Neraugoties uz riskiem un liegumiem, "Boeing" atsāk bēdīgi slaveno 737 MAX ražošanu

FOTO: Reuters / Scanpix

Pagājušajā nedēļā ASV lidaparātu būves uzņēmums “Boeing” atsāka bēdīgi slavenā 737 MAX modeļa lidmašīnu ražošanu. Tas notiek, neraugoties uz faktiem, ka Federālās Aviācijas administrācija vēl nav devusi zaļo gaismu atkal ekspluatēt šī modeļa lidmašīnas un pieprasījums pēc tām ir pielīdzināms nullei, vēsta CNN.

Vēl viens būtisks kavējošais faktors ir ārkārtīgi zemais pieprasījums pēc lidojumiem, kas samazinājies Covid-19 krīzes dēļ.

Paradoksāli, ka “Boeing” ar paziņojumu par 737 MAX lidmašīnu ražošanas atjaunošanu nāca klajā tajā pašā dienā, kad vairāk nekā 6700 uzņēmuma darbiniekiem tika paziņots par atbrīvošanu no darba. Vēl vairāk nekā 5500 darbinieki izmantojuši brīvprātīgos darba līguma izpirkšanas piedāvājumus.

Vairāku lidsabiedrību lēmums atcelt vai aizkavēt jauno lidaparātu piegādi, ņemot vērā Covid-19 pandēmijas izraisīto nozares krīzi, ir piespiedusi “Boeing” ievērojami samazināt ražošanas plānus vismaz nākamos pāris gadus.

Līdz šim “Boeing” ir turpinājusi darbu pie 737 MAX ražošanas. Tā ir vislabāk pārdotā uzņēmuma lidmašīna, pat neraugoties uz faktu, ka lidojumi ar to tika aizliegti 2019. gada martā, un kopš tā laika visas šī modeļa lidmašīnas atrodas dīkstāvē. Tomēr – kopumā “Boeing” ir pabeidzis darbu pie vairāk nekā 400 šī modeļa lidmašīnām, no kurām lielu daļu joprojām nav izdevies piegādāt. Janvārī “Boeing” samazināja ražošanas apjomus, gaidot, kad ASV un starptautiskās aviācijas organizācijas atkal ļaus pacelties gaisā šī modeļa lidmašīnām.

“Boeing” ne reizi vien ir paziņojusi, ka cer uz lidojumu lieguma atcelšanu 737 MAX lidmašīnām jau šī gada vidū.

Tiek norādīts, ka “Boeing” pārtrauca jaunu 737 MAX lidmašīnu ražošanu janvārī – īsi pirms Covid-19 krīze skāra lielāko daļu pasaules aviokompāniju. Uzņēmums nevarēja atļauties turpināt ražot 737 MAX lidmašīnas, jo bija palielināts risks, ka saražotos lidaparātus vienkārši nebūs, kam piegādāt, līdz ar to – izpildīt pārdošanas plānu.

Taču ir viens nozīmīgs iemesls, kādēļ “Boeing” bija jāatsāk ražošana tik riskantos apstākļos – neturpinot lidmašīnu ražošanu, “Boeing” zaudētu izejmateriālu piegādātājus. Uzņēmumiem, kas ražo atsevišķas lidmašīnu daļas, sadarbības pārtraukšana ar “Boeing” nozīmētu tūlītēju darbības slēgšanu.

“Bez piegādes ķēdēm mums vairs nebūtu iespējams saņemt nepieciešamās detaļas, ar kurām pilnībā nokomplektēt savus lidaparātus. Tas ir tieši tik vienkārši,” sacīja “Boeing” vadītājs Deivs Kalhuns aprīlī notiekošajā sanāksmē, runājot par atbalstu detaļu piegādātājiem.

Kopš Covid-19 pandēmijas sākuma, kas aviācijas nozarē izraisīja nepieredzētu krīzi, samazinoties lidojumu skaitam, lidsabiedrības un lidmašīnu līzinga kompānijas ir atcēlušas pasūtījumus teju 300 “Boeing 737 MAX” lidmašīnām. Citām 240 lidmašīnām ir mainīts pasūtījuma statuss, un “Boeing” vairs nerēķinās ar šiem pasūtījumiem kā “drošiem”.

Kompānija joprojām rēķinās ar vairāk nekā 3800 “drošiem” 737 MAX pasūtījumiem. Vairākas no lidsabiedrībām, kas pasūtījušas šī modeļa lidmašīnas, ir mainījušas piegādes laiku, jo to flotē jau ir vairāki 737 MAX lidaparāti, kas atrodas dīkstāvē lidojumu lieguma dēļ. Tomēr, šīs aviokompānijas cer, ka liegums tiks atcelts jau drīzumā, un tas, savukārt, ļaus atsākt 737 MAX piegādes.

“Mēs joprojām vēlamies, lai ar 737 MAX lidmašīnām būtu iespējams lidot pēc iespējas ātrāk. Šis lidmašīnas modelis ir daudz efektīvāks nekā iepriekšējās paaudzes 737 modelis, ko pašlaik izmantojam savā flotē. Jaunais lidaparāts sadedzina mazāk degvielas un ir ļoti ērts. Mēs labprāt veiktu flotes maiņu un atbrīvotos no vecākām lidmašīnām, kuru apkope ir saistīta ar daudz lielākām izmaksām, turklāt – tās nav videi draudzīgas,” sacīja “Southwest” vadītājs Gerijs Kellijs kompānijas akcionāriem ikgadējā sanāksmē.

Kopumā “Southwest” rīcībā ir 34 dīkstāvē esošas lidmašīnas, kas ir vairāk, nekā kādai citai lidsabiedrībai pasaulē. Tāpat “Boeing” ir pabeigusi vēl 25 lidmašīnu ražošanu, kas paredzētas aviokompānijai “Southwest”. Lidsabiedrība gan ir panākusi vienošanos ar “Boeing”, ka piegādes varētu veikt līdz pat 2021. gada beigām. Sākotnējais plāns paredzēja, ka “Southwest” veiks 107 lidaparātu piegādi no 2019. līdz 2021. gadam, un 19 lidmašīnas tiks ņemtas līzingā. Tomēr līdz šim ir piegādātas trīs lidmašīnas, jo lidojumu liegums ir aizkavējis piegāžu plānu izpildi.

Panāktā vienošanās ar “Boeing” liecina, ka “Southwest” saņems 48 lidmašīnas līdz 2021. gada beigām, un atliks vismaz 59 lidaparātu piegādi.

“Mums nevajag 737 MAX” lidmašīnas uzreiz. Mums uz šobrīd nevajag tās lidmašīnas, ko agrāk vai vēlāk saņemsim,” Kellijs sacīja investoriem aprīlī, kad ziņoja par pirmajiem kompānijas zaudējumiem 11 gadu laikā. Aviokompānija aprīlī atzina, ka neplāno dīkstāvē esošās lidmašīnas izmantot līdz pat novembrim. Ļoti iespējams, ka 737 MAX lidmašīnas varētu sākt izmantot vēlāk – vien no nākamā gada.

Uz augšu