Bojāgājušā mehāniķa ģimenei izmaksāja kompensāciju – 40 000 dolāru, bet atbildība ne no viena nav prasīta.
Formāli “Ivan Golubets” pieder Ukrainas valsts uzņēmumam ”Servis”, bet patiesībā iznomāts Kanādas firmai “Evial Business”. Tā ir tipiska pastkastītes firma, kuras īpašnieki nav zināmi, darbinieki nav sasniedzami.
Tagad žurnālistu rokās nonākusi informācija, kas liecina, ka Kanādas ofšors saistīts ar Latvijas uzņēmumu. No “FINCen” nākušie un medija ”Buzzfeed” starptautiskajai žurnālistu organizācijai ICIJ nodotie dokumenti atklāj divu Kanādā reģistrētu kuģu īpašnieku darījumus. Viens ir ”Ivan Golubets” pārvaldītājs ”Evial Business”, otrs – ”Oceanic Fisheries NB”. Abi ir čaulas uzņēmumi.
2016. un 2017. gadā šīs firmas kontos Latvijas bankā “Baltikums”, kas tagad saucas “BlueOrange”, un Krievijas bankā “Sberbank” saņēma miljoniem dolāru. No “Baltikums bankas” vismaz daļu naudas tālāk pārskaitīja uz “Promsvyazbank” Maskavā. Aizdomīgie Kanādas ofšori dažu mēnešu laikā saņēma 26,5 miljonus ASV dolāru.
”Oceanic Fisheries” ir īpašnieks kuģim “Kapitan Krylov”, kas ”Ivan Golubets” aizdegšanās brīdī gadījās blakus. “FINCen” dokumenti dod pavedienu ar ”Oceanic Fisheries NB” saistītu firmu.
Tā atrodas Liepājā, zvejas uzņēmuma “Baltreids” telpās.
Latvijas kuģu reģistra informācija liecina, ka ”Baltreidam” pieder divi kuģi, – “Kapitan Morgun” un “Fishing Success”. Tie ir lielākie Latvijā reģistrētie zvejas kuģi. “Fishing Success” vēl nesen piederēja Ukrainai un kuģoja ar nosaukumu “Aleksandr Buryachenko”.
Pirms 30 gadiem Ukrainai piederēja 230 okeāna zvejas kuģu. Pirms pieciem gadiem to skaits bija sarucis līdz 11. Sevastopoles ostā, Krimā, bāzētie kuģi bija iznomāti Kiprā reģistrētām firmām ar nezināmiem īpašniekiem. Pēc Krimas aneksijas Ukraina no ofšoriem pārstāja saņemt naudu par kuģu izmantošanu.
2016. gadā Ukrainai vairs bija tikai četri kuģi. Jaunais Valsts zivsaimniecības aģentūras vadītājs Jarems Kovaļivs paziņoja, ka atradis labākus nomniekus – cienījamu Latvijas uzņēmumu “Baltreids”. Ar Latvijas firmu noslēdza līgumu par kuģa ”Ivan Golubets” iznomāšanu.
Taču “Ivan Golubets” nenonāca “Baltreida” rokās. To pārvalda Kanādas pastkastītes firma “Evial Business”. Arī pārējie ukraiņu kuģi mainīja īpašniekus. “Kapitan Rusak” reģistrēts uz Seišelu salu firmas “Limmat inter” vārda.
“Limmat inter” īpašnieki ir Liepājas firma “Baltreids”.
”Baltreids” ir dibināts 1998. gadā. 2016. gadā tā apgrozījums un peļņa sāka strauji augt. Tas sakrīt ar laiku, kad Ukraina pārslēdza līgumus par savas zvejas flotes paliekām. Pagājušajā gadā “Baltreida” tīrā peļņa sasniedza 13 miljonus eiro.
Liepājas uzņēmums pieder Nikolajam Varušečkinam un Oļegam Hramovam. Kopš straujā biznesa uzplaukuma Hramovs Liepājā iegādājies vairāk nekā desmit īpašumu pilsētas centrā. Viņš kļuvis arī par Liepājas futbola kluba īpašnieku. Ne Hramovs, ne Varušečkins intervijas nesniedz.
Norunāto tikšanās laiku Varušečkins vēlāk atceļ un uz telefonzvaniem neatbild. Viņa privātmājā Mārupē “Nekā personīga” neviens vārtus neatver, bet pēc šīs vizītes Varušečkins piekrīt uz žurnālistu jautājumiem atbildēt rakstiski. Viņš apgalvo, ka ”Baltreidam” nav nekādas saistības ar Ukrainas kuģiem vai Kanādas ofšoriem.