CFLA vēl vērtē, vai Daugavpilij izmaksāt 13,6 miljonus eiro sabiedriskā transporta uzlabošanas projektā

TVNET/LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Tramvajs Daugavpilī.
Tramvajs Daugavpilī. Foto: Ivars Soikāns/LETA

Daugavpilī gadu mijā sākuši kursēt četri jaunie tramvaju vagoni, bet Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (CFLA) vēl vērtē, vai pašvaldībai sabiedriskā transporta uzlabošanas projektā izmaksāt noslēguma maksājumu 13,6 miljonu eiro apmērā.

Kā klāsta pašvaldība, jaunie tramvaju vagoni tapuši AS "Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīcā" (DLRR) sadarbībā ar Čehijas partneriem.

Tramvaju vagoni uzbūvēti Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansētā projektā, kurā saskaņā ar iepirkuma rezultātiem starp SIA "Daugavpils satiksme" un DLRR noslēgts līgums par četru jaunu tramvaju vagonu piegādi.

2023.gada novembrī TV3 raidījums "Nekā personīga" vēstīja, ka Daugavpilī vietējiem aktīvistiem radušās aizdomas, ka tramvaju iepirkumā notikusi krāpšanās, tāpēc viņi vērsušies Eiropas prokuratūrā.

Tramvaju iepirkumu "Daugavpils satiksme" izsludināja jau 2021.gada aprīlī. Divi konkursi beidzās bez rezultāta, bet trešajā piedāvājumu iesniedza tikai DLRR, taču arī ar to līgumu nenoslēdza. DLRR kā savu partneri bija norādījusi čehu uzņēmumu "Pragoimex", kas Čehijā bija iesaistīts korupcijas skandālā.

Vēlāk izsludināja ceturto iepirkumu, kurā atkal pieteicās tikai DLRR, kā partneri minot čehu "Pragoimex". Kā tolaik vēstīja raidījums, pieteikumā DLRR esot rakstījis, ka 50% no visiem darbiem veiks "Pragoimex". Pārējo ražošot pats Daugavpils uzņēmums.

Daugavpils aktīvists Gļebs Beļajevs raidījumā stāstīja, ka Daugavpils tramvaji vizuāli esot identiski čehu firmas "Pragoimex" ražotajam tramvajam "EVO1", taču Čehijā šādi vagoni esot pārdoti aptuveni divas reizes lētāk nekā to paredzot noslēgtais līgums Daugavpilī. Savukārt aktīvists Aleksandrs Šumskis aizdomas izklāstījis iesniegumā Eiropas prokuratūrai, norādot, ka DLRR cehā nemaz neesot iekārtu, kas būtu nepieciešamas tramvaju ražošanai.

CFLA pārstāve Ieva Luste aģentūru LETA informēja, ka CFLA ir veikusi pārbaudi projekta īstenošanas vietā, tai skaitā pārbaudījusi tramvaju atbilstību iepirkuma tehniskajai specifikācijai, un atkāpes neesot konstatētas.

ES fondu finansējums par tramvaju vagonu iegādi, kas ir daļa no projekta, SIA "Daugavpils satiksme" vēl nav izmaksāts - CFLA šobrīd izvērtē iesniegto noslēguma maksājuma pieprasījumu 13,6 miljonu eiro apmērā, tas ietver tramvaju vagonu iegādes izdevumus, atzīmēja Luste.

Pašvaldība klāsta, ka kopumā Daugavpilī pēdējo dažu gadu laikā īstenoti vairāki sabiedriskā transporta infrastruktūras attīstības projekti gandrīz 56 miljonu eiro vērtībā - to rezultātā atjaunots sabiedriskā transporta autoparks un gandrīz astoņu kilometru garumā pārbūvētas esošās un uzbūvētas jaunas tramvaju līnijas.

Arī tramvaju iegāde tika realizēta Eiropas Savienības Kohēzijas fonda projektā, kuru bija paredzēts pabeigt līdz 2023.gada 31.decembrim.

Kopējās projekta izmaksas ir 28,3 miljoni eiro, no kurām attiecināmās izmaksas ir 27,3 miljoni eiro, Kohēzijas fonda līdzfinansējums projektam ir 23,2 miljoni eiro.

Kā skaidroja CFLA pārstāve Daiga Reihmane, projekts paredz ES fondu atbalstu vairākām darbībām - gan tramvaju līniju pārbūvei, gan tramvaju vagonu iegādei: tramvaju līnijas pārbūvei Smilšu ielas posmā un Jātnieku ielas posmā, kā arī tramvaju līnijas pārbūve tramvaju 2.maršutā un jaunu tramvaju vagonu iegāde.

Līdz šim projektā ir apstiprināti izdevumi 13,6 miljoni eiro. Tai skaitā ir KF finansējums 11,6 miljoni eiro, valsts budžeta dotācija pašvaldībām 0,6 miljoni eiro un pašvaldības budžeta finansējums 1,4 miljoni eiro.

DLRR patiesais labuma guvējs ir Oļegs Osinovskis, liecina "Firmas.lv" dati. Uzņēmuma apgrozījums 2022.gadā bija 58,96 miljoni eiro, bet peļņa - 4,93 miljoni eiro.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu