Pētījums: Krievija var izmantot dzelzceļu kā savas ģeopolitiskās ietekmes instrumentu

FOTO: AP / Scanpix

Krievija izmanto savu valsts dzelzceļa kompāniju, lai ietekmētu politiku Baltijas valstīs, uzskata Viļņas Politikas analīzes institūta veiktā pētījuma autors Marjus Laurinavičus.

Pēc viņa teiktā, Lietuvas dzelzceļa tirgus kļuvis ne tikai par atsevišķu biznesmeņu intereses objektu, bet arī par Kremļa ģeopolitiskās ekspansijas ieroci. Krievijas izvērstā tīkla dalībnieki var būt saistīti ne tikai aktīvā sadarbībā dzelzceļa sfērā, bet, “iespējams, arī nelegālos darījumos”.

Pētījums atklāj Kremļa stratēģisko pieeju transporta sfērai, tostarp arī dzelzceļa sektoram, kas tiek uzlūkots kā viens no efektīviem veidiem, kā Krievijai audzēt savu ietekmi Baltijas valstīs. Tāpat ir izveidots savdabīgs kompāniju un privātpersonu tīkls, kas koordinējušas savu rīcību Igaunijā un Latvijā.

Kopumā Viļņas institūta analīze veikta, ņemot vērā situāciju Lietuvā, taču tajā tiek runāts arī par situāciju kaimiņvalstīs. Tā, piemēram, tiek runāts par bijušā Tallinas mēra Edgara Savisāra saikni ar “Krievijas dzelzceļa” prezidentu Vladimiru Jakuņinu, tāpat nav aizmirsts par Oļega Osinovska lietu saistībā par kukuļa došanu bijušajam “Latvijas dzelzceļa” vadītājam Uģim Magonim.

Pētījuma autors pauž līdzīgu viedokli kā Igaunijas Drošības policija, kas uzsver – Kremlis cenšas “eksportēt” korumpēta biznesa praksi uz Igauniju. Tāpat tranzīta bizness un dzelzceļš tiek uzskatīti par Kremļa galvenajiem mērķiem, kas savukārt rada tiešu apdraudējumu Baltijas valstu nacionālajai drošībai.

Pētījumā minēts ne tikai Oļegs Osinovskis, bet arī viņa dēls Jevgeņijs, kas ir bijušais Sociāldemokrātiskās partijas vadītājs. Viņš ne reizi vien turēts aizdomās par to, ka viņa politiskie lēmumi bija pieņemti, ņemot vērā tēva biznesa intereses.

Pētījumā teikts, ka ir zināmas arī konkrētas kompānijas, ar kuru palīdzību Krievijas varasiestādes ir centušās izdarīt spiedienu uz savām kaimiņvalstīm. Viena no tām ir “Global Trans”. Viens no šīs kompānijas īpašniekiem ir Konstantīns Nikolajevs, kurš finansiāli atbalstījis ASV aizturēto Mariju Butinu, kas turēta aizdomās par spiegošanu. Vēl viens īpašnieks ir Andrejs Filatovs, kurš iepriekš ir ieguvis Igaunijas pilsonību, un šī soļa veikšanā lielu palīdzību izrādījis tieši bijušais Tallinas mērs Savisārs. Tāpat “Global Trans” vadībā ir vairāki vietējie biznesmeņi, kas sponsorējuši propagandas filmu par Igaunijas vēsturi.

Rezumējot secinājumus, autors norāda, ka Krievijas enerģētiskās politikas ietekme Baltijā kopumā kļūst vājāka. Tomēr pastāv augsta varbūtība, ka Kremlis par savu jauno ietekmes instrumentu var izvēlēties stratēģiski svarīgo transporta sfēru un tieši dzelzceļa sektoru.

Uz augšu