Latvijas Universitātē tapušas jaunās studiju programmas

TVNET/LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Latvijas Universitāte
Latvijas Universitāte Foto: Zane Bitere/LETA

Līdz ar nacionāla līmeņa pārmaiņām pedagogu izglītības sistēmā Latvijas Universitātē (LU) tapušas jaunās studiju programmas izglītības zinātnēs un pedagoģijā, informēja LU Studiju attīstības un pārvaldības pilnveides programmas komunikācijas vadītāja Kitija Balcare.

Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte jau 2020.gada vasarā uzņems studētgribētājus jaunveidotajās, kompetenču pieejai atbilstošajās izglītības zinātņu un pedagoģijas studiju programmās.

Fakultātes dekāne Malgožata Raščevska uzsvēra, ka jauno programmu izveidi pieprasa jaunais izglītības mācību saturs un standarts. Viņa skaidroja, ka programmu saturs veidots atbilstīgi mūsdienīgas kompetenču pieejas prasībām, ļaujot nākamajiem skolotājiem apgūt nepieciešamo metodiku, lai strādātu kā jomu skolotāji, un vairāk pievērstu uzmanības caurviju kompetenču veicināšanai.

Jauno skolotāju izglītības studiju programmu veidošana notika, LU sadarbojoties ar Liepājas Universitāti, Daugavpils Universitāti un Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmiju, lai mazinātu studiju programmu fragmentāciju. Balcare norādīja, ka, piemēram, LU šīs jomas programmas samazināsies no 22 līdz septiņām studiju programmām un tiks izveidotas tādas studiju programmas, kas sagatavo skolotājus vienoti nacionālā līmenī visā Latvijā.

Vienlaikus viņa atzīmēja, ka jaunās maģistra studiju programmas ir pilnveides iespēja ne tikai skolotājiem, bet arī citiem izglītības jomas speciālistiem, dažāda līmeņa un nozaru iestāžu vadītājiem, mācību līdzekļu izstrādātājiem un citiem interesentiem.

Maģistra studiju programmā "Izglītības zinātnes", ko veido asociētā profesore Dita Nīmante, pirmo reizi Latvijā skolotājiem būs iespēja specializēties četros virzienos, kas atbilst šī brīža izglītības aktualitātēm un profesionālās izglītības vajadzībām, tostarp, "Dažādība un iekļaušanās izglītībā", "Mācīšana un mācīšanās lietpratībai", "Cilvēka uzvedība un izglītība" un "Izglītības vadība".

Programmā 1,3 gada laikā tiks nodrošināta iespēja iegūt zinātniskajos pētījumos balstītu, starptautiski atzītu akadēmisko maģistra līmeņa izglītību, kas rosinās uzsākt pārmaiņas, inovācijas un modernizāciju izglītības praksē, vienlaikus studentiem pilnveidojot savu pedagoģisko un vadības profesionālo kompetenci. Balcare skaidroja, ka programmas garajā modulī "Pedagoģija" divos gados varēs iegūt maģistra grādu izglītības zinātnēs tie, kam pirmā augstākā izglītība nebija saistīta ar skolotāja kvalifikācijas iegūšanu.

Savukārt doktora studiju programma "Izglītības zinātnes", ko veido profesore Zanda Rubene sadarbībā ar citām Latvijas augstskolām, būs vienotā un vienlaikus vienīgā kopīgā doktora studiju programma izglītības zinātnēs visā Latvijā.

Balcare norādīja, ka šī programma ir starptaugstskolu kopīgā doktora studiju programma, kuras moduļi tiek īstenoti vairākās augstskolās, tādējādi veicinot doktorantūras studentu iekšējo mobilitāti un palielinot augstskolu pētniecības kapacitāti. LU specializācijas joma doktorantūras programmas līmenī būs vispārīgā pedagoģija, skolas, augstskolas un pieaugušo pedagoģija.

Tāpat interesentiem būs iespējams gūt otrā līmeņa augstāko profesionālo izglītību studiju programmā "Skolotājs", kuras izveidi vada asociētā profesore Ieva Margeviča-Grinberga. Programma sniegs pretendentiem ar bakalaura un maģistra iespēju gada laikā iegūt pedagoģisko kompetenci un skolotāja kvalifikāciju darba vidē balstītās studijās. Tā būs iespēja jaunajiem speciālistiem pārkvalificēties un kļūt par skolotājiem, pamatojoties uz savu iepriekš iegūto kompetenci kādā no zinātnes nozarēm, piemēram, ķīmijā, ģeogrāfijā, vācu valodā vai citās.

Skolotāja arodu būs iespējams apgūt arī integrētā profesionālā bakalaura studiju programmā "Skolotājs", kuras izstrādi koordinē profesore Indra Odiņa. Balcare norādīja, ka šī programma sniedz elastīgu pieeju mācību priekšmetu specializācijā.

Programma ir iespēja pēc vidējās izglītības iegūšanas mērķtiecīgi atlasītiem kandidātiem četros gados iegūt bakalaura grādu izglītības zinātnēs un skolotāja kvalifikāciju, atbilstīgi profesijas standartam "Skolotājs" un izvēlētās mācību priekšmetu jomas saturu atbilstīgi Latvijas izglītības reformu projekta "Skola 2030" izvirzītajām prasībām skolotājam un jaunajiem pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības standartiem.

Savukārt sadarbībā ar Liepājas Universitāti LU īstenos arī bakalaura studiju programmu "Sākumizglītības skolotājs" un pirmā līmeņa augstākās profesionālās izglītības studiju programmu "Pirmsskolas skolotājs". Bakalaura studiju programma "Sākumizglītības skolotājs" nodrošinās kvalificētu speciālistu sagatavošanu, kas sekmēs kompetencēs balstītas pieejas realizāciju mācību procesā pirmsskolā un sākumskolas 1. līdz 3.klasē, kā arī 4. līdz 6.klasē.

Savukārt pirmā līmeņa augstākās profesionālās izglītības studiju programma "Pirmsskolas skolotājs" ir konceptuāli jaunas kvalitātes studiju programma pirmsskolas skolotāju izglītības īstenošanai, orientēta uz pirmsskolas skolotājam nepieciešamo profesionālās kompetences apguvi darbam pirmsskolas izglītības iestādēs vai citās ar pirmsskolas izglītību saistītās valsts vai privātās struktūrās.

Uzņemšana jaunveidotajās studiju programmās sāksies jau 2020.gada vasarā, savukārt to īstenošana - jau 2020.gada rudenī. 

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu