Satiksmes drošības kampaņās būs uzsvars uz šoferu lēmumiem un paradumiem

Autovadītāja. Ilustratīvs foto.

FOTO: LUISA GONZALEZ / REUTERS

Drošības uzlabošanai uz autoceļiem šogad ceļu satiksmes dalībniekus dažādās informatīvās kampaņās uzrunās par autovadītāju lēmumiem pie stūres un nepārdomātu manevru veikšanu uz ceļa, kā arī par mobilā tālruņa izmantošanas braukšanas laikā sekām, informēja Satiksmes ministrijas (SM) Komunikācijas daļā.

Šodien Ceļu satiksmes drošības padomes (CSDP) domnīcā tika prezentētas 2020.gadā ieplānotās ceļu satiksmes drošības kampaņas.

Valsts policija šogad plāno īstenot informatīvo kampaņu par operatīvo transportlīdzekļu dalību ceļu satiksmē, aicinot autovadītājus ievērot, kādos gadījumos operatīvajam transportam jādod priekšroka. Tāpat Valsts policija šogad nolēmusi uzrunāt un informēt par ceļu satiksmes noteikumu ievērošanu tos autovadītājus, kuri par administratīvajiem pārkāpumiem ceļu satiksmē sodīti jau vairākkārt. Statistika liecina, ka tādi ir 85% autovadītāji. Tāpat iecerēts radio ar informatīvām reklāmām atgādināt par ceļu satiksmes drošību saistītām tendencēm, piemēram, ziemā aicinot ievērot distanci un vasarā - braukšanas ātrumu.

Tāpat kampaņās uzsvars tiks likts arī uz saskaņoto paziņojumu izmantošanu savos viedtālruņos, ja noticis ceļu satiksmes negadījums. Satiksmes ministrijā norādīja, ka ap 30% autovadītāju nepārzina vai nevēlas izmantot mobilā saskaņotā paziņojumā iesniegšanas iespējas, lai gan tas samazina laiku no negadījuma pieteikšanas līdz lēmuma pieņemšanai un zaudējuma atlīdzības iegūšanai. Tāpēc Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) jau martā sāks kampaņu "Mobilais saskaņotais paziņojums". Tādejādi satiksmes dalībniekiem tiks atgādināts arī par pareizu un atbildīgu rīcību pēc ceļu satiksmes negadījuma.

Savukārt VAS "Latvijas Valsts ceļi" (LVC) šogad īstenos kampaņu par ātruma ietekmi uz ceļu satiksmes negadījumu sekām, autovadītāju lēmumiem pie stūres un manevru veikšanu. Statistika apliecina, ka nepārdomāta manevru veikšana ir viena no lielākajām problēmām, kam sekas ir liels bojāgājušo skaits, norādīja ministrijā. Šogad plānots sabiedrību izglītot par tādiem manevriem uz ceļa, kā transporta līdzekļa apgriešanās pretējā virzienā, krustojuma šķērsošana, apdzīšana un kreisā pagrieziena veikšana.

VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija" (CSDD) turpinās jau iepriekšējos gados īstenoto kampaņu pret braukšanu dzērumā, vēršot uzmanību arī uz cita veidu apreibinošo vielu lietošanu un neaizmirstot atgādināt arī gājējiem, velobraucējiem un elektrisko skrejriteņu lietotājiem par sekām un atbildību, pārvietojoties reibumā. Satiksmes ministrijā norādīja, ka atbilstoši VP apkopotajai informācijai, 2019.gadā reidos pieķerti 3733 vadītāji, kuri pie stūres bija sēdušies reibumā, tas ir par 5% vairāk nekā 2018.gadā.

Tāpat CSDD šogad iecerējis kampaņu pret mobilo iekārtu lietošanu braukšanas laikā. Lai gan 75% autovadītāju uzskata, ka mobilās iekārtas lietošana traucē pilnvērtīgi vadīt automobili, viņi turpina zvanīt, rakstīt ziņas vai lietot internetu, atrodoties pie stūres. Valsts policija 2019.gadā ir sodījusi 5191 vadītāju par mobilās iekārtas lietošanu pie auto stūres.

Turklāt plānots turpināt iesāktās drošas braukšanas konsultācijas Biķernieku trasē un citviet Latvijas reģionos. Bezmaksas drošas braukšanas nodarbību pieprasījums, kā arī pozitīvās atsauksmes liecina, ka praktiskā apmācība drošā braukšanā ir bijusi noderīga. Plānotais motociklu vadītāju skaits konsultācijās Rīgā ir vismaz 270, bet autovadītāju skaits konsultācijās Rīgā un reģionos varētu būt vismaz 650.

Šī gada maijā autoklubs LAMB plāno sabiedrību informēt par skrejriteņu pārvietošanās riskiem un nosacījumiem pēc tam, kad būs stājušās spēkā izmaiņas likumdošanā. 

CSDP domnīcā piedalījās arī Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) pārstāvji, kuri iepazīstināja ar sagatavotajiem priekšlikumiem projektam, kura mērķis ir informēt ceļu satiksmes drošības politikas veidotājus par "Vision Zero".

RTU 2020.gada decembrī Rīgā plāno rīkot starptautisku zinātnisko konferenci "Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region". 

Uz augšu