Šis laiks ir straujš.
Kā izturēt pārmaiņas darbā?
Tik daudz kas jāapgūst, tik daudz kas jāsaprot. Vienlaikus jāaudzina bērni, vēlreiz jāmācās augstskolās un jāpārdzīvo pārmaiņas darbavietās. Tas reizēm ir tik grūti. Bet citas izejas nav, jo pieņemt pārmaiņas šodien nozīmē uzvarēt. Sevi un konkurentus.
Negribam pārmaiņas!
Pārmaiņas darbā mēdz būt dažādas, taču tās arvien ir saistītas ar cilvēkiem. Bieži vien darbinieku pirmā reakcija uz pārmaiņām ir noraidījums un pretestība, jo cilvēki baidās no nestabilas situācijas.
«Darbinieki pretojas pārmaiņām un dara to dažādu iemeslu dēļ,» norāda organizāciju psiholoģe, Rīgas Biznesa skolas pasniedzēja, «Ešenvaldes organizāciju konsultācijas» vecākā konsultante Inese Ešenvalde. «Viens no galvenajiem pretestības iemesliem ir bailes — zaudēt veco kārtību, bailes zaudēt darbu, bailes zaudēt ienākumus, piemaksas un prēmijas, bailes zaudēt statusu un reputāciju, laba un profesionāla darbinieka imidžu. Šīs bailes noved pie pretestības.
Ar pārmaiņām ir tāpat kā ar bērnu, kas piedzimst maziņš un aug lielāks, — sākumā būs pretestība, bet vadītājam ir jāprot par tām runāt ar darbiniekiem, arvien vairāk mazinot viņos bailes no pārmaiņām, pamazām pārvēršot darbiniekus šā procesa atbalstītājos. Diemžēl praksē ir pavisam otrādi — no darbinieka tiek prasīts atbalsts jau uzreiz, un šis cilvēks iet, zobus sakodis, bet acīs uguntiņas nav un patiesa atbalsta pārmaiņām arī nav. Tāpēc pārmaiņas izgāžas,» viņa norāda.
Uzmanies, vai neesi riska grupā
Pārmaiņu riska grupā speciālisti iekļauj studentus, jaunās māmiņas, cilvēkus gados un ar pazeminātu kvalifikāciju. Vissliktākā situācija pārmaiņu procesos esot sievietēm pēc 40 gadu vecuma ar humanitāro izglītību bez datorprasmēm, norāda Inese Ešenvalde. «Pēc 40 — tas ir ļoti jūtīgs vecuma posms, ko Latvijā jau diskriminē, jo mēs esam jauno cilvēku zeme, kurā pastāv jaunības kults, un diemžēl par pieredzi reti kur maksā,» viņa piebilst. «Faktiski rodas situācija, ka šai sievietei ir vai nu sevi ļoti jālauž un jāattīsta sevī prasmes, kas viņai visu mūžu nav piemitušas un ir pilnīgi jaunas un neapgūtas, vai arī jāsaprot, ka būs jāsamierinās ar pārpalikumiem, kas šai vecumā ir ļoti traumatiski cilvēka pašapziņai.» Attīstītajās Eiropas valstīs cilvēki ap 45 gadu vecumu var sākt baudīt sava darba mūža augļus — viņi ir kaut ko uzkrājuši, viņiem ir vārds, viņi ir savas nozares eksperti vai vienkārši labi, pieredzējuši darbinieki. Viņi zināmā mērā var nedaudz atslābināties. Pie mums nekas netiek šķirots, visi ir vienādi, un bieži vien cilvēkam ir jāsāk jauna dzīve, jāapgūst pavisam jaunas iemaņas, amati. Piemēram, sievietēm pēc 40 gadiem vai pirmspensijas vecumā, kas ir viena no nopietnākajām riska grupām. Tās ir sievietes, kuras savu darba prasmi un izglītību ieguva padomju laikos, bet šodien no viņām tiek prasītas zināšanas un prasmes, kas ir ja ne diametrāli pretējas, tad pilnīgi atšķirīgas no savulaik apgūtajām. Tad rodas jautājums — vai šī sieviete spēs izkāpt no saviem līdzšinējiem rāmjiem un pārmainīt sevi? «Ja sieviete saprot, ka «Excel» programmu viņa iemācīties nevar, tad jāiet lapas slaucīt. Tas skan ļoti nežēlīgi, bet tāds ir darba tirgus. Nāks jauni, smuki, gudri, kas pārzina «Excel» programmu. Viņiem nebūs pieredzes, nebūs brieduma, bet viņi atbildīs darba devēja iecerētajām pārmaiņām,» saka Inese Ešenvalde.
Šausmīgs gals vai bezgalīgas šausmas!
Pastāv divas pieejas pārmaiņu organizēšanā — viena ir tā saucamā lielā sprādziena teorija, otra — pakāpjveida ilgstošas pārmaiņas.
«Lielā sprādziena gadījumā sagatavošanās laiks ir ilgs un pamatīgs, bet pārmaiņas notiek pēkšņi, milzīgā ātrumā un ar skaidri paredzamu beigu termiņu. Darbinieki ir šokā, bet, tā kā šis process tiek labi vadīts, pārmaiņas notiek ātri. Sāpīgi, bet ātri,» skaidro Inese Ešenvalde. «Ilgstošās pārmaiņas ir ļoti raksturīgas latviešu menedžmenta praksē, kad darbinieki tiek pieradināti pie pārmaiņām, iestājas tāda kā adaptācija, un visi pamazām aizmirst, ar ko tas viss sākās un kāds būs nobeigums. Bet tas nekad nepienāk, jo visu laiku tiek kaut kas mainīts. Latvijā ļoti daudzas organizācijas dzīvo nepārtrauktās pārmaiņās, un nepienāk brīdis, kad var vienkārši strādāt — notiek nepārtraukta ieviešana, reorganizācija. Tas nav normāli.»
Psiholoģe nenoliedz, ka nebeidzamās pārmaiņas Latvijas darbavietās, iespējams, ir saistītas ar to, ka mēs tikai tagad apgūstam darba praksi, kāda Eiropā un pārējā pasaulē pastāv jau gadu desmitiem. Līdz ar to mums ātri, ātri jāpieņem šie spēles noteikumi, lai varētu veiksmīgi darboties uz līdzvērtīgiem noteikumiem. «Pie mums visas pārmaiņas — gan stratēģiskās, gan kultūras, gan tehnoloģiskās — bieži vien notiek vienlaicīgi,» piekrīt Inese Ešenvalde. «Bet iespējams, ka mūsu problēma ir tā, ka Latvijā trūkst profesionālu vadītāju, kas zinātu, kā šādas pārmaiņas ieviest. No kurienes lai šādi profesionāļi rodas, ja arī vadītāji mācās un visu laiku apgūst ko jaunu.»
Trīs pārmaiņu soļi
Pārmaiņu teorētiķis Kurts Levins savulaik ir noteicis pārmaiņu gaitu, lai tā būtu sekmīga: trīs soļi — atkausēšana, pārkārtošana un sakausēšana.
«Ar to jāsaprot — nevar nesagatavotā augsnē, nesagatavotam personālam gāzt virsū pārmaiņas, jo tad būs tikai pretestība, darbinieki stāvēs kā mūris pret šīm pārmaiņām. Situācija ir jāatkausē —jāsagatavo darbinieki, jāsarūpē resursi, jārada pārmaiņām labvēlīga atmosfēra,» skaidro psiholoģe. «Ļoti svarīgi ir šo procesu nedarīt pa roku galam, cerot, ka jaunais nostiprināsies vecā vietā. Vecie paradumi ir sīksti, bet jaunie — trausli, un tāpēc ir nepieciešams trešais pārmaiņu posms — sakausēšana. Ļoti rūpīgi, ilgstoši jākontrolē, kā jaunā kārtība tiek ieviesta, jānorāda uz katru nepilnību, citādi visi atgriežas pie ierastās kārtības.»
Pārmaiņas jāpieņem un jāizmanto
Bet ko darīt darbiniekam, kurš ar bažām gaida tuvojošās un piesolītās pārmaiņas? «Darbiniekam jeb mazajam cilvēkam vajadzētu saprast savas tiesības un pienākumus,» norāda Inese Ešenvalde. «Pārmaiņu laikā darbinieka pienākums nav celt paniku, staigāt pa kabinetiem un klačoties, ka tūlīt mūs visus atlaidīs. Toties darbiniekam ir tiesības uzzināt, kāpēc šīs pārmaiņas notiek, kāda ir viņa loma un pienākumi šajos procesos, un pārmaiņas var nozīmēt arī to, ka mazais cilvēks var kļūt par vidējo vai lielo cilvēku, jo pārmaiņas uzņēmumā ir laiks, kad šūpojas varas pīlāri. Tie var krist, un šis mazais cilvēks iznāk priekšplānā. Līdz ar to mazajam cilvēkam ir jāpadomā, vai viņš šādā situācijā spēs sevi labi pasniegt; ja spēs, tad vajag iet uz priekšu kā izšautai raķetei! Pārmaiņu procesam var piemērot Šarla de Golla atziņu — plānošanas process var būt ilgstošs, ar strīdiem un turēšanos katram pie sava, bet tad, kad lēmums ir pieņemts, ir mērķtiecīgi jāiet uz priekšu. Līdz ar to darbiniekiem, kurus skar pārmaiņas, ir droši tās jāpieņem un pēc iespējas jāizmanto savā labā. «Mazajam cilvēkam ir jāizprot sava loma pārmaiņu procesos, jāpārvar savas bailes un jāgūst no situācijas labākais,» saka Inese Ešenvalde. «Ja blakus nodaļā notiek pārmaiņas, darbiniekiem būtu jāizturas atbalstoši un mierinoši attiecībā uz kolēģiem, bet tā jau neviens parasti nerīkojas, izņemot profesionālus psihologus. Visi ceļ paniku, priecājas, ka citiem neveicas, līksmo, kad kāds tiek atlaists.»
Pieredze: Līdz kaklam!
Kristīne, 33, strādā pārstāvniecībā: «Kopš strādāju šai darba vietā, mums ir bijis tik daudz pārmaiņu, ka nu jau ir līdz kaklam un es pie tām esmu pieradusi. Pārmaiņās svarīgākais ir komunikācija no vadības puses un labs menedžeris kā starpnieks. Šai ziņā man ir bijušas diezgan asas vārdu apmaiņas, kad esmu prasījusi paskaidrojumus, ko visi šie procesi nozīmē un kāds no tiem būs labums. Par laimi, neesmu tikusi atlaista par sava viedokļa izteikšanu… Bet vadībai nav jēgas klusēt kā partizāniem un gaidīt, lai darbinieki visas pārmaiņas sveic atplestām rokām. Mums ir bijušas dažādas pārmaiņas, gan saistībā ar produktiem, ko izplatām, gan nodaļu apvienošana, reģionalizācija, tagad pie mums notiek pretējais process — dereģionalizācija, tiek pieņemti darbā jauni menedžeri, kam jāatbild par daudziem svarīgiem jautājumiem, un es esmu pieredzējusi, ka izvēlas cilvēku, kuram nav nekādas pieredzes šai jomā, kuru kolektīvs nerespektē. Tāpat ar paaugstinājumiem — ja kādu pārceļ augstākā amatā, ir jābūt paskaidrojumam, kāpēc.»
Nācās sasparoties
Irēna, 45, grāmatvede: «Man ir nācies piedzīvot pārmaiņas, kas skārušas tieši mana darba specifiku — jaunas grāmatvedības datorprogrammas, pati datora lietošana, kas tajā laikā, kad uzsāku strādāt, nemaz nepastāvēja, jo strādājām ar kalkulatoriem. Neteikšu, ka bija viegli apgūt šos jaunumus, bet īpašas problēmas man tas nesagādāja, laikam jau piemīt kāda loģiskā domāšana. Taču bija kolēģes, īpaši gados vecākas, kuras ilgi netika galā ar datoriem, gāja uz vairākiem kursiem. Cik zinu, dažas tā arī nepielāgojās jaunajām prasībām, viņas aizgāja strādāt uz mazākām firmām, kur varēja strādāt vēl ar vecajām zināšanām, bet tagad viņas jau ir pensijā.»