Lidostu kvotu dēļ Eiropas debesīs notiek vairāki "spoku lidojumi"

TVNET | FINANCENET
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: AP/Scanpix

Eiropas Savienība vēlas mīkstināt noteikumus, lai apturētu tā saucamos “spoku lidojumus” un palīdzētu lidsabiedrībām cīnīties pret strauji krītošo pieprasījumu pēc lidojumiem, kas noticis koronavīrusa izplatības dēļ, vēsta “Euronews”.

Eiropas lielākā reģionālā lidsabiedrība “Flybe” pagājušajā nedēļā piedzīvoja sabrukumu, un kā viens no tā iemesliem tika minēta tieši koronavīrusa “Covid-19” straujā izplatība un tā izraisītais pieprasījuma kritums.

Tāpat arī Norvēģijas zemo cenu aviokompānija paziņoja, ka atcels vairāk nekā 3000 lidojumu tuvāko trīs mēnešu laikā un sāks īstenot “pagaidu reisu izlaišanu” koronavīrusa izplatības dēļ.

Eiropas Komisija paziņojusi, ka vēlas ierosināt tiesību aktu grozīšanu, saskaņā ar kuriem lidsabiedrībām tiktu atviegloti noteikumi par lidostu laika kvotām, respektīvi – laikiem, ko lidsabiedrības konkrētās lidostās var izmantot saviem reisiem, lai paceltos vai nolaistos.

Pašreizējā brīdī ir radusies situācija, ka gadījumā, ja lidsabiedrības neizmanto 80% no sev paredzētajām laika kvotām lidostā, tad tās riskē zaudēt savas kvotas, kas var tikt piešķirtas citam gaisa satiksmes operatoram. Tas nozīmē, ka lidsabiedrības apzināti veic reisus, kuros ir daži pasažieri vai vispār nav pasažieru.

“Komisija paātrinātā kārtībā izskatīs noteikumus un tos grozīs, lai tiktu mainīta laika kvotu sistēma lidostās,” sacīja Eiropas Komisijas prezidente Ursula fon der Leiena.

“Mēs vēlamies, lai lidsabiedrībām būtu iespēja vieglāk saglabāt savas kvotas pat tad, ja tās neveic lidojumus savos noteiktajos laikos, ņemot vērā, ka gaisa satiksmes plūsma ievērojami samazinās. Tas gan būtu pagaidu risinājums, kas loti palīdzētu gan civilajai aviācijai, gan mūsu apkārtējai videi kopumā,” teica fon der Leiena.

“Norwegian Airlines”, kas paziņoja par jauniem pasākumiem, lai cīnītos pret strauji krītošo pieprasījumu, atbalsta fon der Leienas paziņojumu par noteikumu maiņu, kas aviokompānijai ļautu saglabāt savas laika kvotas lidostās.

“Aviācijas industrijā šis ir ļoti kritisks laiks daudziem spēlētājiem, to vidū arī aviokompānijai “Norwegian”. Mēs aicinām amatpersonas nekavējoties rīkoties un noteikt grozījumus noteikumos, lai mazinātu finanšu slogu uz lidsabiedrībām, lai aizsargātu mums svarīgo infrastruktūru, kā arī darba vietas,” paziņojumā teica “Norwegian” vadītājs Jākobs Šrams.

Arī Šveices lidsabiedrība “Swiss International Airlines” atbalsta ieceri par noteikumu grozīšanu.

“Mēs atbalstām mērķtiecīgu kvotu regulējumu iesaldēšanu, kas ļautu lidsabiedrībām neveikt tukšus reisus, un tajā pašā laikā saglabāt savas nolaišanās un pacelšanās kvotas noteiktajos laikos,” sacīja aviokompānijas preses pārstāvis Maikls Stīfs.

Stīfs piebilda, ka “pašreizējā situācijā sistēmas nepilnību dēļ lidsabiedrības ir spiestas veikt tukšus - “spoku lidojumus”, kas galīgi nav loģiski ne no ekonomiskā, ne no ekoloģiskā aspekta”.

Starptautiskā Gaisa transporta asociācija (IATA) un Eiropas Lidostu Koordinatoru asociācija ir aicinājusi Eiropas Komisiju atcelt noteikumus, kuri paredz, ka lidsabiedrībām ir jāizmanto vismaz 80% no tām paredzētajām laika kvotām. Tiek norādīts, ka lidsabiedrības pašlaik nevar izmantot visas kvotas, tādēļ tām ir draudi zaudēt savas laika kvotas.

Regulējuma grozījumi, tieši tāpat kā jebkādiem citiem Eiropas Savienības dokumentiem, vispirms ir jāgūst atbalsts Eiropas Savienības dalībvalstīs un pēc tam arī Eiropas Parlamentā.

“Tas atvieglotu spiedienu uz aviācijas industriju, it īpaši uz mazākām aviokompānijām, kurām kvotas ir ļoti dārgas,” sacīja fon der Leiena. Viņa piebilda, ka “grozījumi palīdzēs mazināt CO2 emisijas, izvairoties no spoku lidojumiem, kurus lidsabiedrības izmanto, lai izpildītu kvotu plānu un saglabātu savas vietas lidostās”.

Līdzīgi Eiropas Savienība ir rīkojusies arī pagātnē. Pēdējo reizi tas notika 2003. gadā, kad plosījās SARS epidēmija, tāpat līdzīgi noteikumu grozījumi bija spēkā 2001. gadā pēc 11. septembra teroraktiem ASV.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu