sabiedrībām ar ierobežotu atbildību, kas patlaban darbojas nozarē.

«Lursoft» dati liecina, ka ārvalstu tiešās investīcijas izdevies piesaistīt nepilniem 15% no nozarē strādājošajiem uzņēmumiem. To vidū absolūts līderis investīciju apjoma ziņā, kas ieguldītas nozares uzņēmumu pamatkapitālos, ir Norvēģija ar 44,33 miljoniem eiro, aiz kuras ar 12,61 miljonu eiro seko ASV un 12,05 miljoniem eiro Šveice.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu