Pēc Oskara Irbīša, satiksmes drošības speciālista un Rīgas Tehniskās Universitātes pasniedzēja, teiktā, pavasaris dzīvnieku pārvietošanās ziņā nav uzskatāms par īpašu laiku, taču notiek nemitīga migrācija, un pieaugošā transporta plūsma nenovēršami vairo negadījumus, kuros iesaistīti meža iemītnieki.
“Lielākā daļa dzīvnieku dienas laikā slēpjas un baroties dodas vakarā. Risks pieaug no rīta un vakarā jeb rītausmā un krēslā. Tas tad arī ir laiks, kad visbiežāk notiek negadījumi, īpaši ar lieliem dzīvniekiem, kas var izvērsties visai nepatīkami,” saka eksperts.
Pēc O. Irbīša teiktā, visbiežāk uz ceļa parādās un lielāko risku rada stirnas un mežacūkas, tiesa, mežacūku pēdējo gadu laikā kļuvis mazāk. Retāk gadās brieži un aļņi, bet avārijas ar to iesaisti var būt īpaši bīstamas.
“Saduroties ar stirnu, var rasties bojājumi, taču tie ir relatīvi nelieli – salauzta radiatora reste, ieliekts spārns, varbūt izsists lukturis, taču briedis var iegāzties vējstiklā, savukārt aļņa notriekšana var beigties traģiski, jo tas sver pusi tonnas, un jumta statnes var neizturēt. Jāņem vērā arī tas, ka alnis atšķirībā no stirnas vai mežacūkas no auto var nebīties.”
Risku sastapties ar neprognozējamu dzīvnieku kustību autoražotāji jau sen ir identificējuši kā nopietnu risku, kam nepieciešami atbilstoši drošības risinājumi, un visdrīzāk pat tie, kuri sevi nepieskaita pie auto entuziastiem, būs dzirdējuši par tā saucamo aļņa testu, ko jāspēj nokārtot katram mūsdienu automobilim.
Aļņa tests ir viena no vissvarīgākajām automašīnas drošības pārbaudēm, un tā būtību izsaka pats nosaukums – tas raksturo automobiļa spēju izvairīties no pēkšņa šķēršļa un, saglabājot kontroli pār kustību, atgriezties savā braukšanas joslā.
Par aļņa testu jāpateicas zviedru autožurnālistiem, kuri automobiļu spēju veikt apbraukšanas manevru vienā vai otrā veidā pārbaudīja kopš 70. gadiem, taču īpašu uzmanību tas izpelnījās 1997. gadā, kad notika skandalozais incidents ar tikko izlaisto Mercedes-Benz A-klasi – pie stūres esot Teknikens Värld žurnālistam Robertam Kolinam, jaunais spēkrats apgāzās.
Epizode piesaistīja milzīgu uzmanību, tests tika standartizēts (ISO 3888-2) un deva milzīgu impulsu elektroniskās stabilitātes sistēmas attīstībai, tās spējām sasniedzot līmeni, par ko 1997. gadā varēja tikai sapņot.
Daudzas modernās stabilitātes kontroles sistēmas aktivizējas, kad riteņi zaudē saķeri, taču pērn izlaistā modernizētā Jaguar F-Pace inteliģentā braukšanas dinamikas sistēma spēj darboties ar apsteidzi, pievadot griezes momentu riteņiem, kam tā vajadzīga, un saglabāt kontroli, pat pirms sākusies slīdēšana.
Turklāt avārijas bremzēšanas sistēma, daļa no vadītāja palīgsistēmu kopuma, kas pārrauga kustību automobiļa priekšā un aizmugurē un piedāvā dažādas drošības tehnoloģijas, to skaitā vadītāja modrības kontroli, palīdz novērst sadursmi ar negaidītu šķērsli uz ceļa.
Drošas braukšanas skolas (DBS) direktors Jānis Vanks uzsver, ka ir svarīgi novērtēt sava auto spējas un braukt tām atbilstošā veidā. Jo paklausīgāks ir automobilis, jo vairāk priekšrocību, kad ekstrēmās situācijas momentāni jāpieņem lēmums.