Blokmājas Ausekļa ielā 3 vārtus sargā kāds teju simts gadu vecs un ārkārtīgi cienījams vīrs – betona “Naktssargs”, kuru 1927. gadā darinājis slavenais latviešu tēlnieks Rihards Maurs.
Lai arī es no tēlniecības īpaši daudz neko nesaprotu, tomēr savu mīļāko latviešu tēlnieku es pavisam noteikti zinu - nē, tas nav nedz Kārlis Zāle, nedz Teodors Zaļkalns; tas ir pārāk daudziem nezināmais, nejaukā aizmirstībā slīgstošais Rihards Maurs (1888-1966).
Par aizmirstību un neziņu liecina acīmredzamā vienaldzība un nevērība pret viņa darbiem. Kā jau rakstīju iepriekš, viņa skulptūra “Ūdenszirgs” dzīvojamās ēkas pagalmā Rīgā, Jāņa Asara ielā 15, tika atjaunota tikai pirms kāda gada vai diviem, turklāt, kā baumo, nevis par valsts, bet par pašas ēkas iedzīvotāju līdzekļiem. Maura “Zilonītis” savukārt, padzīts no tam paredzētās vietas, tagad burtiski mētājas Gaujas ielas ietves malā.
Maura betona skulptūrai, kā izskatās, ir paveicies vairāk - tā joprojām atrodas latviešu arhitekta Pāvila Dreimaņa (1895-1953) projektētās ēkas Ausekļa ielā 3 fasādes vārtu ailes stūrī. Lai arī Rīgā jābūt vēl dažiem citiem Riharda Maura darbiem, tomēr tos nepieminēšu, pirms nebūšu aizgājis aplūkot pats.
Betona naktssargs guļ, dzīvie - izmiruši
Pandēmija, ārkārtas stāvoklis valstī, pašizolācija un tā tālāk, un tā tālāk ir lielisks laiks, lai beidzot bez lieka stresa un spaidīšanās varētu apmeklēt vietas, kuras citreiz būtu tūristu, gājēju, strādnieku, bērnu un citu cilvēku pilnas. Lai arī Ausekļa iela šoreiz izrādījās vēl piebāztāka ar cilvēkiem nekā parasti, man bez liekiem starpgadījumiem izdevās atrast snaudošo “Naktssargu”, iemūžināt to un pat kādam reibušam kungam, kurš man lūdza cigareti, pastāstīt, ka, lūk, virs viņa galvas stāv teju simts gadu sena, slavena latviešu tēlnieka cirsta skulptūra. To es viņam pastāstīju, jo man vienkārši nebija cigaretes, ko viņam iedot.