Labs laiks būt aviokompānijai, bet slikts - būt pasažierim

TVNET | FINANCENET
Labs laiks būt aviokompānijai, bet slikts - būt pasažierim
Facebook LinkedIn Draugiem Twitter
Comments
Foto: EPA/Scanpix

Aviokompānijas visā pasaulē var priecāties par šī gada otro ceturksni – finanšu rādītāji liecina, ka pandēmijas radītā krīze, iespējams, ir vēsture, jo beidzot ir izdevies atgriezties pie peļņas. Lai arī aviokompānijas var atviegloti nopūsties, pasažieri ir kļuvuši par cietējiem sarežģītajā aviācijas jomā.

Kā vēsta CNN, vairākas lidsabiedrības ASV otrajā ceturksnī pārdeva biļetes par augstām cenām, un tas netraucēja pārvadāt pilnas lidmašīnas. Tam visam ēnā bija citas problēmas, piemēram, darbinieku trūkums gan lidsabiedrībās, gan lidostās, kas lidošanu padarījis par ļoti sarežģītu norisi.

Lielākās lidsabiedrības ASV, kā “American Airlines”, “United” un “Delta”, tāpat arī aviosabiedrības Eiropā, kā “Lufthansa” ziņoja par vērā ņemamiem ieņēmumiem. Turklāt, aviācijas nozarē pieprasījums jau ir pārsniedzis pirmspandēmijas līmeni.

Aviokompānijas ziņojušas par rekordlielu rezervāciju skaitu šovasar, tomēr – pieprasījums ievērojami pārsniedz piedāvājumu, jo pārvadātāji joprojām nav atguvušies no pandēmijas krīzes radītajām sekām – reisu kapacitāte joprojām atpaliek no pirmspandēmijas rādītājiem. Tieši tādēļ spēcīgā pieprasījuma un ierobežotās pieejamības kombinācijas dēļ aviobiļešu cenas ir augstas.

Cenas augstas, atcelti lidojumi

Šī gada ceturksnī pasažieri par katru nolidoto kilometru maksāja par vidēji 19% vairāk nekā 2019. gada otrajā ceturksnī. Ieņēmumi no biļešu cenām attiecībā uz kapacitāti auguši pat par 22%.

Tomēr šie rādītāji neatklāj pilnu ainu – biznesa un starptautiskie lidojumi vēl nav pilnībā atguvušies pēc pandēmijas, jo starptautiskie lidojumi parasti ir dārgāki nekā iekšzemes lidojumi. Tomēr, ņemot vērā milzīgo pieprasījumu pēc lidojumiem, lielākās valstīs cenas būtiski kāpušas arī iekšzemes lidojumiem.

Arī apkalpošana ir kļuvusi par nozīmīgu problēmu. Šogad ir atcelti vairāki desmiti tūkstoši lidojumu. Kopumā šogad atcelto lidojumu skaits ir palielinājies vairāk nekā divas reizes, salīdzinot ar gadu iepriekš. Lai arī atcelto lidojumu skaits izskatās iespaidīgs, tas sastāda vien 2,5% no kopējā lidojumu skaita.

Smagākā situācija ir Eiropā – šeit atcelti aptuveni 60% no visā pasaulē atceltajiem lidojumiem. Visvairāk lidojumus augustā atcēlusi lidsabiedrība “Turkish Airlines”. Citas lidsabiedrības, kas atcēlušas ievērojamu skaitu lidojumu, ir “British Airways”, “easyJet”, “Lufthansa” un “Wizz Air”.

Skatoties sīkāk – valstu līmenī, Portugāle ir viena no tām valstīm, kuru lidojumu atcelšanas vilnis skāris visvairāk. Portugāles nacionālās aviokompānijas TAP izpilddirektors norādīja, ka pašlaik Portugāles lidostās tiek atcelts rekordliels skaits reisu.

Problēmas radījis arī personāla trūkums. Sākoties pandēmijai, lidsabiedrības un lidostas no darba atbrīvoja lielāko daļu darbinieku, taču tagad aviokompānijām ir grūti pieņemt darbā pietiekami daudz cilvēku, lai bez problēmām spētu sniegt pasažieriem visus nepieciešamos pakalpojumus.

Atsevišķa problēma ir pilotu trūkums – pandēmijas sākumā arī daudzi piloti bija spiesti pamest darbu, tādēļ mazākos tirgos nākas būtiski ierobežot aviopakalpojumu pieejamību.

“Daudzi piloti ir aizgājuši no aviācijas nozares, un nav viegli atrast viņiem aizvietotājus. Tas ir ilgstošs process. Domājams, ka lidsabiedrībām būs vajadzīgs vēl vismaz gads, lai pilnībā spētu pielāgoties esošajam piedāvājumam,” skaidroja pētījumu kompānijas “Similarweb” pārstāvis Džims Korridors.

Tēmas
Aktuālais šodien
Jaunākās ziņas
Svarīgākais
Uz augšu