Sākts kriminālprocess par izvairīšanos no nodokļiem "Rīgas satiksmes" darījumos par biļešu sistēmu (30)

CopyLinkedIn Draugiem X
SIA "Rīgas satiksme" autobuss, kurā iekāpšana paredzēta tikai pa priekšējām durvīm, savukārt izkāpšana - pa vidējām vai aizmugures durvīm.
SIA "Rīgas satiksme" autobuss, kurā iekāpšana paredzēta tikai pa priekšējām durvīm, savukārt izkāpšana - pa vidējām vai aizmugures durvīm. Foto: Ieva Leiniša/LETA

Valsts ieņēmumu dienests (VID) vasarā pabeidza divus gadus ilgušu auditu "Rīgas satiksmē" un tās meitas kompānijā "Rīgas karte". Uzņēmumam aprēķināts nodokļu parāds un sods ap 10 miljoniem eiro. Auditori uzskata, ka starp pašvaldības uzņēmumu "Rīgas satiksme", tās meitas kompāniju "Rīgas karte" un tās apakšniekiem bijuši fiktīvi darījumi, ziņo raidījums "Nekā personīga".

Tomēr tā ir mazākā bēda. VID Finanšu un muitas policijā sākts arī kriminālprocess. Tas savukārt nozīmē, ka uzņēmumam uz ilgu laiku var liegt pieeju Eiropas naudām.

Uzņēmums “Rīgas satiksme” Rīgas domes vadībai sagādā arvien jaunas nepatikšanas. Vairāk nekā desmit miljonu uzrēķins ir tikai puse nelaimes. Jauns trieciens ir VID sāktais kriminālprocess par izvairīšanos no nodokļiem.

Valsts ieņēmumu dienests "Rīgas satiksme" darījumus sāka pārbaudīt pirms diviem gadiem. Vasarā bija gatavs atzinums – "Rīgas satiksme" un tās darījuma partneri no 2016 līdz 18.gadam izvairījušies no nodokļu maksāšanas.

Tagad pašvaldības dotētajam uzņēmumam valsts kasē jāsamaksā vairāk nekā desmit miljoni eiro.

Audita atzinums ir slepens. Par pārkāpumu būtību nestāsta ne VID, ne "Rīgas satiksme", ne Rīgas domes vadība. Uzņēmums auditoru lēmumu pārsūdzējis VID ģenerāldirektorei Ievai Jaunzemei.

Ap 90 procentiem no uzrēķina, veido darījumi ar "Rīgas satiksme" meitas firmu e-talona uzturētāju SIA "Rīgas karte", kurai maksātā nauda no "Rīgas satiksmes" pieauga ar katru gadu.

2009.gadā, kad "Rīgas satiksme" biļešu sistēmu ieviesa, valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens solīja, ka biļešu sistēmas apkalpošana gadā izmaksās nepilnus 8 miljonus eiro.

Līdz 2019.gadam summa pieauga līdz 20 miljoniem. No tiem 5 miljoni bija “Rīgas kartes” peļņa. Rīgas Satiksme no tās saņēma pusi. Otra aizgāja līdzīpašnieku kompānijai "Conduent Business Solutions France SAS".

15 miljonus “Rīgas karte” tērēja E-talonu apkalpošanai. Bija nolīgti apakšuzņēmumi. Ar partiju “Gods kalpot Rīgai” saistītā uzņēmēja Andreja Blažko firmas “BMS tehnoloģija” un “Burlat”. Kam savukārt bija savi apakšnieki.

Ja pakalpojums maksāja 8 miljonus, tad ap septiņiem miljoniem eiro varētu būt caur čaulas kompānijām nonākusi pie shēmas patiesajiem labuma guvējiem.

Tagad pirms 13 gadiem parakstītais "Rīgas satiksmei" neizdevīgais līgums ir beidzies. Līdz ar to biļešu tirdzniecības izmaksas ir būtiski sarukušas.

Par Rīgas satiksmes un Rīgas kartes darījumiem VID Finanšu un muitas policijā sākts kriminālprocess pret sešiem uzņēmumiem par izvairīšanos no nodokļu nomaksas lielos apmēros.

Par uzņēmuma darījumiem ir atbildīga uzņēmuma valde. Rīgas karti VID pārbaudītajā periodā vadīja Francijas līdzīpašnieka pārstāvis Ēriks Morizūrs, Pāvels Tulovskis un partijas “Gods kalpot Rīgai” biedrs Aleksandrs Brandavs.

Brandavu jau tur aizdomās citā kriminālprocesā par kukuļdošanu un starpniecību saistībā ar "Rīgas satiksmes" iepirktiem mikroautobusu pārvadājumiem.

Iespējams, vēl vienas kriminālas nepatikšanas draud arī bijušajam "Rīgas satiksmes" valdes priekšsēdētājam Leonam Bemhenam, jo mātes uzņēmuma valde ir atbildīga par pārkāpumiem meitas uzņēmumā. Viņš jau ir aizdomās turētais kriminālprocesā par tramvaju un autobusu iepirkumiem.

Līdz ar viņu "Rīgas satiksmes" valdē VID pārbaudītajā periodā strādāja arī Andrejs Požarnovs, Larisa Loskutova, Inese Švekle un Emīls Jakrins. Izmeklētājiem būs jāvērtē, vai amatpersonas nav rīkojušās nolaidīgi.

Krimināllietas izmeklēšana ir tikai pašā sākuma stadijā, līdz gala lēmumam paies daudzi gadi. Taču VID lēmums par uzrēķinu varētu būt tuvāko mēnešu laikā. Ja Rīgas satiksme to nepārsūdzēs, tai būs tiesības zaudējumus atprasīt no bijušajiem uzņēmuma vadītājiem. Valdes priekšsēdētāja Innusa uzskata, ka tas nebūs lietderīgi.

Pretējās domās ir politiķis, par transportu pilsētā atbildīgais vicemērs Vilnis Ķirsis. Viņš uzskata, ka uzņēmuma pienākums būtu vērsties pret bijušajiem uzņēmumu valdes locekļiem. Turīgākais no visiem varētu būt uzņēmējs Emīls Jakrins, kam pieder kapitāla daļas vairākos uzņēmumos ar miljonu apgrozījumu. Arī Rīgas kartes valdes loceklis Aleksandrs Brandavs nav trūcīgs. 2019.gadā viņš deklarējis 90 tūkstošu uzkrājumu, kā arī kapitāla daļas un akcijas. Larisa Loskutova pērn deklarējusi 35 tūkstošu eiro, Požarnovs sakrājis 3 tūkstošus, Insese Švekle - 10. Bemhens 2018.gadā deklarējis 17 tūkstošus un laivu piekabi.

Nolaidīgā pienākumu pildīšana vai pat, iespējams, blēdības nav tikai tagad sarēķinātie miljoni. Viņu rīcība var iedragāt Rīgas satiksmes attīstību uz daudziem gadiem.

Jau šobrīd "Rīgas satiksmei" uz gadu nav tiesību pretendēt uz Eiropas naudu, jo stājies spēkā spriedums par negodīgu konkurenci mazgāšanas līdzekļu iepirkumos.

Komentāri (30)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu