Pilnīga vilšanās: "Pfizer" akciju vērtība nonākusi sarežģītā situācijā

FOTO: AP/Scanpix

Kompānijai “Pfizer” izdevās mazāk nekā gada laikā radīt efektīvu vakcīnu pret Covid-19. Tomēr uz investoriem tas nav atstājis iespaidu. Tieši otrādi – kompānijas akciju vērtība pat ir nedaudz kritusies, vēsta “Forbes”.

Lai arī ziņas par “Pfizer” vakcīnas efektivitāti klīniskajos izmēģinājumos un arī plašākā sabiedrībā (Izraēlā šīs vakcīnas efektivitāte sabiedrībā ir 94% gadījumu) radīja optimismu, ka šis varētu būt viens no galvenajiem līdzekļiem, lai atgrieztos pie dzīves normālos apstākļos, fondu tirgos reakcija bija citādāka. Neskatoties uz “Pfizer” prognozēm, ka vakcīna ļaus uzņēmumam gūt 15 miljardu dolāru peļņu, kompānijas akciju vērtība faktiski nav mainījusies.

Vēl jo vairāk – “Pfizer” akcijas ir kritušās par 15%, salīdzinot ar 2019. gada janvāri, kad Alberts Burla stājās kompānijas vadītāja amatā.

24

Par fondu tirgus favorītu kļuva “Moderna”. Pandēmijas laikā nelielās biotehnoloģiju kompānijas akciju vērtība ir pieaugusi par 529%. Pašlaik vakcīna pret Covid-19 ir vienīgais uzņēmuma produkts, kas ir pieejams plašākai sabiedrībai. Kas attiecas uz Vācijas uzņēmumu “BioNTech”, kas ir “Pfizer” partneris vakcīnas izstrādē, – arī tā akciju vērtība ir strauji pieaugusi.

“Kad jūs glābjat pasauli no globālas krīzes veselības jomā, visiem izdabāt nav iespējams. Es esmu vīlies.

Mēs bijām pelnījuši atzinību, taču pašreizējā akciju cena ir pilnīga vilšanās,” sacīja Burla.

24

Viņš atminas iepriekšējā “Pfizer” vadītāja Jana Rīda vārdus, kurš sacījis, ka “akcionāru vēlmju izpilde ir maratons, nevis sprints.” Ņemot vērā, ka vakcīnu izstrāde faktiski bijis kā sprints, Burla ir pārliecināts, ka investori sapratīs, ka “Pfizer” akcijas ir par zemu novērtētas.

Protams, investori nav vienīgie, kuri pieprasa farmācijas kompānijas vadītāja uzmanību. Vēl Burlam nākas saskarties ar vairāku valstu neapmierinātību saistībā ar pārāk mazajiem vakcīnas ražošanas un piegāžu apjomiem. “Forbes” pieļauj, ka uzņēmumam vispirms nāksies atrisināt vakcīnu piegādes problēmas un tikai pēc tam risināt problēmas ar “Pfizer” akcijām.

Tirgus apskatnieki gan pieļauj, ka kompānijas prognozētā peļņa 15 miljardu apmērā no vakcīnu pārdošanas būs “vienreizējs pasākums” un pēc vakcinācijas kampaņas beigām šādus peļņas rādītājus sasniegt būs visai nereāli. Tieši tāpēc arī neviens investors Volstrītā nepievērš uzmanību “Pfizer” panākumiem.

Tiesa gan, pagaidām nevar izslēgt iespējamību, ka pret Covid būs nepieciešams vakcinēties ik gadu. Ja īstenosies šis scenārijs, tad vakcīnu izstrādātājam būs daudz darba arī turpmāk.

“Mani gan priecē fakts, ka mūsu ražoto preparātu portfelis ir ļoti daudzveidīgs un tajā ir daudzi ļoti svarīgi produkti. Galvenie maldi saistībā ar farmācijas uzņēmumu biznesa modeli ir tie, ka viss, kas ir labs akcionāriem, ir slikts pacientiem. Patiesībā ir otrādi. Pašreiz mēs redzam, ka pēdējo desmit gadu laikā farmācijas biznesā akcionāri tikpat kā negūst nekādu peļņu, kamēr pacienti var redzēt ļoti lielu labumu sev un savai veselībai,” norāda Burla.

Jāatgādina, ka “Pfizer” un “BioNTech” ražotā Covid vakcīna bija pirmā, kas tika apstiprināta lietošanai gan ASV, gan Eiropas Savienībā.

Uz augšu
Back