Latvijā gaidāms straujš e-rēķinu apjoma kāpums (2)

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Caro/ScanPix

Līdz ar integrāciju eirozonā no nākamā gada 1.janvāra maksājumiem Latvijā ir jāatbilst Vienotās Eiropas maksājumu telpas (SEPA - Single Euro Payments Area) noteikumiem, tāpēc paredzams, ka Latvijā strauji pieaugs e-rēķinu skaits. Jauno prasību rezultātā līdz šim pazīstamās automātiskās rēķinu apmaksu sistēmas tiks aizstātas ar elektroniskajiem rēķiniem, kas veiksmīga risinājuma izvēles gadījumā uzņēmumiem ilgtermiņā nozīmēs arī izmaksu samazinājumu.

Igaunijā SEPA prasības stājās spēkā šā gada februārī, kas ir veicinājis e-rēķinu skaita pieaugumu - ceturtā daļa no visiem rēķiniem ir e-rēķini, un no privātpersonām izsūtītajiem rēķiniem jau vairāk nekā 40% tiek sagatavoti elektroniski, liecina «Omniva» (Igaunijas pasta jaunais starptautiskais nosaukums) rādītāji par e-rēķinu apjomu Igaunijā. Arī citu valstu pieredze norāda uz to, ka fizisko rēķinu laikmets ir beidzies, piemēram, Dānijā jau vairākus gadus tiek pieņemti tikai e-rēķini. Līdz janvārim, kad stāsies spēkā jaunie noteikumi, uzņēmumiem ir jāpaspēj pielāgot grāmatvedības un IT sistēmas jaunajām prasībām, informēja «Omniva» sabiedrisko attiecību konsultante Ilga Sokolova.

Šobrīd pastāv trīs veidu rēķini:

1) papīra rēķini, kas pēc likuma tiek sūtīti arī vēstulē;

2) «pdf» formāta rēķini, kas satur attēlu, - datorā pārveidoti papīra rēķini;

3) e-rēķini, kuros esošo informāciju no sākuma līdz beigām iespējams sūtīt un izmantot elektroniski.

Tomēr, lai arī pierasts uzskatīt, ka arī «pdf» formāta rēķins ir elektronisks, tas nav e-rēķins. Gan privātpersonai, kas grib veikt rēķina apmaksu elektroniski, gan uzņēmumam no «pdf» formāta dokumenta visi tā dati pašam jāievada sistēmā. E-rēķina būtība paredz automātisku darbību, kas ievērojami samazinās izmantoto laiku no rēķina saņemšanas līdz apmaksai.

E-rēķinu izmantošana principā aizstās iepriekšējo sistēmu - uzņēmums nosūtīs uz klienta banku maksājamo rēķinu, un klients varēs uzticēt tai savā vārdā sagatavot un izpildīt maksājumu, izmantojot «Omniva» vai kāda cita infrastruktūras nodrošinātāja sniegtos pakalpojumus. Uzņēmumiem, kas piedāvā un arī turpmāk vēlas piedāvāt saviem klientiem regulārās rēķinu apmaksas pakalpojumu, tas nozīmēs izmaiņas sistēmā.

«Igaunija ar SEPA sistēmas ieviešanu jau ir tikusi galā, šogad tam gatavojas Latvija, un arī Lietuva pavisam drīz pēc eiro ieviešanas pievienosies e-rēķinu laikmetam. «Omniva» ir kļuvusi par vadošo e-rēķinu risinājuma piegādātāju Igaunijā, un šī pieredze lieti noderēs sistēmas ieviešanā visā Baltijas mērogā,» norāda SIA «Omniva» Info-loģistikas nodaļas biznesa attīstības vadītāja Evita Grundberga.

Dati liecina, ka e-rēķinu ieviešana ietaupa 11 eiro par katru ienākošo papīra vai «pdf» rēķinu. Pēc «Omniva» aprēķiniem šobrīd Latvijā gadā apgrozībā ir ap 40 miljoniem rēķinu, no kuriem šobrīd e-rēķini ir ļoti maza daļa. Tādēļ izmaiņu rezultātā Latvijā katru gadu būs iespējams ietaupīt ap 440 miljoniem eiro.

«Uzņēmēji nereti skeptiski izturas pret dažādām izmaiņām, bet e-rēķinu ieviešana ievērojami ietaupīs resursus. Tā vietā, lai katru ienākušo rēķinu drukātu un sūtītu garā apstiprināšanas ciklā, reģistrētu un ar roku ievadītu informācijas sistēmā un manuāli veiktu apmaksu, viss process notiks elektroniski. Laiku, kuru darbinieki patērē, piemēram, meklējot cilvēkus dokumentu parakstīšanai, varētu izmantot lietderīgāk,» skaidro Evita Grundberga.

Komentāri (2)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu