Aptauja: Baltijas valstīs pusei uzņēmumu Covid-19 dēļ samazinājies apgrozījums

TVNET/LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Ilustratīvs foto.
Ilustratīvs foto. Foto: Vintage Tone, Shutterstock.

Baltijas valstīs vidēji pusei mazo un vidējo uzņēmumu Covid-19 dēļ samazinājies apgrozījums, pavēstīja "Luminor Bank" pārstāvji, atsaucoties uz bankas veiktās aptaujas datiem.

Vienlaikus trešajai daļai Baltijas valstu mazo un vidējo uzņēmumu ir izdevies noturēt apgrozījumu 2019.gada līmenī, bet 10% apgrozījums ir palielinājies.

Bankā arī norādīja, lai pārdzīvotu krīzi, mazie un vidējie uzņēmumi visā Baltijā bija spiesti pielāgoties un pārkārtot darbību, visbiežāk ieviešot papildu drošības prasības, pielāgojot naudas plūsmu, attīstot jaunus produktus un pakalpojumus, kā arī mainot biznesa modeli.

Tostarp, pēc aptaujas datiem, visbiežāk biznesa modeli nācies mainīt mazajiem un vidējiem uzņēmumiem Latvijā - 20%, taču Lietuvā pārmaiņas ieviesuši 17%, bet Igaunijā - 12%.

Tāpat "Luminor" pārstāvji norādīja, ka atbilstoši aptaujas datiem gandrīz katram piektajam Baltijas uzņēmējam būtu nepieciešams vairāk nekā gads, lai pilnībā atlabtu pēc pandēmijas radītās krīzes. Savukārt vidēji katram trešajam mazajam un vidējam uzņēmumam Baltijā būs vajadzīgi vismaz seši līdz 12 mēneši, bet piektajai daļai - trīs līdz seši mēneši. Tajā pašā laikā trešdaļa uzņēmēju ir pozitīvi noskaņoti, paredzot, ka varētu atgriezties pie pirmspandēmijas biznesa rādītājiem 1-3 mēnešu laikā.

Vienlaikus 4% mazo un vidējo uzņēmumu Latvijā, 5% Lietuvā un 2% Igaunijā aptaujā bijuši pesimistiskāki, paužot uzskatu, ka to uzņēmējdarbība, iespējams, nekad nesasniegs pirms pandēmijas rezultātus un apmērus.

Bankā minēja, ka pandēmija un ierobežojumi ir mainījuši arī to, kā uzņēmumi organizē darbu klātienē. Piemēram, Latvijā 51% mazo un vidējo uzņēmumu izvēlējušies darba pienākumus veikt daļēji attālināti, bet Lietuvā un Igaunijā šāda iespēja ir bijusi gandrīz diviem no pieciem uzņēmējiem, attiecīgi 38% un 43%. Gandrīz katrs piektais Baltijas uzņēmums turpinājis darbību klātienē, jo, visticamāk, to prasa uzņēmuma darbības joma vai sniegto pakalpojumu klāsts, piemēram, klātienes tirdzniecība, ražošana. Tomēr jomās, kurās ir iespējams attālināts darbs, 20% mazo un vidējo uzņēmumu Latvijā, 27% - Lietuvā un 17% Igaunijā tas kļuvis par ikdienu.

"Baltijas uzņēmēji šobrīd, pandēmijas laikā, spēj saglabāt optimismu un joprojām vidēji trešdaļa, Latvijā pat vairāk - 37%, plāno biznesa izaugsmi. No tiem vairāk nekā puse uzņēmumu šajos apstākļos iecerējuši palielināt pārdošanas apmērus, bet tikpat liela daļa attīstīs un pilnveidos pakalpojumu vai produktu klāstu. Tas tikai apliecina mūsu uzņēmēju spēju šajā grūtajā un neprognozējamajā laikā ātri reaģēt un pielāgoties jaunām situācijām," pauda "Luminor" Latvijas filiāles vadītāja Kerli Gabrilovica.

Aptauja veikta 2020.-2021.gadu mijā sadarbībā ar tirgus izpētes kompāniju "Norstat", aptaujājot vairāk nekā 750 Baltijas mazo un vidējo uzņēmumu vadītājus vai finanšu direktorus.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu