Timrots iepazīst tērauda lidmašīnu, kas stratosfērā traukusies ar 3000 km/h (2)

TVNET Auto
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Ekrānuzņēmums no video

Turpinot iepazīt vēsturiskos transportlīdzekļus, raidījuma Ātruma cilts vadītājs Pauls Timrots šoreiz viesojas Aviācijas muzejā, kur apskatāma izcilākā Padomju laika tehnika. Šeit nav automobiļu vai motociklu, taču eksponātu vidū ir 25 pasaules rekordus sasniegusi nerūsējošā tērauda lidmašīna, kas paredzēta lidojumam divu kilometru augstumā, milzu MI-6 helikopters, iznīcinātāja modelis, ar kādu mīklainos apstākļos bojā gāja Jurijs Gagarins un citi unikāli lidaparāti.

Gida lomā šoreiz ir Aviācijas muzeja eksperts Aleksandrs Borščs, kurš Paulu iepazīstina ar iespaidīgajiem muzeja krājumiem. To vidū ir 1960. gadu lidmašīna, kas uzstādījusi 25 pasaules rekordus, tostarp pacēlusies 37 640 metru augstumā. Lidaparāts būvēts no nerūsējošā tērauda, jo temperatūra uz spārniem sasniegusi 1600 grādus. Šī tehnikas vienība paredzēta  lidošanai 20 000 metru augstumā ar ātrumu 3000 kilometri stundā.

Lielākais muzeja eksponāts ir MI-6 helikopters, kas savulaik bijis arī viens no ātrākajiem – tas spējis sasniegt 300 kilometrus stundā un pacelt 20 tonnas, kabīnes ietilpība ļāvusi pārvietot 80 cilvēkus. Šis bijis viens no PSRS aviācijas varēšanas apliecinājumiem, jo ASV līdz pat šim laikam nav uzbūvēts tikpat liels helikopters. Savulaik masīvais lidaparāts galvenokārt izmantots lielu objektu transportēšanai, tāpat arī TV torņu, rūpnīcu celtniecībā un elektrolīniju izbūvē. Lai vadītu šādu milzi, bijusi vajadzīga vismaz četru cilvēku komanda.

Foto: Ekrānuzņēmums no video

Līdzās lielākajam helikopteram muzejā apskatāmi arī mazāki eksponāti – neliels, bet ļoti manevrētspējīgs helikopters ar divu kārtu spārniem un gaisa mērķis, kas izmantots iznīcinātāju pilotu treniņos.

Iespaidīgāko muzeja eksponātu vidū ir arī izlūkošanai izmantotie lidaparāti un pirmā reaktīvā lidmašīna, kas spēja sasniegt 800 kilometrus stundā. Tieši ar šāda modeļa iznīcinātāju traģiski bojā gāja leģendārais kosmosa iekarotājs Jurijs Gagarins.

Aleksandrs pēc Aviācijas institūta beigšanas ilgus gadus strādājis Zinātniski pētnieciskajā institūtā, tāpēc zina teikt, ka Padomju laika aviācijas tehnika kopumā bijusi droša. Tehnika tolaik vainojama pie mazāk nekā 10% avāriju. Kādi bijuši biežākie pagājušā gadsimta lidaparātu avāriju cēloņi un kāpēc Arktikas helikopters ir sarkans, noskaidrosim jaunajā raidījuma sērijā.

Raksts tapis sadarbībā ar LMT Viedtelevīziju.
Komentāri (2)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu