Kampaņā "Radi, lieku neradot" iesaistījušies teju 10 000 jauniešu

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Kampaņas „Radi, lieku neradot!” galvenais vēstnesis - Žanis Neveisteris
Kampaņas „Radi, lieku neradot!” galvenais vēstnesis - Žanis Neveisteris Foto: Anna Vaivare/Publicitātes foto

Videi draudzīgāka dzīvesveida veicināšanas kampaņā "Radi, lieku neradot" no janvāra līdz maijam iesaistījušies teju 10 000 jauniešu no 42 Latvijas novadiem un 67 skolām, TVNET informēja projekta pārstāve Liena Kreišmane. 

Kampaņas mērķis ir rosināt jauniešus domāt un iesaistīties jaunu vides risinājumu veidošanā un iepazīšanā, un šim nolūkam izstrādāti dažādi kampaņas materiāli – video lekcijas, asprātīgi komiksi, videoklipi un pat datorspēles, kurās jaunieši aicināti nebarot atkritumu poligonu un izprast produktu dzīves ciklu.

Īpaši kampaņas vajadzībām māksliniece Anna Vaivare arī radīja tēlu Žani Neveisteri, kura galvenais vadmotīvs ir "Izdarīšu vismaz vienu videi draudzīgu izvēli dienā un tam izaicinu arī Tevi!"

Šos materiālus dažādu izglītības iestāžu pedagogi un darbinieki izmantoja darbā ar 13 – 19 gadus jauniem jauniešiem, skaidrojot par aprites ekonomikas pamatprincipiem. Kaut arī kampaņa ir veiksmīgi noslēgusies, tās laikā sagatavotie materiāli ir brīvi pieejami izmantošanai arī turpmāk.

Kampaņu izstrādājusi biedrība "Daibes ilgtspējas centrs" un dabas un tehnoloģiju parks "Urda" savā jaunākajā kampaņā "Radi, lieku neradot!", un to finansē Latvijas vides aizsardzības fonds (LVAF)

Kampaņas ietvaros sagatavotas piecas online video lekcijas par tēmām "Atkritumu apsaimniekošana", "Atkritumu otrreizējā pārstrāde un aprites ekonomika", "Produkta dzīves cikls", "Ekodizains", "Atkritumu samazināšana, pārveidošana un labošana". Lekcijas, kas balstītas uz kompetenču izglītības bāzes, skolotāji brīvi var integrēt katrs savā mācību priekšmetā. Kampaņas norises laikā lekcijas noklausījušies ap 2000 skolēnu.

Lai iedvesmotu un dotu praktisku ievirzi rīcībai, kampaņas laikā notika arī sešas tiešsaistes sarunas ar nozares speciālistiem – Kristīni Garklāvu, "Design Elevator" pārstāvjiem par ekodizaina un produkta dzīves cikla nozīmi, ar jauniešiem sarunājās arī modes māksliniece Baiba Ladiga – Kobajašī un Laura ("zero waste" kustības aizsācēja Latvijā), kura jauniešus uzrunāja pat divreiz. Kopā vairāk kā 4000 sasniegtu ausu visā Latvijā.

Tāpat radīti seši komiksi, kuri stāsta par aprites ekonomikas pamata tēmām – zaļās domāšanas cepuri, atkritumiem, aprites ekonomikas principu, iepakojumu, zero waste un ekodizainu. Komiksi pieejami dažādos formātos, kurus ērti var pielāgot mācību procesā arī jaunākiem bērniem, piemēram, ļaujot tos izkrāsot.

Savukārt online spēles "Nebaro atkritumu poligonu" un "Produkta dzīves ciklam pa pēdām" vedina aizdomāties par aprites ekonomikas pamatprincipiem, kas vēl izmantotajiem resursiem neļauj tik ātri kļūt par neizmantojamiem atkritumiem.

Kampaņas ietvaros radīti arī septiņi video, kas atraktīvā veidā stāsta par procesiem reģionālajā atkritumu apsaimniekošanas centrā "Daibe" - atkritumu ceļu, atkritumu šķirošanu, otrreiz pārstrādājamo materiālu šķirošanu, atkritumu noglabāšanu, biogāzes procesiem atkritumu kalnā, infiltrāta attīrīšanu, sadzīves atkritumu priekšapstrādi.

Lai iepazītu "Daibes" atkritumu poligona teritoriju, procesus un skaņas radīts materiāls, kas ar mobilās lietotnes palīdzību ļauj nokļūt papildinātajā realitātē un paviesoties atkritumu poligonā.

Savukārt Žaņa izaicinājumā "Rādi, ka neradi lieku!" kopumā atsaucās 185 skolēni no 35 dažādām Latvijas skolām. Februārī viņi veidoja interneta mēmes par tēmu "Žanis. Vide.Atkritumi", martā devās produktu ciklam pa pēdām, bet aprīlī veidoja video, lai iepazīstinātu ar saviem videi draudzīgajiem paradumiem. Tādējādi jaunieši ne tikai ieguva zināšanas, bet arī varēja aktīvi līdzdarboties. 

Visi kampaņas materiāli vienmēr būs pieejami dabas un tehnoloģiju parka "Urda" mājas lapā.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu