Auto pazinēji: mašīna daudziem joprojām ir statusa un pašizpausmes līdzeklis (1)

TVNET Auto
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Citroen

Kolīdz automobilis bija apguvis sākotnējo uzdevumu - pārvietot no punkta A uz punktu B, tas pamazām veidojās par statusa simbolu un par tādu ir palicis, lai kādus kūleņus mestu pasaules un auto industrijas vēsture. Tiesa, mūsdienās auto koncepcija ir kļuvusi daudz plašāka un sarežģītāka.

Tagad, izvēloties jaunu automašīnu, svarīgi ir ne tikai tehniskie dati un veiktspējas rādītāji, bet arī ražotāja piedāvātā dizaina valoda, komforta īpašības, multimediju aprīkojums un piederumi, kas palīdz izcelties uz citu spēkratu fona.

Automašīna kā pašizpausmes līdzeklis

Aldis Zelmenis, TV Auto Ziņu producents, kurš daudzus gadus strādājis arī biznesa presē, norāda, ka Latvijas autobraucējiem automobilis ir un paliek statusa un pašizpausmes līdzeklis. Pēc pieredzējušā žurnālista domām, statusa komunikācija jo īpaši izteikta ir biznesa vidē, un nekādas jaunās mobilitātes vēsmas to nespēj mainīt.

"Latvijā, tāpat kā citās valstīs, automašīna var kalpot gan kā sava veida saziņas līdzeklis, signalizējot sociālo statusu, gan kā identitātes un personiskās gaumes pieteikums par piederību noteiktam dzīvesveidam un patērētāju subkultūrai," stāsta A. Zelmenis.

Pēc TV producenta teiktā izvēli iegādāties vienu vai citu auto būtiski ietekmē noteiktā vidē valdošais viedoklis un mārketinga pasākumi. Mūsdienu ražotāju mārketinga arsenāls ietver ne tikai pievilcīgas un pārliecinošas reklāmas, bet arī iespēju personalizēt automašīnu un tādējādi uzsvērt tās unikalitāti.

No iespējas izvēlēties jumtu vai spoguļus citā krāsā līdz specifiskām apdares detaļām un salona piederumiem - tas ir pats mazākais, ko gaida ekskluzīvu braucamo potenciālie pircēji. Ražotāji, kuri piedāvā šādu personalizāciju, patērētājiem skaidri komunicē to dizaina idejas un uzsver individualitāti.

Piemēram, uz citu autoražotāju fona izsenis izceļas Citroën, kas piedāvā plašas individualizācijas iespējas. Franču firmas B segmenta modelis C3, kas ir orientēts uz jauniem pilsētniekiem, ir pieejams ar četrām jumta krāsām un trim apdares variantiem. Kopā ar vēl citiem apdares elementiem ir iespējamas 97 eksterjera kombinācijas.

Dizainam ir liela nozīme

Valts Ceplevičs, diplomēts dizaina speciālists un viens no YouTube raidījuma Es par auto vadītājiem un autoriem, norāda, ka rūpnieciskais dizains un ar to saistītie risinājumi nosaka ne vien automobiļa izskatu, bet arī lietošanas īpašības, tāpēc izskats ir viens no svarīgākajiem automobili veidojošajiem elementiem. Tas ietekmē ne vien sākotnējo lēmumu - konkrēta automobiļa izvēli, bet arī apmierinātību ar produktu, to lietojot ilgtermiņā.

"Tas varbūt ir mazliet banāls piemērs, bet mēs varam paraudzīties uz kompāniju Apple. Šī zīmola cienītāji zina: lai kuru produktu izvēlētos, tas izskatīsies labi, un tā lietojamībā būs ieguldīti milzīgi līdzekļi un laiks. Protams, sava nozīme ir mārketingam un tam, kas noteiktā laika posmā ir modē vai tiek uzskatīts par "skaistu", taču vienmēr pastāvēs individuālas atšķirības, jo dažiem patērētājiem tehniskie parametri būs svarīgāki nekā izskats," uzskata dizaina speciālists.

Pēc V. Cepleviča domām dizains spēlē nozīmīgu lomu, ne tikai izvēloties produktu. Priekšmets ar labu izskatu vai interesantu stilu ir patīkamāks lietošanā un palīdz risināt prozaiskos ikdienas uzdevumus. "Tas var skanēt paradoksāli, bet tādu pirkumu ir vieglāk attaisnot pat tad, ja tā lietošanā gadās tehniskas ķibeles," saka V. Ceplevičs.

Krāsu asociācijas izraisa emocijas

Lai apmierinātu pircēju vēlmes, ražotāji investē arī specifiskās modeļu detaļās, piedāvājot īpašas krāsas vai piederumus. Piemēram, Citroën sava modeļa C4 elektrisko versiju no visām citām hečbeka variācijām izceļ ar "ë" monogrammām, taču vēl vairāk tas "izlec" ar specifisku zaļganzilu krāsojumu, īpašu durvju paneļu apdari, kā arī 18 collu vieglmetāla diskiem, kuru dizains ir veidots enerģijas taupīšanai. Līdzīgus tehnoloģiskos risinājumus izmanto arī citi elektroauto ražotāji.

Foto: Citroen

Piedāvāto auto krāsu klāsts var ievērojami atšķirties, jo dažādi ražotāji orientējas uz autovadītājiem ar noteiktām dizaina vēlmēm un, protams, ņem vērā modeļu īpatnības. Vērtējot, kādu iespaidu uz iegādes lēmumiem var atstāt priekšmetu krāsas, V. Ceplevičs norāda, ka būtu pārsteidzīgi un pat komiski konkrētas krāsas vai dizaina elementus saistīt ar specifiskām personiskajām īpašībām.

Pēc viņa teiktā, ir svarīgi paturēt prātā - kopējas tendences nebūt negarantē, ka konkrēts dizaina elements vienādi ietekmēs visus cilvēkus. Piemēram, ja autovadītājam ir pozitīva pieredze ar melno krāsu, kam citā kontekstā, iespējams, ir negatīva konotācija, tā var izraisīt patīkamākas emocijas nekā baltā.

"Asociācijām patiešām ir liela nozīme. Bieža noteiktas krāsas atkārtošanās var veidot saikni ar noteiktu pieredzi, piemēram, baltu un aukstu ziemu. Caur pieredzi cilvēkiem veidojas daudzas asociācijas, taču, to pašu krāsu pavadot vēl citiem signāliem, piemēram, skaņām, aktivizējas nevis visas asociācijas, bet tikai noteiktas," atzīmē V. Ceplevičs.

Tikmēr A. Zelmenis norāda, ka izvēles psiholoģijai ir daudzas šķautnes un dažkārt tā var iet visai īpatnējus ceļus. "Piemēram, dizainu, kas izraisa patīkamas emocijas, var novērtēt kā garlaicīgu. Savukārt liels, stūrains objekts spilgtā krāsā, iespējams, rada negatīvu emocionālo reakciju, bet to vienalga nopirks, jo tas pievērš uzmanību - ne tikai pircēja, bet arī publikas."

Komentāri (1)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu