Vai liegums liks celties dīzeļdegvielas cenām?
Tas lielā mērā ir atkarīgs no tā, cik veiksmīgi ES valstīm izdosies atrast degvielas alternatīvos piegādātājus un cik efektīvi Maskavai izdosies pašai atrast jaunus noieta tirgus. Ja gan ES, gan Maskava ātri atradīs alternatīvus loģistikas ceļus, tad ietekme uz dīzeļdegvielas cenām būs īslaicīga un nebūs pārāk nozīmīga.
Ja gadījumā nepiepildās kāds no punktiem, tad tas var nozīmēt lielus iztrūkumus dīzeļdegvielas piegāžu jomā, un attiecīgi – problēmas no dīzeļdegvielas atkarīgajos sektoros kā transporta un lauksaimniecības jomās, kur varētu palielināties izmaksas. Attiecīgi – tas varētu būt sāpīgs trieciens centienos apkarot inflāciju.
Iespējamās problēmas jau pašlaik ir cēlušas dīzeļdegvielas cenas, kas jau tā pēdējā pusotra gada laikā bijušas augstā līmenī. Lai arī pēdējo mēnešu laikā situācija uzlabojās un dīzeļdegvielas cenas kritās, dīzeļdegvielas krājumi joprojām ir nekomfortabli zemā līmenī.
Šī degvielas veida cenas var kāpt arī turpmāk, ņemot vērā pārvadāšanas izmaksu pieaugumu, jo dīzeļdegviela nu jāpiegādā no tālākiem reģioniem, piemēram, no ASV.
“Tirgus ir ļoti jutīgs, un pastāv daudz stresa. Pasaulei jāredz, vai Krievija spēs pārvirzīt savas dīzeļdegvielas plūsmas uz citiem reģioniem. Tiklīdz tirgū radīsies lielāka skaidrība, tad arī cenas varēs stabilizēties,” norādījuši PGE eksperti.
No kurienes ES iegūs dīzeļdegvielu?
ES bija atkarīga no Krievijas dīzeļdegvielas, jo Eiropa importēja vairāk nekā pusi sev nepieciešamās dīzeļdegvielas no Krievijas. Pēc pērnā gada 24. februāra, kad Krievija sāka karu Ukrainā, dīzeļdegvielas piegādes strauji sāka samazināties. Ņemot vērā gaidāmo liegumu, Eiropas valstis īsi pirms tā stāšanās spēkā iepirka dīzeļdegvielu pat lielākos apjomos, nekā tas bija pirms kara.