Aprēķināti aptuvenie zaudējumi, ko radījis Suecas kanālā iesprūdušais kuģis

FOTO: Reuters / Scanpix

Jūras pārvadājumu cenas ir palielinājušās vairākas reizes bloķētā Suecas kanāla dēļ. Aģentūra “Bloomberg” aprēķinājusi, cik lielus zaudējumus pasaules ekonomikai rada konteinerkuģa “Ever Given” iesprūšana Suecas kanālā.

Tiek norādīts, ka Suecas kanāla maršrutā faktiski izveidojies kravas kuģu sastrēgums, un kravas piegāžu aizkavēšanās jau izmaksājusi 10 miljardus dolāru. Pašlaik 185 kravas kuģi gaida iespēju izbraukt caur kanālu. Ik dienu kanālu izmanto 50 kuģi. Pagaidām gan ir sarežģīti aprēķināt, kādus zaudējumus sagādās “Ever Given” iestrēgšana Suecas kanālā, tomēr jau pašlaik redzams, ka kravu pārvadājumi ar kuģiem ir kļuvuši ievērojami dārgāki.

Tā, piemēram, kravu pārvadājumi no Ķīnas uz Eiropu ir kļuvuši par četrām reizēm dārgāki, salīdzinot ar šo pašu laiku pirms gada.

Ņemot vērā, ka kanāla bloķēšana var ievilkties uz vairākām nedēļām, kravu pārvadātāji meklē alternatīvas, piemēram, kuģus sūtīt apkārt Āfrikai. Tas gan nozīmētu maršrutu pagarināšanos par 9,6 tūkstošiem kilometru, bet izmaksas par degvielu vienam lielam tankerim, kas pārvadā naftu no Tuvajiem austrumiem uz Eiropu, palielinātos par teju 300 000 dolāru.

Uzņēmums “Lloyd’s List” aprēķinājis, ka viena stunda Suecas kanāla blokādes pasaules tirdzniecībai izmaksā ap 400 miljoniem dolāru (ņemot vērā aptuveno preču vērtību, kas ik dienas tiek vestas caur kanālu).

17

Uzņēmums norāda, ka rietumu virzienā ik dienas tiek pārvadātas kravas 5,1 miljarda dolāru vērtībā, bet austrumu virzienā – 4,5 miljardu vērtībā.

Jāatgādina, ka konteinerkuģis “Ever Given” uzsēdās uz sēkļa un faktiski iesprūda Suecas kanālā naktī uz 24. martu. Pagaidām visi mēģinājumi kuģi nocelt no sēkļa ir bijuši neveiksmīgi. Eksperti norāda, ka incidentā vainojams kuģa kapteinis. Lielākie zaudējumi būs apdrošināšanas kompānijām, bet kanāla bloķēšana varētu izraisīt naftas cenu kāpumu par 10%.

Tikmēr kuģa operators, uzņēmums “Bernhard Schulte Shipmanagement” skaidroja, ka kuģa maršruts bijis kuriozs – servisā “VesselFinder”, kur var sekot kuģu maršrutiem, var redzēt, ka “Ever Given” kustības maršruts kartē pirms uzsēšanās uz sēkļa bija līdzīgs vīriešu dzimumorgānam.

FOTO: SUEZ CANAL AUTHORITY/HO / EPA

Kuģa operators šo faktu nosauca vien par sakritību, un norādīja, ka nereti, pirms ieiet Suecas kanālā, kuģi gaida savu kārtu, riņķojot ūdeņos kanāla apkārtnē.

Japānas uzņēmums, kas ir “Ever Given” īpašnieks, atvainojās par radušos situāciju un paziņoja, ka centīsies darīt visu iespējamo, lai kuģi varētu nocelt no sēkļa.

“Mēs atvainojamies par to, ka radījām milzīgas problēmas kuģiem, kuriem bija jākuģo šajā rajonā, kā arī visiem tiem, kuri bija plānojuši šķērsot Suecas kanālu,” teikts kompānijas “Shohei Kisen” ziņojumā. Uzņēmums apstiprināja, ka naftas produktu noplūdes nav un neviens no kuģa apkalpes locekļiem nav cietis.

Seko mums Instagram un Twitter un uzzini svarīgāko pirmais!

FOTO: Suez Canal Authority via AP
Uz augšu
Back