Autovadītāji «gāž apkārt» servisus

26. oktobra rīts Rīgā

FOTO: Felicija Vērzemniece/TVNET

Kaut arī par sniegu bija zināms jau iepriekš, vairums autovadītāju uz ziemas riepām nolēmuši pāriet tikai pēc šorīt uzsnigušā pirmā sniega. Daudzos servisos jau no kopš to atvēršanas izveidojušās pamatīgas rindas.

Servisa «ERG Auto» pārstāvis Helmuts Bēķis sarunā ar TVNET norāda, ka mehāniķi aktīvi strādā no deviņiem rītā un autovadītāju pieplūdums ir tik liels, ka pieraksts pēc riepu nomaiņas, piemēram, VEF servisā sniedzas jau līdz sestdienas vakaram. Viņš pieļauj iespēju, ka arī mehāniķi Ganību dambī mainīs riepas arī rīt.

Šāda situācija gan nav nekas neparasts, jo pēc straujākas laika apstākļu maiņas auto servisiem nākas piedzīvot vadītāju pastiprinātu interesi. «Daudzi cilvēki gaida pēdējo brīdi. (..) Kamēr ir sauss asfalts, visi brauc nedomājot, taupa savas riepas vai arī gaida pēdējos akciju piedāvājumus,» spriež Bēķis.

«ERG Auto» pārstāvis iesaka domāt par pāreju uz ziemas riepām jau pēc pirmajām salnām. Riepas ar radzēm pagarina bremzēšanas ceļu, un, viņaprāt, tās vairāk ir nepieciešamas priekšpilsētu vai reģionu iedzīvotājiem. Šoferiem, kas brauc tikai pa pilsētu, to uzlikšana ir atkarīga vairāk no individuālajām vēlmēm.

«V4 Motors» valdes loceklis Raimonds Volonts apliecina, ka serviss darbu sācis ātrāk, jo saraksts uz ziemas riepu uzstādīšanu izveidojies visai blīvs. «Ja kāda mašīna neatbrauc, tad vieta tiek aizpildīta zibenīgi,» viņš saka.

26. oktobra rīts Rīgā

FOTO: Felicija Vērzemniece/TVNET

Automehāniķi atzīst, ka nereti šādas situācijas izveidojas tā iemesla dēļ, ka daļa šoferu novērš tikai sekas, nevis cēloņus: «Zinot, ka sniegu solīja jau pirms nedēļas, jau vajadzēja būt zināmai gatavības pakāpei.»

Volonts gan pieļauj, ka autovadītāji riepu nomaiņu atliek, jo vēlas to savienot ar tehnisko apkopi, kas paredzēta kaut kad vēlāk. Viņaprāt, nedēļa pirms apkopes tur neko nemainīs – plus mīnus 1000 kilometri nav tik nozīmīgs faktors.

«Ja nu tās riepas nav nomainītas un apstākļi uz ceļiem ir tik dramatiski, un ja nav pārliecības, ka varēs izbraukt, varbūt labāk ir paņemt taksi vai braukt ar sabiedrisko transportu, nevis doties ielās un radīt bīstamas situācijas,» iesaka «V4 Motors» pārstāvis.

Jau 98 avārijas

Jau vēstīts, ka pēc pirmā sniega Latvijā pēdējo 12 stundu laikā reģistrētas 98 avārijas, deviņi cilvēki cietuši, bet viens gājis bojā, tāpēc, ņemot vērā laika apstākļu straujo maiņu, policija brīdina autovadītājus būt uzmanīgiem satiksmē.

Policijas prakse liecina, ka pie straujām laikapstākļu maiņām autovadītājiem ir grūtāk pierast, jo brauktuves ir slidenas un apledojušas. Tādēļ policija aicina vadītājus izvēlēties laikapstākļiem un ceļa segumam atbilstošu ātrumu. Policija arī atgādina, ka šādos apstākļos nepieciešamas ziemas riepas un būs vajadzīgs ilgāks laiks nokļūšanai galamērķī.

Kā braukt pa slidenu ceļu?

Drošas braukšanas skolas instruktors Andris Pļavenieks norāda, ka viena no autovadītāju izplatītākajām kļūdām ziemas laikā ir tā, ka, saslīdot automašīnas priekšējiem riteņiem, vadītājs nereti instinktīvi griež stūri tālāk, lai mēģinātu izkļūt no situācijas. Tas spēkratu padara vēl nekontrolējamāku.

«Vienīgais risinājums ir – negriezt stūri ne gramu tālāk, nekādā gadījumā neskatīties uz to kupenu, kur slīdat, bet gan uz ceļa virzienu, kur jābrauc,» uzsver Pļavenieks.

Lai izprastu šo aicinājumu, viņš paskaidro, ka stūri līdz galam autovadītāji parasti griež, pārvietojoties lēni, piemēram, parkojoties. Tad ātrums ir ļoti neliels, bet, braucot ar 70 km/h, auto riteņi šādu manevru vienkārši «neņem pretī» un tāpēc arī «neklausa». Ziemā stūri nedrīkst griezt vairāk kā vasarā, jo līkums, kurā braucat, nav palicis asāks. Mainījusies ir tikai saķere, un, veicot lielāku manevru, tā pasliktināsies.

Uz augšu