Rīdzinieki par mēnešbiļeti proporcionāli maksā tikpat, cik iedzīvotāji Dublinā (13)

Transporta jomas izmaksas pasaulē
TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Edijs Pālens/LETA

Viena no galvenajām jomām, par ko cilvēkiem jāmaksā, ir transports. Bez tā nebūtu iespējams nokļūt darbā, kā arī ātri un ērti pārvietoties uz citām sev nepieciešamām vietām. Nereti interneta komentāros var lasīt, ka Rīgā un Latvijā ir ļoti dārgi transporta pakalpojumi, kā arī pārlieku augstas degvielas cenas, kas “apēd” būtisku daļu ienākumu. “Deutsche Bank” veikusi pētījumu, kurā apkopotas dzīves izmaksas vairāk nekā 50 pasaules valstīs. Portāls TVNET lūkoja, kā atšķiras transporta nozares izmaksas Latvijā un pasaulē.

Sabiedriskais transports

Daudzi cilvēki uz darbu dodas ar sabiedrisko transportu, neatkarīgi no dzīvesvietas. Tie, kuri dzīvo Rīgā, pārvietojas ar pašvaldības nodrošināto sabiedrisko transportu, bet citi, kuri iebrauc Rīgā no citām pilsētām, izmanto arī citus transporta veidus, piemēram, starppilsētu autobusus un vilcienus.

Pašvaldības uzņēmums “Rīgas satiksme” piedāvā iegādāties divu veidu mēnešbiļetes – vienā maršrutā (biļetes cena visām dienām uz mēnesi – 35 eiro), kā arī visos maršrutos (biļetes cena visām dienām uz mēnesi – 50 eiro).

Pēc “Deutsche Bank” informācijas, visdārgākais abonements sabiedriskajam transportam visām mēneša dienām ir nopērkams Lielbritānijas galvaspilsētā Londonā. Tur mēnešbiļete maksā nedaudz vairāk nekā 160 eiro, bet jāņem vērā, ka šī cena pēdējo piecu gadu laikā ir kritusies pat par 16%.

Otrajā vietā seko Īrijas galvaspilsēta Dublina, kur par sabiedriskā transporta mēnešbiļeti jāmaksā aptuveni 114 eiro, bet pirmo trijnieku noslēdz Jaunzēlandes pilsēta Oklenda ar aptuveni 112 eiro.

Tomēr, runājot par šādām izmaksām jāatceras arī par iedzīvotāju ienākumu līmeni. Londonā vidējie ienākumi sasniedz vairāk nekā 2600 eiro mēnesī, Dublinā aptuveni 2500 eiro, bet Oklendā 2200 eiro. Respektīvi, Londonas mēnešbiļete izmaksā aptuveni 6% no ikmēneša ienākumiem, Dublinā 4,5%, bet Oklendā 5% no vidējiem ikmēneša ienākumiem.

Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem, Rīgā vidējā alga “uz papīra” pērn bija 1129 eiro. Tātad mēneša biļete visiem transporta veidiem izmaksā gandrīz 4,5% no vidējiem ikmēneša ienākumiem.

Savukārt, runājot par pilsētām ar lētāko sabiedrisko transportu, nākas pārcelties uz citiem kontinentiem. Lētākā mēneša biļete ir nopērkama Argentīnā – Buenosairesā, kur mēnešbiļete maksā nepilnus 14 eiro. Indijas pilsētā Mumbajā mēnešbiļete maksā 15 eiro, bet Mehiko – aptuveni 17,7 eiro. Vislētākā mēnešbiļete Eiropā nopērkama Čehijas galvaspilsētā Prāgā – tur ar sabiedrisko transportu visu mēnesi var vizināties par nepilniem 24 eiro mēnesī.

Tomēr jāņem vērā, ka šajās pilsētās vidējie ienākumu rādītāji nav augsti. Buenosairesas iedzīvotāji vidēji mēnesī nopelna 470 eiro mēnesī (mēnešbiļetes cena – aptuveni 3% no vidējā ienākuma rādītāja), Mumbajā – 529 eiro (2,8%) un Mehiko 570 eiro (3,1%).

Izņēmums gan ir Prāga – tur vidējie mēneša ienākumi ir līdzīgi kā Rīgā – aptuveni 1120 eiro, bet par mēnešbiļeti nākas izdot vien 2% no ikmēneša ienākumiem.

Degvielas cenas

Degvielas cenas visā pasaulē ir ļoti atšķirīgas. Ļoti daudz kas ir atkarīgs no vairākiem faktoriem – no tā, vai valsts pati iegūst un pārstrādā degvielu, kāda ir kopējā ekonomiskā situācija valstī un ar kādiem nodokļiem degviela tiek aplikta.

“Deutsche Bank” veiktais pētījums liecina, ka visdārgākā degviela pasaulē ir Honkongā – tur par vienu litru degvielas nākas maksāt aptuveni 1,82 eiro. Honkongai seko vairākas Eiropas pilsētas – Oslo litrs degvielas nopērkams par 1,65 eiro litrā, Amsterdamā, Milānā, Helsinkos, Atēnās, Parīzē un Romā par 1,59 eiro, bet Lielbritānijā vidēji par 1,50 eiro litrā.

Rīgā degvielas cenas ir atkarīgas no pārdevēja, taču kopējā tendence liecina, ka cenas Rīgā nostabilizējušās aptuveni 1,30 eiro līmenī. Tallinā šis rādītājs ir aptuveni 1,38, bet Viļņā – 1,22.

Arī šajā gadījumā, runājot par degvielas cenām, nedrīkst aizmirst arī par vidējo ienākumu līmeni. Honkongā iedzīvotāji vidēji pelna 2140 eiro, Oslo aptuveni 2900 eiro, Helsinkos 2400 eiro. Lielāko uzmanību šajā sarakstā pievērš Atēnas – tur iedzīvotāji vidēji pelna 770 eiro mēnesī, bet degvielas cenas ir vienas no augstākajām Eiropā.

Pēc “Deutsche Bank” veiktā pētījuma, viszemākās degvielas cenas ir Ēģiptes galvaspilsētā Kairā. Tur par degvielu jāmaksā 35 centi, Nigērijas galvaspilsētā Lagosā un Saūda Arābijas pilsētā Rijādā - 36 centi. Šajās valstīs vidējie ienākumi ir attiecīgi 190, 210 un 1300 eiro mēnesī. Jāatzīmē, ka Nigērija un Saūda Arābija ir Naftas eksportētājvalstu organizācijas (OPEC) biedri, kuras spēj saražot ievērojami daudz degvielas, tieši tādēļ spējot nodrošināt zemākas cenas iekšējā tirgū.

Taksometru pakalpojumi

Ierodoties jaunā vietā, vai arī dažādos citos gadījumos nākas pārvietoties ar taksometru. “Deutsche bank” veiktais pētījums liecina, ka taksometru pakalpojumu cenas ir augstākas attīstītajās valstīs. Tā, piemēram, Šveices pilsētā Cīrihē 8 kilometru tāls maršruts darba dienā ar taksometru izmaksās aptuveni 34 eiro. Nīderlandē – Amsterdamā un Japānas galvaspilsētā Tokijā analogs brauciens izmaksās aptuveni 25 eiro. Mazliet atpaliek Somijas galvaspilsēta Helsinki, kur par šādu braucienu būs jāšķiras no 24 eiro.

Viens no populārākajiem maršrutiem Rīgā, pa kuru notiek taksometru pārvadājumi, ir no lidostas “Rīga” uz centru. Mobilajās lietotnēs, kā, piemēram “Bolt”, cena ir fiksēta, un no lidostas uz centru tā ir vidēji 7-8 eiro. Tomēr ir bijuši gadījumi, kad par taksometra pakalpojumiem no lidostas ir pieprasītas astronomiskas summas – 38 eiro un pat 56 eiro.

Savukārt, raugoties uz “lēto galu”, var redzēt, ka lētākie taksometru pakalpojumi ir Indijas pilsētās. Bengalūru par 8 kilometru braucienu jāmaksā aptuveni 2,70 eiro, bet Mumbajā un Ņūdeli – 2,90 eiro.

Tomēr šajā valstī ir jārēķinās, ka situācija uz ceļiem ir dramatiska, jo šeit ir viens no augstākajiem mirstības rādītājiem uz ceļiem pasaulē (aplēsts, ka Indijā katras piecas minūtes ceļu satiksmes negadījumos iet bojā kāds cilvēks), un arī taksista darbs netiek vērtēts augstu – tas tiek uzskatīts par zemas klases darbu, tādēļ attiecīgi arī serviss būs zems.

Komentāri (13)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu