Nepareiza transportlīdzekļa gaismu izmantošana izgaismo ceļu uz nelaimi

FOTO: Nauris Garkaklis/publicitātes foto

Nepareizi noregulētas vai nekvalitatīvas automašīnas gaismas ir viens no visizplatītākajiem avārijas cēloņiem diennakts tumšajā laikā. Pērn veiktais pētījums norāda, ka lukturu uzraudzību Latvijā veic vien 18% transportlīdzekļu īpašnieku.

Pētījuma rezultāti vērš uzmanību, ka, dienām kļūstot īsākām un pasliktinoties braukšanas apstākļiem, būtiski palielinās negadījumu risks ceļu satiksmē, tādēļ

autovadītāji ir aicināti pastiprināti pievērst uzmanību savas automašīnas gaismu tehniskajam stāvoklim.

1

Pērn veiktā pētījuma* dati liecina, ka Latvijas iedzīvotāji starp Baltijas valstīm vismazāk rūpējas par transportlīdzekļu lukturu stāvokli. Nereti lukturu labošana transportlīdzeklim tiek veikta vien īsi pirms tehniskās apskates, vai šāda vajadzība konstatēta jau tās laikā. Savukārt, ja lukturus ir nepieciešams nomainīt, transportlīdzekļu īpašnieki nereti izvēlas mazcenas alternatīvas, nepadomājot par to attiecīgi zemāko kvalitāti. Šādas rīcības rezultātā riskam tiek pakļauta ne tikai paša autovadītāja, bet arī citu satiksmes dalībnieku drošība.

Lukturu tehniskais stāvoklis

Lukturos ieliktas nepareizas spuldzītes var raidīt gan pārāk intensīvu, gan pārāk blāvu gaismas plūsmu. Šādas spuldzītes veido nevienmērīgus gaismas starus, tādēļ ir ļoti svarīgi veikt lukturu regulējuma pārbaudi un izmērīt to gaismas caurlaidību katrā autoservisa apmeklējuma reizē. Slikta apgaismojuma dēļ, kad lukturos ir ieliktas neatbilstošas kvalitātes un nezināma ražotāja spuldzes vai deg tikai viens lukturis, ceļa apgaismojums var būt neskaidri redzams. Tas palielina risku nepamanīt šķēršļus, brīdinājuma, rīkojuma zīmes un nespēt izvairīties no sadursmes.

Ja spuldzīte ir izdegusi, tā ir jāmaina pret identisku, tādējādi izvairoties no daļējas redzamības uz ceļa un citu satiksmes dalībnieku maldināšanas.

1

"Transportlīdzekļu ražotāji paredz noteiktu automašīnu lukturu spožumu, tādēļ ir jābūt apzinīgiem un detaļu nomaiņas gadījumā jāizvēlas tādas pašas," stāsta Gjensidige Latvija Transportlīdzekļu atlīdzības grupas vadītājs Andris Balodis.

Apzinīga gaismu lietošana

Viens no riskiem, ko izraisa automašīnu lukturi tumšā diennakts laikā, ir apžilbināšana. Pārāk ilgi ieslēgtas tālās gaismas žilbina pretējā joslā braucošo automašīnu vadītāju, tādēļ, kad līdz pretī braucošajam transportlīdzeklim ir atlicis mazāk par 150 metriem, vai labāk - uzreiz brīdī, kad ir pamanīta pretim braucošā automašīna, tālās gaismas ir jāpārslēdz uz tuvajām, jo tās var apžilbināt citus satiksmes dalībnieku.

Liktenīgas var būt pat pāris sekundes, jo apžilbināšanas rezultātā otrs autovadītājs var zaudēt orientēšanos vidē. Ar to pietiek, lai transportlīdzeklis nobrauktu no ceļa braucamās daļas un nonāktu uz apmales, citā satiksmes joslā vai iebrauktu grāvī. Īpaši risks palielinās lietainā un miglainā laikā, jo gaismas stars, ejot cauri slapjam stiklam, kļūst intensīvāks.

Tāpat bieži vien transportlīdzekļiem tiek uzstādīti papildu gaismas avoti - lukturi, prožektori un citi atstarojoši elementi. Nereti arī klasiskās spuldzītes tiek apzināti mainītas uz košāku vai citu krāsu, lai uzlabotu transportlīdzekļa izskatu. Tādējādi transportlīdzekļa apgaismojums palielinās vairāk, nekā to paredzējuši ražotāji, un tas var apdraudēt gan paša, gan citu ceļu satiksmes dalībnieku redzamību.

"Nepareizi uzstādīti lukturi, kā arī nekvalitatīvas lukturu spuldzes ir viens no galvenajiem apgrūtinātas redzamības faktoriem uz ceļa. Lai apzinātos riskus un novērstu draudus, pirms papildu apgaismojuma elementu uzstādīšanas vai to maiņas uz intensīvākiem ir būtiski konsultēties ar profesionālu automehāniķi," uzsver A. Balodis.

Nenoregulētu vai nepiemērotu gaismas avotu izmantošana ceļu satiksmē var izraisīt pat smagas avārijas. Ja ar apžilbināšanu piedzīvo pats, tās ietekmi var mazināt, vēršot skatienu uz labo ceļa pusi un sekojot, piemēram, taisnajai līnijai, kas novilkta gar ceļa malu.

*"Nielsen" veiktais pētījums.

Uz augšu
Back